Jeśli w wyścigu rozgrywanym na torze, który nie odpowiada Twojej tegorocznej konstrukcji jesteś w stanie sięgnąć po 18 punktów, pewne jest jedno – zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team ma powody do radości po Grand Prix Włoch 2023. Weekend wyścigowy, który zapowiadał się jako trudny, ostatecznie zakończył się mianem trzeciego zespołu w wyścigu i powiększeniem przewagi w klasyfikacji generalnej.
Zandvoort był frustrującym weekendem. Potencjał był, ale nie udało nam się go wykorzystać. Źle podjęliśmy decyzję o zmianie opon na przejściowe, co postawiło nas w tyle stawki. Od tego momentu chodziło już tylko o próbę uratowania tego, co się dało.
Obaj kierowcy szybko doszli do siebie, ale ostatnim ukłuciem w ogon było przebicie opony u George’a. Stracone szanse są denerwujące, ale takie weekendy jak ten tylko dodają nam energii, by podnieść się i wrócić jeszcze silniejszymi.
Mamy mnóstwo nauki, którą możemy wyciągnąć przed następnym wyścigiem. Na szczęście nie musimy na to długo czekać. Charakterystyka toru Monza jest całkowitym przeciwieństwem toru w Zandvoort, więc zobaczymy, jak sobie poradzimy. Z pewnością czeka nas kolejna spektakularna atmosfera w ten weekend.
Statystyki wyścigowe – Mercedes F1 Team podczas Grand Prix Włoch
Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Nie ukończenie wyścigu (DNF) | ||||||||
Mercedes | 15 | 7 | 15 | 7 | 13 | 8 | 5 | |||||||
Hamilton | 16 | 5 | 8 | 7 | 10 | 7 | 2 | |||||||
Russell | 4 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Silniki MB | 31 | 13 | 32 | 13 | 27 | 15 | 28 |
Statystyki techniczne – Sezon 2023 do tej pory (począwszy od testów przedsezonowych w Bahrajnie)
Ukończone okrążenia | Przebyty dystans (km) | Pokonane zakręty | Zmiany biegów | Wtryski paliwa PETRONAS | ||||||
Mercedes | 4,115 | 20,762.012 | 68,438 | 211,696 | 164,600,000 | |||||
Hamilton | 2,106 | 10,635.038 | 34,952 | 108,624 | 84,240,000 | |||||
Russell | 2,009 | 10,126.974 | 33,486 | 103,072 | 80,360,000 | |||||
Silniki MB | 15,996 | 80,319.306 | 264,658 | 822,934 | 639,840,000 |
Mercedes-Benz w Formule 1
Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Dublety (zdobycie 1. i 2. miejsca) | Starty obu bolidów z 1. rzędu | |||||||||
Mercedes (całościowo) | 284 | 125 | 286 | 137 | 257 | 103 | 59 | 81 | ||||||||
Mercedes (od 2010 roku) | 272 | 116 | 268 | 129 | 235 | 92 | 54 | 79 | ||||||||
Hamilton | 323 | 103 | 195 | 104 | 175 | 63 | N/A | N/A | ||||||||
Russell | 95 | 1 | 10 | 1 | 7 | 6 | N/A | N/A | ||||||||
Silniki MB | 554 | 213 | 575 | 222 | 447 | 203 | 91 | 118 |
Mieszany dzień dla zespołu na torze Monza, z solidną pierwszą sesją treningową. Po niej nastąpił jednak trudniejszy, drugi trening, a osiągi wciąż nie są zadowalające na wszystkich mieszankach opon.
Kierowca | FP1 | FP2 | ||||||
George Russell | 28 okrążeń | 1:23.189 | P5 | Twarde | 20 okrążeń | 1:22.176 | P9 | Pośrednie, Miękkie |
Lewis Hamilton | 26 okrążeń | 1:23.269 | P8 | Twarde | 23 okrążenia | 1:22.783 | P17 | Pośrednie |
George Russell
Wspaniale jest wrócić na Monzę i prowadzić samochód przy tak dużych prędkościach i niskim poziomie docisku. Charakterystyka toru różni się od tej, którą mieliśmy w zeszłym tygodniu w Zandvoort i fajnie jest się do tego dostosować. Samochód sprawował się całkiem nieźle, ale musimy wprowadzić pewne ulepszenia w przypadku wykorzystywania miękkich opon. Tempo przy pełnym zbiorniku paliwa wyglądało na całkiem mocne, więc jutro skupimy się na znalezieniu większej prędkości na potrzeby kwalifikacji.
