Weekend pełen frustracji, ale mimo to z wywalczonym dorobkiem punktowym. Mieszanina złości i radości, problemy z ustawieniami bolidu lub załapaniem przyczepności na torze – to wszystko wydarzyło się pdoczas zaledwie jednego weekendu wyscigowego. Innego, niż wszystkie do tej pory, bo zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team – podobnie jak inne ekipy – po raz pierwszy brał udział w dwóch sesjach kwalifikacyjnych do dwóch wyścigów: sprinterskiego na dystansie 17 okrażęń oraz „standardowego”, niedzielnego Grand Prix Azerbejdżanu. Przyjrzyjmy się nieco bliżej, jak cały weekend wyścigowy układał sie z perspektywy zespołu i jego kierowców: Lewisa Hamiltona i George’a Russella.
Mieliśmy kilka tygodni wolnego od wyścigów, ale obie fabryki ciężko pracowały. Staraliśmy się zmaksymalizować ten okres, wprowadzając zaplanowane prace rozwojowe do samochodu i wydobywając jak najwięcej z naszej dotychczasowej wiedzy.
Australia pokazała, że robimy postępy, chociaż musimy być ostrożni i nie wyciągać zbyt wielu wniosków z jednego wyniku. Ale znaki w Melbourne wciąż były zachęcające, co było dobrą motywacją dla całego zespołu zmierzającego do tej luki w kalendarzu.
W kolejnych wyścigach chcemy robić małe kroczki do przodu. Samochód będzie ewoluował w nadchodzących tygodniach, ponieważ stale wprowadzamy osiągi i ulepszenia na torze. Nie możemy się doczekać, aby zobaczyć ich wpływ, ale wiemy, że nie ma magicznej kuli, któa wywróży nasz wyniki.
Po niecałym miesiącu bez akcji w F1 wszyscy chcą wrócić na tor. Na szczęście mamy tego dużo w planach. To pracowite okno w kalendarzu z pięcioma wyścigami w sześć weekendów, zaczynając od Azerbejdżanu.
Wyścigi w Baku są zawsze dramatyczne i zabawne. To wymagający tor z blisko położonymi ścianami, więc nie ma miejsca na błędy. Mamy również nasz pierwszy weekend F1 Sprint w tym sezonie z poprawionym formatem. To dla nas interesujące wyzwanie, ponieważ wystarczy jedna sesja treningowa, aby być gotowym na dwie sesje kwalifikacyjne i wyścigi rozłożone na piątek, sobotę i niedzielę. Mamy nadzieję, że oznacza to więcej emocji i akcji dla fanów.
2023 Azerbaijan Grand Prix
Sesja | Czas lokalny (AZT) | Brackley (BST) | Warszawa / Stuttgart (CEST) | |||
1. sesja treningowa (piątek) | 13:30 – 14:30 | 10:30 – 11:30 | 11:30 – 12:30 | |||
Kwalifikacje (piątek) | 17:00 – 18:00 | 14:00 – 15:00 | 15:00 – 16:00 | |||
Sprint Shootout (sobota) | 12:30 – 13:14 | 09:30 – 10:14 | 10:30 – 11:14 | |||
Sprint (sobota) | 17:30 – 18:00 | 14:30 – 15:00 | 15:30 – 16:00 | |||
Wyścig (niedziela) | 15:00 | 12:00 | 13:00 |
Statystyki wyścigowe – Mercedes F1 Team podczas Grand Prix Azerbejdżanu
Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole positions | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Nie ukończenie wyścigu (DNF) | ||||||||
Mercedes | 6 | 3 | 6 | 3 | 7 | 2 | 0 | |||||||
Hamilton | 6 | 1 | 2 | 1 | 4 | 0 | 0 | |||||||
Russell | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Silniki MB | 6 | 3 | 10 | 3 | 7 | 2 | 6 |
