Autoidea główne tło

Grand Prix Włoch 2023

Jeśli w wyścigu rozgrywanym na torze, który nie odpowiada Twojej tegorocznej konstrukcji jesteś w stanie sięgnąć po 18 punktów, pewne jest jedno – zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team ma powody do radości po Grand Prix Włoch 2023. Weekend wyścigowy, który zapowiadał się jako trudny, ostatecznie zakończył się mianem trzeciego zespołu w wyścigu i powiększeniem przewagi w klasyfikacji generalnej.

 

Nastawienie Toto Wolffa przed weekendem wyścigowym

Zandvoort był frustrującym weekendem. Potencjał był, ale nie udało nam się go wykorzystać. Źle podjęliśmy decyzję o zmianie opon na przejściowe, co postawiło nas w tyle stawki. Od tego momentu chodziło już tylko o próbę uratowania tego, co się dało.

 

Obaj kierowcy szybko doszli do siebie, ale ostatnim ukłuciem w ogon było przebicie opony u George’a. Stracone szanse są denerwujące, ale takie weekendy jak ten tylko dodają nam energii, by podnieść się i wrócić jeszcze silniejszymi.

 

Mamy mnóstwo nauki, którą możemy wyciągnąć przed następnym wyścigiem. Na szczęście nie musimy na to długo czekać. Charakterystyka toru Monza jest całkowitym przeciwieństwem toru w Zandvoort, więc zobaczymy, jak sobie poradzimy. Z pewnością czeka nas kolejna spektakularna atmosfera w ten weekend.

 

 

Garść faktów o torze i wyścigu na Monzy

 

 

Statystycznie rzecz biorąc, czyli o dotychczasowych wynikach Mercedesa

Statystyki wyścigowe – Mercedes F1 Team podczas Grand Prix Włoch

 

    Starty   Zwycięstwa   Wizyty na podium   Pole position   Pierwszy rząd   Najszybsze okrążenia   Nie ukończenie wyścigu (DNF)
Mercedes   15   7   15   7   13   8   5
Hamilton   16   5   8   7   10   7   2
Russell   4   0   1   0   0   0   0
Silniki MB   31   13   32   13   27   15   28

 

 

Statystyki techniczne – Sezon 2023 do tej pory (począwszy od testów przedsezonowych w Bahrajnie)

 

    Ukończone okrążenia   Przebyty dystans (km)   Pokonane zakręty   Zmiany biegów   Wtryski paliwa PETRONAS
Mercedes   4,115   20,762.012   68,438   211,696   164,600,000
Hamilton   2,106   10,635.038   34,952   108,624   84,240,000
Russell   2,009   10,126.974   33,486   103,072   80,360,000
Silniki MB   15,996   80,319.306   264,658   822,934   639,840,000

 

 

Mercedes-Benz w Formule 1

 

    Starty   Zwycięstwa   Wizyty na podium   Pole position   Pierwszy rząd   Najszybsze okrążenia   Dublety (zdobycie 1. i 2.  miejsca)   Starty obu bolidów z 1. rzędu
Mercedes (całościowo)   284   125   286   137   257   103   59   81
Mercedes (od 2010 roku)   272   116   268   129   235   92   54   79
Hamilton   323   103   195   104   175   63   N/A   N/A
Russell   95   1   10   1   7   6   N/A   N/A
Silniki MB   554   213   575   222   447   203   91   118

 

 

 

Przebieg piątkowych sesji treningowych

Mieszany dzień dla zespołu na torze Monza, z solidną pierwszą sesją treningową. Po niej nastąpił jednak trudniejszy, drugi trening, a osiągi wciąż nie są zadowalające na wszystkich mieszankach opon.

Kierowca FP1 FP2
George Russell 28 okrążeń 1:23.189 P5 Twarde 20 okrążeń 1:22.176 P9 Pośrednie, Miękkie
Lewis Hamilton 26 okrążeń 1:23.269 P8 Twarde 23 okrążenia 1:22.783 P17 Pośrednie

 

George Russell

Wspaniale jest wrócić na Monzę i prowadzić samochód przy tak dużych prędkościach i niskim poziomie docisku. Charakterystyka toru różni się od tej, którą mieliśmy w zeszłym tygodniu w Zandvoort i fajnie jest się do tego dostosować. Samochód sprawował się całkiem nieźle, ale musimy wprowadzić pewne ulepszenia w przypadku wykorzystywania miękkich opon. Tempo przy pełnym zbiorniku paliwa wyglądało na całkiem mocne, więc jutro skupimy się na znalezieniu większej prędkości na potrzeby kwalifikacji.