Lewis Hamilton
Dla mnie był to stosunkowo normalny piątkowy program. Niezawodność była duża i wykonaliśmy niezbędną pracę, sprawdzając różne testy, które musieliśmy wykonać. Wiele się nauczymy z dzisiejszego dnia, a dziś wieczorem będziemy mieli trochę pracy, aby spróbować poprawić się przed sobotą – jak zawsze nam się to udaje. Wiem, że zespół przez noc wykona świetną pracę, poprawiając ustawienia i balans samochodu, abyśmy mogli jutro być szybsi.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
To był ciężki dzień, częściowo z powodu czerwonych flag, ale także dlatego, że nie mamy w tej chwili dobrego ustawienia samochodu. Oznacza to, że mamy trochę pracy do wykonania w ciągu nocy, aby ustawić konfigurację we właściwym miejscu na resztę weekendu. Zarówno pojedyncze okrążenie, jak i długi przejazd wymagają pracy, jeśli chcemy być konkurencyjni. Nie mam nic więcej do powiedzenia – musimy po prostu zająć się uporządkowaniem samochodu.
Drugi rząd dla George’a i ósma pozycja dla Lewisa – takim rezultatem zakończyła się sesja kwalifikacyjna na torze Monza. Co ciekawe, dziewięciu czołowych zawodników dzieliła różnica zaledwie 0,7 s w niezwykle ciasnej sesji, przy wykorzystaniu alternatywnej alokacji opon (ATA).
Kierowca | FP3 | Q1 | Q2 | Q3 | |||
George Russell | P6 | 9 okrążeń
1:22.148 |
P13
Twarde |
6 okrążeń
1:21.382 |
P7
Pośrednie |
6 okrążeń
1:20.671 |
P4
Miękkie |
Lewis Hamilton | P3 | 9 okrążeń
1:21.977 |
P8
Twarde |
6 okrążeń
1:21.369 |
P6
Pośrednie |
6 okrążeń
1:20.820 |
P8
Miękkie |
George Russell
W nowym formacie kwalifikacji musisz zachować dynamikę, skacząc po mieszankach opon i myślę, że dzisiaj wykonaliśmy dobrą robotę. Inżynierowie wykonali świetną pracę przez noc i dziś rano ruszyliśmy do walki, a ja czułem się bardziej komfortowo w samochodzie. Myślę, że biorąc pod uwagę bardziej miękkie mieszanki opon, które Pirelli tu przywiozło, istnieje możliwość bardziej agresywnego dostrojenia ustawień pod kątem kwalifikacji lub nieco lepszego sprzyjania tempu wyścigowemu. Zrobiliśmy to drugie, więc mam nadzieję, że jutro to się opłaci. Zawsze dużo się mówi o holowaniu, ale z drugiej strony – każdorazowo jest to miecz obosieczny. Na każdym przejeździe wybierałem czyste powietrze i dzisiaj się to sprawdziło. Ogólnie jednak była to sesja, która pokazała, jak w Formule 1 trzeba dopracować każdy szczegół. W Q1 nie trafiłem z oponą we właściwe okienko pracy i uzyskałem pozycję P13, a potem w Q3 zajęliśmy czwarte miejsce. Teraz skupiamy się w pełni na wyścigu i mam nadzieję, że uda nam się powalczyć o podium.
Lewis Hamilton
To nie była najwspanialsza sesja. Dobrze rozpoczęliśmy weekend w pierwszym treningu, w pierwszym przejeździe. Potem wydawało się, że sprawy się skomplikowały i nie znalazłem idealnego punktu ustawienia w samochodzie. W kwalifikacjach było coraz lepiej i dotarliśmy do pierwszej dziesiątki, ale nadal nie miałem takiego wyczucia samochodu, jakiego oczekiwałem na ostatnim przejeździe. Wiemy, jak ciasne są czasy w kwalifikacjach, co przekłada się również na bardzo podobne tempo w wyścigu. To z kolei może utrudniać odrabianie strat w stawce, szczególnie na początku wyścigu. George wykonał dzisiaj świetną robotę, wchodząc do drugiego rzędu i mam nadzieję, że jutro będę mógł poczynić postępy w ataku.