Statystyki techniczne – Sezon 2023 do tej pory (począwszy od testów przedsezonowych w Bahrajnie)
Ukończone okrążenia | Przebyty dystans (km) | Pokonane zakręty | Zmiany biegów | Wtryski paliwa PETRONAS | ||||||
Mercedes | 1,206 | 6,715.702 | 21,770 | 72,324 | 48,240,000 | |||||
Hamilton | 639 | 3,550.340 | 11,437 | 38,302 | 25,560,000 | |||||
Russell | 567 | 3,165.362 | 10,333 | 34,022 | 22,680,000 | |||||
Silniki MB | 4,578 | 25,448.837 | 82,021 | 275,426 | 183,120,000 |
Mercedes-Benz w Formule 1
Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Dublety (zdobycie 1. i 2. miejsca) | Starty obu bolidów z 1. rzędu | |||||||||
Mercedes (całościowo) | 274 | 125 | 282 | 136 | 254 | 100 | 59 | 81 | ||||||||
Mercedes (od 2010 roku) | 262 | 116 | 265 | 128 | 234 | 91 | 54 | 79 | ||||||||
Hamilton | 313 | 103 | 192 | 103 | 174 | 61 | N/A | N/A | ||||||||
Russell | 85 | 1 | 9 | 1 | 7 | 5 | N/A | N/A | ||||||||
Silniki MB | 551 | 213 | 565 | 221 | 439 | 198 | 91 | 118 |
Piątek upłynął pod znakiem trudnej sesji kwalifikacyjnej w Baku dla zespołu. Uwaga wszystkich w ekipie skupiła się następnie na poprawionym formacie sobotniego sprintu.
Kierowca | Sesja treningowa | |||||||
Lewis Hamilton | 21 okrążeń | 1:43.798 | P11 | |||||
George Russell | 20 okrążeń | 1:45.082 | P17 |
Kierowca | Q1 | Q2 | Q3 | ||||
Lewis Hamilton | 11 okrażeń
1:42.113 |
P6
Miękkie, Miękkie |
7 okrążeń
1:41.650 |
P10
Miękkie, Miękkie |
6 okrążeń
1:41.177 |
P5
Miękkie, Miękkie |
|
George Russell | 11 okrążeń
1:42.073 |
P5
Miękkie, Miękkie |
7 okrążeń
1:41.654 |
P11
Miękkie, Miękkie |
|
|
Lewis Hamilton
Staramy się jak możemy i dajemy z siebie wszystko. Wbicie się w rytm i wyciągnięcie maksimum na tym torze nie jest łatwe. W Q2 walczyłem, ile sie dało. Miałem większe tempo, ale nie udało mi się przejechać ostatniego okrążenia. Mój pierwszy przejazd w Q3 był jednak słodkim okrążeniem. Niestety, nie mogłem zrobić dużej poprawy w moim ostatnim przejeździe; Musiałem znaleźć trochę więcej czasu, aby wyprzedzić Sainza w Ferrari.
Nie możemy teraz wprowadzać żadnych zmian w samochodzie, więc takie mamy tempo. Dziś wieczorem trochę się pouczę i mam nadzieję, że jutro uda nam się uzyskać nieco lepsze wyniki. Oczywiście nie jest to pozycja, na której chcemy zakwalifikować się jako zespół. Istniejemy, aby wygrywać, ale każdy ma zwycięski sposób myślenia i pracuje tak ciężko, jak tylko potrafi. P5 to nadal dobra pozycja do startu w niedzielę. Mam nadzieję, że jutro stoczymy lepszą bitwę.
George Russell
Bardzo chciałbym dostać się do Q3, dawałem z siebie wszystko. Niestety, po prostu nie jesteśmy wystarczająco szybcy w ten weekend. Moje pierwsze okrążenie w Q2 było mocne, ale popełniłem błąd w ostatnim przejeździe. Być może wystarczyło, żebym wkradł się do Q3, ale nie sądzę, żebyśmy mogli zakwalifikować się znacznie wyżej niż na 8. miejscu. Czasami to zabawny sport. Przeszliśmy od kwalifikacji w pierwszym rzędzie ostatnim razem w Melbourne do bycia dzisiaj zaledwie w Q2. Mamy jednak kolejną szansę jutro, ale na pewno nie jest to idealny piątek.