 

Lewis Hamilton

Dla mnie był to stosunkowo normalny piątkowy program. Niezawodność była duża i wykonaliśmy niezbędną pracę, sprawdzając różne testy, które musieliśmy wykonać. Wiele się nauczymy z dzisiejszego dnia, a dziś wieczorem będziemy mieli trochę pracy, aby spróbować poprawić się przed sobotą – jak zawsze nam się to udaje. Wiem, że zespół przez noc wykona świetną pracę, poprawiając ustawienia i balans samochodu, abyśmy mogli jutro być szybsi.

 

Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej

To był ciężki dzień, częściowo z powodu czerwonych flag, ale także dlatego, że nie mamy w tej chwili dobrego ustawienia samochodu. Oznacza to, że mamy trochę pracy do wykonania w ciągu nocy, aby ustawić konfigurację we właściwym miejscu na resztę weekendu. Zarówno pojedyncze okrążenie, jak i długi przejazd wymagają pracy, jeśli chcemy być konkurencyjni. Nie mam nic więcej do powiedzenia – musimy po prostu zająć się uporządkowaniem samochodu. 

 

 

Przebieg sobotniej sesji treningowej i kwalifikacji

Drugi rząd dla George’a i ósma pozycja dla Lewisa – takim rezultatem zakończyła się sesja kwalifikacyjna na torze Monza. Co ciekawe, dziewięciu czołowych zawodników dzieliła różnica zaledwie 0,7 s w niezwykle ciasnej sesji, przy wykorzystaniu alternatywnej alokacji opon (ATA).

Kierowca FP3 Q1 Q2 Q3
George Russell P6 9 okrążeń

1:22.148

P13

Twarde

6 okrążeń

1:21.382

P7

Pośrednie

6 okrążeń

1:20.671

P4

Miękkie

Lewis Hamilton P3 9 okrążeń

1:21.977

P8

Twarde

6 okrążeń

1:21.369

P6

Pośrednie

6 okrążeń

1:20.820

P8

Miękkie

 

George Russell

W nowym formacie kwalifikacji musisz zachować dynamikę, skacząc po mieszankach opon i myślę, że dzisiaj wykonaliśmy dobrą robotę. Inżynierowie wykonali świetną pracę przez noc i dziś rano ruszyliśmy do walki, a ja czułem się bardziej komfortowo w samochodzie. Myślę, że biorąc pod uwagę bardziej miękkie mieszanki opon, które Pirelli tu przywiozło, istnieje możliwość bardziej agresywnego dostrojenia ustawień pod kątem kwalifikacji lub nieco lepszego sprzyjania tempu wyścigowemu. Zrobiliśmy to drugie, więc mam nadzieję, że jutro to się opłaci. Zawsze dużo się mówi o holowaniu, ale z drugiej strony – każdorazowo jest to miecz obosieczny. Na każdym przejeździe wybierałem czyste powietrze i dzisiaj się to sprawdziło. Ogólnie jednak była to sesja, która pokazała, jak w Formule 1 trzeba dopracować każdy szczegół. W Q1 nie trafiłem z oponą we właściwe okienko pracy i uzyskałem pozycję P13, a potem w Q3 zajęliśmy czwarte miejsce. Teraz skupiamy się w pełni na wyścigu i mam nadzieję, że uda nam się powalczyć o podium.

 

Lewis Hamilton

To nie była najwspanialsza sesja. Dobrze rozpoczęliśmy weekend w pierwszym treningu, w pierwszym przejeździe. Potem wydawało się, że sprawy się skomplikowały i nie znalazłem idealnego punktu ustawienia w samochodzie. W kwalifikacjach było coraz lepiej i dotarliśmy do pierwszej dziesiątki, ale nadal nie miałem takiego wyczucia samochodu, jakiego oczekiwałem na ostatnim przejeździe. Wiemy, jak ciasne są czasy w kwalifikacjach, co przekłada się również na bardzo podobne tempo w wyścigu. To z kolei może utrudniać odrabianie strat w stawce, szczególnie na początku wyścigu. George wykonał dzisiaj świetną robotę, wchodząc do drugiego rzędu i mam nadzieję, że jutro będę mógł poczynić postępy w ataku.