Toto Wolff, szef zespołu & CEO
To była dla nas solidna sesja, ale znowu z mieszanymi wynikami po kwalifikacjach – mamy mniej niż dwie dziesiąte różnicy między naszymi kierowcami, ale to oznacza cztery pozycje, gdy rywalizacja jest tak wyrównana. George wykonał świetną robotę, aby dostać się do drugiego rzędu. Lewisowi trudniej było zbudować pewność siebie w samochodzie i podczas sesji miał problemy z przyczepnością z tyłu bolidu. Wiemy, jak trudno jest wyprzedzać na tym torze, mając małe skrzydła i zmniejszony efekt DRS. Jeśli George dobrze zacznie, może walczyć z przodu stawki; jeśli na przykład Albon wygra, popołudnie może być dla nas bardziej skomplikowane. Jeśli chodzi o Lewisa, wiemy, co może zapewnić w wyścigu i będzie walczył do ostatnich metrów, aby wspiąć się wyżej w stawce. Wreszcie, wspaniale było zobaczyć Ferrari dające tak wspaniałe widowisko i fantastycznie było także zobaczyć emocje towarzyszące tifosi na torze. Jutro będzie długi wyścig, prawdopodobnie na jeden pit stop, bez zbytniej różnorodności strategii, ale zobaczmy, jak sobie poradzimy, jeśli chodzi o tempo wyścigowe.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
To było naprawdę solidne okrążenie George’a, które pozwoliło mu zająć 4. miejsce na starcie. Wczoraj byliśmy o wiele mil od takiego tempa, ale w nocy wykonano sporo pracy, aby zmniejszyć tę różnicę. Lewis jechał po złej stronie ciasnej grupy, ale taka jest stawka w tym roku, jego ostatnie okrążenie rozpoczęło się dobrze, ale tylne opony zaczęły się poddawać w ostatnim sektorze, co kosztowało go kilka miejsc. Ten tor nie pasuje szczególnie do naszego samochodu, więc podium jest bardzo trudnym celem, ale będziemy szukać każdej okazji, aby popchnąć oba samochody do przodu stawki. Spodziewamy się gorącego wyścigu jutro, co będzie oznaczać, że zarządzanie oponami będzie ważnym czynnikiem. Powinno to jednak również stworzyć możliwości zrównoważenia i otwarcia pewnych możliwości wyboru strategii.
Wyścig o Grand Prix Włoch zapewnił zespołowi Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team pokaźną zdobycz punktową dzięki solidnemu piątemu i szóstemu miejscu dla zespołu na torze Monza w dniu, w którym ekipa z Brackley miała trzeci najszybszy samochód w stawce, plasując się za Red Bullem i Ferrari.
Kierowca | Poz. startowa | Poz. końcowa | Najszybsze okrążenie | |
George Russell | P4 | P5 | 1:25.847 (okr. 38) | |
Lewis Hamilton | P8 | P6 | 1:25.582 (okr. 29) |
Strategia | Start | 1. pit stop | ||
Russell #63 | Pośrednie | Twarde (okr. 19) | ||
Hamilton #44 | Twarde | Pośrednie (okr. 27) |
George Russell
Piąte miejsce to prawdopodobnie maksimum dzisiaj i myślę, że bralibyśmy w ciemno taki wynik przed weekendem. Wyprzedziliśmy tutaj McLarena i Astona Martina, ale niestety Ferrari było tutaj tylko o krok przed nami, a Red Bull był na czele. Byli dziś tak szybcy w szybkich zakrętach, że po prostu nie mogłem utrzymać Pereza z tyłu dłużej niż na pierwszych okrążeniach. To był trudny wyścig, ponieważ degradacja była duża, ale długa strata w pit stopie oznacza po prostu, że strategia dwóch postojów nie jest zbyt konkurencyjna. Spędzamy tutaj dużo czasu w DRS, ale nie jest łatwo wyprzedzać przy tak małych różnicach tempa pomiędzy samochodami. Nie mogę się doczekać kolejnego wyjazdu – do Singapuru. W zeszłym roku byliśmy tam konkurencyjni i myślę, że nasz samochód będzie lepiej dostosowany do tego toru, więc mam nadzieję, że będziemy mogli walczyć nieco bliżej przodu stawki, niż udało nam się to tutaj.