Baku to wyjątkowy tor i trochę odstający od pozostałych. Jeśli miałbyś wybrać tor, na którym będziesz miał złe kwalifikacje, prawdopodobnie byłby to ten. Nie widzę powodu, dla którego nie moglibyśmy walczyć w niedzielę i zobaczymy, co możemy zrobić jutro. Będziemy ciężko pracować jako zespół i ja sam też będę ciężko pracować, aby zobaczyć, co możemy zrobić, aby wrócić silniejszym.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Format sprintu naprawdę wynagradza cię, jeśli ustawisz początkowe ustawienia bolidu we właściwym miejscu, ale walczyliśmy dzisiaj z kilkoma problemami z jazdą i równowagą, które utrudniały kierowcom ustanawianie dobrych czasów. Lewis przejechał solidne okrążenie w ostatniej sesji, aby zapewnić sobie piąte miejsce na starcie Grand Prix. George niestety był po złej stronie bardzo ciasnej grupy i nie zakwalifikował się do Q3.
Nie możemy się doczekać jutrzejszego wyzwania w nowym formacie. Jutro rano mamy kolejną szansę na kwalifikacje, które ustawiają stawkę do Sprintu F1, więc zastanowimy się, jak możemy to poprawić. Sprint również powinien być interesujący, ponieważ jak dotąd nie widzieliśmy prawie żadnych danych z długich przejazdów od zespołów, więc interesujące będzie oszacowanie, gdzie znajdujemy się pod względem tempa wyścigowego.
Nowy format dotyczący sprintu został wystawiony na próbę. Zarówno George, jak i Lewis zdobyli jednak punkty podczas wyścigu na dystansie 17 okrażeń.
Kierowca | SQ1 | SQ2 | SQ3 | ||||
George Russell | 6 okrążeń
1:43.763 |
P5
Pośrednie |
7 okrążeń
1:43.112 |
P7
Pośrednie |
5 okrążeń
1:42.252 |
P4
Miękkie |
|
Lewis Hamilton | 6 okrążeń
1:43.561 |
P3
Pośrednie |
6 okrążeń
1:43.061 |
P6
Pośrednie |
5 okrążeń
1:42.502 |
P6
Miękkie |
Kierowca | Poz. startowa | Poz. końcowa | Wykorzystane opony |
George Russell | P4 | P4 | Pośrednie |
Lewis Hamilton | P6 | P7 | Pośrednie |
George Russell
Manewr na Maxie Verstappenie podczas pierwszego okrążenia już trwał, a ja nie zamierzałem odpuszczać. Jestem tu, by walczyć i wygrywać. Byłem zaskoczony, że wciąż próbował trzymać się po zewnętrznej, ponieważ zawsze istnieje ryzyko. Robiłem co w mojej mocy, aby stoczyć czystą walkę, ale nawiązaliśmy kontakt. To wyścigi.
Samochód spisywał się dzisiaj dobrze, po prostu nie mamy wystarczającej prędkości. Wiemy, że mamy pracę do wykonania przed jutrzejszym wyścigiem. Będę startował dalej, ale tempo wyścigu wyglądało dobrze. Zrobię, co w mojej mocy, by utorowac sobie drogę. Mam nadzieję, że uda mi się wystartować czysto, trzymać się z dala od kłopotów, a potem czeka mnie długi wyścig z potencjałem na czerwone flagi i samochody bezpieczeństwa. Wszystko może się zdarzyć, więc zobaczymy, co przyniesie los.
Lewis Hamilton
Podoba mi się, że próbujemy czegoś nowego w tym formacie. Dodatkowa sesja kwalifikacyjna była zabawna. Wyścig sprinterski był mniej ekscytujący, ale to prawdopodobnie dlatego, że miałę mproblemy. Utrata pozycji na rzecz Alonso nie była idealna. Tracenie pozycji nigdy nie jest fajne, ale takie są czasami wyścigi samochodowe. Nie miałem tempa bolidów jadących przede mną, ale teraz, po Sprincie, wiem, jaki był tego powód. To dobry wskaźnik tego, jaki jest problem w zakresie konfiguracji, więc przyjrzymy się temu i miejmy nadzieję, że jutro wprowadzimy pewne ulepszenia. Będzie ciężko, ale wszystko może się zdarzyć.