 

Toto Wolff, szef zespołu & CEO

To była dla nas solidna sesja, ale znowu z mieszanymi wynikami po kwalifikacjach – mamy mniej niż dwie dziesiąte różnicy między naszymi kierowcami, ale to oznacza cztery pozycje, gdy rywalizacja jest tak wyrównana. George wykonał świetną robotę, aby dostać się do drugiego rzędu. Lewisowi trudniej było zbudować pewność siebie w samochodzie i podczas sesji miał problemy z przyczepnością z tyłu bolidu. Wiemy, jak trudno jest wyprzedzać na tym torze, mając małe skrzydła i zmniejszony efekt DRS. Jeśli George dobrze zacznie, może walczyć z przodu stawki; jeśli na przykład Albon wygra, popołudnie może być dla nas bardziej skomplikowane. Jeśli chodzi o Lewisa, wiemy, co może zapewnić w wyścigu i będzie walczył do ostatnich metrów, aby wspiąć się wyżej w stawce. Wreszcie, wspaniale było zobaczyć Ferrari dające tak wspaniałe widowisko i fantastycznie było także zobaczyć emocje towarzyszące tifosi na torze. Jutro będzie długi wyścig, prawdopodobnie na jeden pit stop, bez zbytniej różnorodności strategii, ale zobaczmy, jak sobie poradzimy, jeśli chodzi o tempo wyścigowe.

 

Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej

To było naprawdę solidne okrążenie George’a, które pozwoliło mu zająć 4. miejsce na starcie. Wczoraj byliśmy o wiele mil od takiego tempa, ale w nocy wykonano sporo pracy, aby zmniejszyć tę różnicę. Lewis jechał po złej stronie ciasnej grupy, ale taka jest stawka w tym roku, jego ostatnie okrążenie rozpoczęło się dobrze, ale tylne opony zaczęły się poddawać w ostatnim sektorze, co kosztowało go kilka miejsc. Ten tor nie pasuje szczególnie do naszego samochodu, więc podium jest bardzo trudnym celem, ale będziemy szukać każdej okazji, aby popchnąć oba samochody do przodu stawki. Spodziewamy się gorącego wyścigu jutro, co będzie oznaczać, że zarządzanie oponami będzie ważnym czynnikiem. Powinno to jednak również stworzyć możliwości zrównoważenia i otwarcia pewnych możliwości wyboru strategii.

 

 

Wyścig o Grand Prix Włoch 2023

Wyścig o Grand Prix Włoch zapewnił zespołowi Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team pokaźną zdobycz punktową dzięki solidnemu piątemu i szóstemu miejscu dla zespołu na torze Monza w dniu, w którym ekipa z Brackley miała trzeci najszybszy samochód w stawce, plasując się za Red Bullem i Ferrari.

Kierowca Poz. startowa Poz. końcowa Najszybsze okrążenie  
George Russell P4 P5 1:25.847 (okr. 38)  
Lewis Hamilton P8 P6 1:25.582 (okr. 29)  

 

Strategia Start 1. pit stop    
Russell #63 Pośrednie Twarde (okr. 19)    
Hamilton #44 Twarde Pośrednie (okr. 27)    

 

George Russell

Piąte miejsce to prawdopodobnie maksimum dzisiaj i myślę, że bralibyśmy w ciemno taki wynik przed weekendem. Wyprzedziliśmy tutaj McLarena i Astona Martina, ale niestety Ferrari było tutaj tylko o krok przed nami, a Red Bull był na czele. Byli dziś tak szybcy w szybkich zakrętach, że po prostu nie mogłem utrzymać Pereza z tyłu dłużej niż na pierwszych okrążeniach. To był trudny wyścig, ponieważ degradacja była duża, ale długa strata w pit stopie oznacza po prostu, że strategia dwóch postojów nie jest zbyt konkurencyjna. Spędzamy tutaj dużo czasu w DRS, ale nie jest łatwo wyprzedzać przy tak małych różnicach tempa pomiędzy samochodami. Nie mogę się doczekać kolejnego wyjazdu – do Singapuru. W zeszłym roku byliśmy tam konkurencyjni i myślę, że nasz samochód będzie lepiej dostosowany do tego toru, więc mam nadzieję, że będziemy mogli walczyć nieco bliżej przodu stawki, niż udało nam się to tutaj.