Lewis Hamilton
Każdy punkt i pozycja, które zdobywamy w tych wyścigach, są niezwykle zacięte. Zaczęliśmy dzisiaj na twardych oponach i miło było uzyskać przewagę, choć na początku było to trudne i niełatwo było podążać w pociągu DRS. Spędziłem wiele okrążeń, jadąc tuż za McLarenami, więc wiedziałem, że mam nieco lepsze tempo od nich podczas pierwszego przejazdu i miałem nadzieję, że uda mi się ich dogonić podczas drugiego stintu. Po zjechaniu do boksów miałem dużą stratę do nadrobienia i martwiłem się, że pękną mi opony, gdy ich dogonię, ale na szczęście ich opony cierpiały równie mocno. Wyprzedziłem Alonso natychmiast po wyjeździe z alei serwisowej, co otworzyło sprawę i pozwoliło mi ją zamknąć; ale incydent z Piastrim był po prostu niefortunny. Źle oceniłem różnicę, jaką miałem do niego i to była całkowicie moja wina – od razu po wyścigu poszedłem do niego i przeprosiłem. Myślę więc, że dzisiaj osiągnęliśmy maksimum i teraz nie mogę się doczekać Singapuru za dziesięć dni.
Toto Wolff, szef zespołu & CEO
To był dla nas wyścig pełen incydentów, ale zmaksymalizowaliśmy zdobyte dzisiaj punkty. Mimo to jak zawsze musimy uważać, aby nie być zbyt szczęśliwym z zajęcia piątego i szóstego miejsca. Patrząc wstecz, uważam, że obie kary dla kierowców były sprawiedliwe, ale na szczęście obaj zawodnicy wykonali świetną robotę, upewniając się, że nie będą one miały żadnego wpływu na pozycje na mecie. Obaj po prostu wzięli to pod uwagę, spuścili głowy, skupili się na jeździe i ścigali się dalej. Wiemy, że tory o niskim docisku nie są naszą mocną stroną i myślę, że w ciągu sezonu zaobserwowaliśmy postęp od Baku, przez Spa, aż do tego miejsca. Następny wyścig odbędzie się w Singapurze, więc wracamy do wysokiego docisku i bardziej zbliżamy się do naszego kierunku rozwoju bolidu. Ważne będzie dla nas, aby maksymalnie wykorzystać tę szansę, gdy się pojawi.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Byliśmy dzisiaj trzecią najszybszą drużyną, więc piąte i szóste miejsce to najlepsze, co mogliśmy osiągnąć. Przy tym poziomie docisku samochód po prostu nie ma tempa Ferrari. Na szczęście na normalnych torach walka jest znacznie bardziej zacięta, ale dzisiaj chodziło głównie o ograniczenie strat, a zespół i kierowcy wykonali dobrą robotę, minimalizując utratę punktów w mistrzostwach konstruktorów. Gorące warunki utrudniały pracę opon i jeśli naciskałeś, aby się bronić lub atakować, jeden pit stop mógł okazać się niewystarczający, to była jazda na marginesie. Spodziewaliśmy się ciężkiego wyścigu dla ogumienia. Zwykle nasz samochód jest dość łagodny dla tylnych opon, ale od piątku mamy problemy z utrzymaniem niskiej temperatury, po prostu trochę za bardzo się ślizgamy. Dobrze, że mieliśmy przynajmniej tempo i prędkość na prostych, aby w końcówce zyskać kilka miejsc wraz z Lewisem. Byliśmy trochę daleko, by móc zagrozić komukolwiek utratą miejsc na podium, więc nie możemy się doczekać Singapuru, gdzie, miejmy nadzieję, będziemy mogli powalczyć o wyżej punktowane pozycje.
No końca sezonu pozostało już zaledwie osiem wyścigów. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team dzięki solidnej zdobyczy punktowej zwiększył do 45 punktów przewagę nad trzecim zespołem w stawce. Tym nieoczekiwanie stało się Ferrari, które wyprzedziło Astona Martina. Drugi w klasyfikacji Mercedes ma na swoim koncie 273 punkty, a wyprzedzający go Red Bull – 583 punkty i kwestią kilku wyścigów pozostaje przypieczętowanie mistrzowskiego tytułu. Następny wyścig Formuły 1 już za dwa tygodnie w Singapurze – w terminie 05-17 września 2023 na torze Marina Bay Street Circuit.