Toto Wolff, szef zespołu & CEO
P4 to bardzo solidny wynik jak na osiągi samochodu w ten weekend. Ostatnia trzecia część wyścigu George’a była bardzo mocna. Skorzystał z jazdy w czystym powietrzu, ale jak widać na przykładzie Lewisa, gdy utkniesz w tłoku na torze, opony zwykle się poddają. Po prostu utknął tam na pozycji P7 i musimy to przeanalizować, aby jutro mogło być lepiej.
Kontakt George’a i Maxa był incydentem wyścigowym. Jeden próbował ominąć drugiego po zewnętrznej części zakrętu, a to nigdy nie będzie łatwe. Poniósł obrażenia i było to nieoptymalne dla jego wyscigu. To zrozumiałe, że Max był zdenerwowany, ale George bronił swojej pozycji.
Chcieliśmy zobaczyć, jak ten nowy format sprintu będzie działał w ten weekend. Myślę, że dobrze się stało, że to zrobiliśmy, a teraz możemy stanąć z boku i ocenić wpływ. Zobaczyć, czy musimy wprowadzić jakieś poprawki, aby wydobyć najlepszy program dla naszego bolidu.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Sesja Sprint Shootout poszła dobrze z George’em na 4. miejscu i Lewisem na 6. miejscu. Wydawało się, że cieplejsze warunki pomogły nam w porównaniu z wczorajszą, chłodniejszą sesją. Zarządzanie ryzykiem żółtej i czerwonej flagi jest tutaj największym wyzwaniem, więc w każdej sesji byliśmy na torze dość wcześnie.
Wyścig sprinterski F1 był interesujący, ponieważ dostarczył nam trochę danych na temat opon, które powinniśmy zebrać przed jutrzejszym wyścigiem. Pośrednia mieszanka opon trzymała się całkiem dobrze, ale bez samochodu bezpieczeństwa mogło być trudno. Miękka miezsanka wyglądała bardzo słabo w przypadku samochodów, które ją zastosowały, więc warto wiedzieć przed wyścigiem, że należy jej unikać. George wykonał dobrą robotę, zajmując czwarte miejsce, podczas gdy Lewis miał trochę problemów z balansem bolidu. Stracił miejsce przy restarcie, a degradacja tylnych opon oznaczała, że nie miał bolidu, pozwalającego odzyskać utraconą pozycję. Przyjrzymy się narzędziom, które poprawią tę sytuację jutro, ponieważ z gorącym torem będzie jeszcze trudniej.
Niedzielne popołudnie w Azerbejdżanie upłynęło pod znakiem frustracji dla zespołu. Jedynym, na co obaj kierowcy mogli liczyć w wyścigu, były pomniejsze punkty, choć George’owi udało się wykręcić dodatkowo najszybsze okrążenie wyścigu i zgarnąć dodatkowy punkt za ten wyczyn.
Kierowca | Poz. startowa | Poz. końcowa | Najszybsze okrążenie | |
Lewis Hamilton | P5 | P6 | 1:45.346 | |
George Russell | P11 | P8 | 1:43.370 |
Strategia | Start | 1. pit stop | 2. pit stop | |
Hamilton #44 | Pośrednie | Twarde (9 okr.) | ||
Russell #63 | Pośrednie | Twarde (11 okr.) | Miękkie (49 okr.) |
Lewis Hamilton
Czas wyjazdu samochodu bezpieczeństwa nie był idealny! Nie mogłem jednak ugrzęznąć w tej frustracji. Musiałem spuścić głowę i skoncentrować się na ataku. Tak też zrobiłem i od razu wróciłem do wyścigu. Naprawdę podobały mi się te bitwy z samochodami wokół mnie. Ferrari z Sainzem za kierownicą było trochę szybsze na prostych od nas, nawet przy otwartym DRS-ie. Dawałem z siebie wszystko, by go wyprzedzić.
Nieustannie jestem dumny z mojego zespołu. Nie mieliśmy takiego tempa jak w Melbourne, które w tym sezonie było najlepsze, ale w tym zespole nie brakuje motywacji. Wszyscy jesteśmy bardzo głodni triumfów i miejmy nadzieję, że to początek czegoś lepszego w nadchodzących wyścigach. Kiedy nabiorę pewności w samochodzie, tempo nadejdzie.