 

Lewis Hamilton

Każdy punkt i pozycja, które zdobywamy w tych wyścigach, są niezwykle zacięte. Zaczęliśmy dzisiaj na twardych oponach i miło było uzyskać przewagę, choć na początku było to trudne i niełatwo było podążać w pociągu DRS. Spędziłem wiele okrążeń, jadąc tuż za McLarenami, więc wiedziałem, że mam nieco lepsze tempo od nich podczas pierwszego przejazdu i miałem nadzieję, że uda mi się ich dogonić podczas drugiego stintu. Po zjechaniu do boksów miałem dużą stratę do nadrobienia i martwiłem się, że pękną mi opony, gdy ich dogonię, ale na szczęście ich opony cierpiały równie mocno. Wyprzedziłem Alonso natychmiast po wyjeździe z alei serwisowej, co otworzyło sprawę i pozwoliło mi ją zamknąć; ale incydent z Piastrim był po prostu niefortunny. Źle oceniłem różnicę, jaką miałem do niego i to była całkowicie moja wina – od razu po wyścigu poszedłem do niego i przeprosiłem. Myślę więc, że dzisiaj osiągnęliśmy maksimum i teraz nie mogę się doczekać Singapuru za dziesięć dni.

 

Toto Wolff, szef zespołu & CEO

To był dla nas wyścig pełen incydentów, ale zmaksymalizowaliśmy zdobyte dzisiaj punkty. Mimo to jak zawsze musimy uważać, aby nie być zbyt szczęśliwym z zajęcia piątego i szóstego miejsca. Patrząc wstecz, uważam, że obie kary dla kierowców były sprawiedliwe, ale na szczęście obaj zawodnicy wykonali świetną robotę, upewniając się, że nie będą one miały żadnego wpływu na pozycje na mecie. Obaj po prostu wzięli to pod uwagę, spuścili głowy, skupili się na jeździe i ścigali się dalej. Wiemy, że tory o niskim docisku nie są naszą mocną stroną i myślę, że w ciągu sezonu zaobserwowaliśmy postęp od Baku, przez Spa, aż do tego miejsca. Następny wyścig odbędzie się w Singapurze, więc wracamy do wysokiego docisku i bardziej zbliżamy się do naszego kierunku rozwoju bolidu. Ważne będzie dla nas, aby maksymalnie wykorzystać tę szansę, gdy się pojawi.

 

Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej

Byliśmy dzisiaj trzecią najszybszą drużyną, więc piąte i szóste miejsce to najlepsze, co mogliśmy osiągnąć. Przy tym poziomie docisku samochód po prostu nie ma tempa Ferrari. Na szczęście na normalnych torach walka jest znacznie bardziej zacięta, ale dzisiaj chodziło głównie o ograniczenie strat, a zespół i kierowcy wykonali dobrą robotę, minimalizując utratę punktów w mistrzostwach konstruktorów. Gorące warunki utrudniały pracę opon i jeśli naciskałeś, aby się bronić lub atakować, jeden pit stop mógł okazać się niewystarczający, to była jazda na marginesie. Spodziewaliśmy się ciężkiego wyścigu dla ogumienia. Zwykle nasz samochód jest dość łagodny dla tylnych opon, ale od piątku mamy problemy z utrzymaniem niskiej temperatury, po prostu trochę za bardzo się ślizgamy. Dobrze, że mieliśmy przynajmniej tempo i prędkość na prostych, aby w końcówce zyskać kilka miejsc wraz z Lewisem. Byliśmy trochę daleko, by móc zagrozić komukolwiek utratą miejsc na podium, więc nie możemy się doczekać Singapuru, gdzie, miejmy nadzieję, będziemy mogli powalczyć o wyżej punktowane pozycje.

 

 

No końca sezonu pozostało już zaledwie osiem wyścigów. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team dzięki solidnej zdobyczy punktowej zwiększył do 45 punktów przewagę nad trzecim zespołem w stawce. Tym nieoczekiwanie stało się Ferrari, które wyprzedziło Astona Martina. Drugi w klasyfikacji Mercedes ma na swoim koncie 273 punkty, a wyprzedzający go Red Bull – 583 punkty i kwestią kilku wyścigów pozostaje przypieczętowanie mistrzowskiego tytułu. Następny wyścig Formuły 1 już za dwa tygodnie w Singapurze – w terminie 05-17 września 2023 na torze Marina Bay Street Circuit.

Autoidea - media społecznościowe Autoidea facebook Autoidea instagram
Ikona zamknięcie formularza

Wybierz temat

Wybierz samochód

Wybierz miasto