George Russell
Jestem dzisiaj trochę rozczarowany sobą. Zaliczyłem naprawdę dobry start i zająłem przyzwoitą pozycję. Wykonałem dobry ruch na Strollu, aby wyprzedzić go podczas wjazdu do alei serwisowej, ale potem zepsułem restart. Broniłem się przed Lance’em i prawie wpadłem na plecy Fernando Alonso. Potem pojechałem szeroko i zabrudziłem opony. Ostatecznie dlatego zarówno Lance, jak i Lewis mnie wyprzedzili.
Wezmę dodatkowy punkt za najszybsze okrążenie, ale jedynym powodem, dla którego mieliśmy taką szansę, było to, że byliśmy w złej pozycji. Tempo było bliskie między nami, Ferrari i Aston Martinem, a małe różnice mogą mieć duże znaczenie pod względem wyników. Niezależnie od tego, czy ukończymy na pozycji P4 czy P8, daleko nam do pierwszego miejsca, więc mamy dużo pracy do wykonania.
Toto Wolff, szef zespołu & CEO
Dzisiejszy dzień nie był thrillerem. Było bardzo mało wyprzedzania, nawet przy dużej różnicy tempa. Zmierzaliśmy w stronę nieoptymalnych ustawień podczas jedynej sesji treningowej w ten weekend i kiedy zdaliśmy sobie sprawę, było już za późno, a samochód znajdował się w parku zamkniętym. W tym formacie weekendu wyścigowego problem ten dotyka jednak wszystkich jednakowo.
Tempo na wolnym powietrzu wyglądało dziś podobnie między nami, Ferrari i Astonem Martinem. Trudno było jednak stwierdzić, kto ostatecznie był szybszy, ponieważ z trudnością wyprzedzania łatwo utknąć w miejscu, w którym się znajdziesz. W międzyczasie Red Bulle odpłynęły w stronę zachodzącego słońca, wykorzystując swoje atuty. Jeśli jednak uda nam się odpowiednio ustawić platformę, myślę, że możemy zamknąć tę lukę między nami a nimi w tym roku. Nie chodzi o dodanie punktów siły docisku, a bardziej o to, by dać kierowcom samochód, do którego mają zaufanie.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii prrzytorowej
Nigdy nie będziemy ekscytować się szóstym i ósmym miejscem, ale to był dzień, w którym samochód nie był szczególnie szybki i żaden z kierowców nie miał dużo szczęścia podczas wyścigu. Lewis miał przyzwoite okrążenie otwierające. Zaczął odczuwać presję ze strony Alonso pod koniec przejazdu, więc zjechaliśmy na zmianę opon, aby chronić pozycję. Niestety, nastąpiło to okrążenie przed pojawieniem się samochodu bezpieczeństwa, więc przegrał w ten sposób pojedynek. Dobry restart pomógł w odzyskaniu sił, ale po prostu nie mógł wyprzedzić Sainza.
George miał naprawdę dobre pierwsze okrążenie, wyprzedzając kilka kluczowych samochodów na początku. Był w stanie zatrzymać się w boksach podczas neutralizacji z samochodem bezpieczeństwa, ale potem miał problemy z restartem i stracił kilka pozycji. Podobnie jak Lewis, po prostu nie mógł naciskać, mimo że miał nieco większe tempo, więc naszą jedyną pociechą był punkt za najszybsze okrążenie na koniec wyścigu. Nie musimy długo czekać, zanim poprawimy osiągi samochodu, a tymczasem musimy skupić się na zdobyciu jak największej liczby punktów. Mamy nadzieję, że samochód będzie trochę lepiej pasował do toru w Miami. Nie możemy się doczekać powrotu na tor za kilka dni.
Cztery wyścigi tego sezonu za nami, a zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team pokazał już, że jest w stanie walczyć o duże punkty w każdym wyścigu. Zespół znajduje się obecnie na trzecim miejscu w kalsyfikacji generalnej, tracąc 11 punktó do drugiego Aston Martina oraz 104 do liderów z Red bulla. Następnym wyścigiem, na jaki uda się zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team jest Grand Prix Miami, które odbędzie się tuż obok Hard Rock Stadium, na torze Miami International Autodrome w Miami Gardens na Florydzie. Wydarzenie to odbędzie się już za tydzień, w weekend 05–07. maja 2023.