Autoidea główne tło

Grand Prix USA 2023

Budujący jest weekend wyścigowy, w którym z sesji na sesję widać wyraźne postępy i potwierdzenie, żę poprawki idą we właściwym kierunku. Niestety, gorzej, gdy osiągnięte w wyścigu rezultaty zostają w jednej chwili zaprzepaszczone i trudno znaleźć winnego tej sytuacji. Weekend wyścigowy o Grand Prix USA miał dla zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team bez wątpienia słodko-gorzki smak. Pewne jest jedno – najnowsza aktualizacja bolidu działa.

 

 

Nastawienie Toto Wolffa przed weekendem wyścigowym

 

Przed nami kilka pracowitych tygodni, gdy sezon zmierza ku końcowi, zaczynając od potrójnego zestawu weekendów wyścigowych w USA, Meksyku i Brazylii.

 

Ostatnia runda w Katarze była przykładem tego, co może się wydarzyć. Jako zespół nigdy nie chcesz widzieć kolizji Twoich samochodów. Pozostawienie wielu punktów na stole było frustrujące, zwłaszcza że tempo samochodu było mocne. Jednak obserwowanie reakcji kierowców i zespołu było zachęcające. Zarówno Lewis, jak i George wiedzą, że zespół jest na pierwszym miejscu i nie mają zamiaru tego narażać. Jestem pewien, że od tego momentu wszyscy będziemy się rozwijać. Teraz koncentrujemy się na Austin i staramy się jak najlepiej wykorzystać każdy nadchodzący weekend.

 

Zawsze wspaniale jest ścigać się na torze Circuit of the Americas. Panuje fantastyczna atmosfera, a miasto wita F1 z otwartymi ramionami. COTA to jeden z najtrudniejszych współczesnych torów i prawdziwy dreszczyk emocji dla kierowców. Wprowadzimy zmodyfikowaną podłogę, co będzie ostatnią znaczącą aktualizacją, jaką wprowadzimy na tor w tym roku. Miejmy nadzieję, że przyniesie to niewielki zysk, ale co ważniejsze, jest kolejnym kamieniem milowym w wyznaczaniu naszej ścieżki rozwoju W15.

 

W ostatnich wyścigach walka o drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów stała się bardziej zacięta. Będziemy trzymać głowy nisko, dalej naciskać i dążyć do zdobycia jak największej liczby punktów, aby zwiększyć naszą przewagę.

 

 

Garść faktów o torze i wyścigu na torze COTA

 

 

 

Statystycznie rzecz biorąc, czyli o dotychczasowych wynikach Mercedesa

 

Statystyki wyścigowe – Mercedes F1 Team podczas Grand Prix USA

    Starty   Zwycięstwa   Wizyty na podium   Pole position   Pierwszy rząd   Najszybsze okrążenia   Nie ukończenie wyścigu (DNF)
Mercedes   10   5   12   6   10   4   0
Hamilton   11   6   10   4   8   2   0
Russell   3   0   0   0   0   1   0
Silniki MB   17   8   19   8   16   4   3

 

  

Statystyki techniczne – Sezon 2023 do tej pory (począwszy od testów przedsezonowych w Bahrajnie) 

    Ukończone okrążenia   Przebyty dystans (km)   Pokonane zakręty   Zmiany biegów   Wtryski paliwa PETRONAS
Mercedes   5,163   26,543.682   86,277   261,600   206,520,000
Hamilton   2,596   13,343.640   43,306   131,728   103,840,000
Russell   2,567   13,200.042   42,971   129,872   102,680,000
Silniki MB   19,993   102,359.625   332,398   1,013,746   799,720,000

 

 

Mercedes-Benz w Formule 1

    Starty   Zwycięstwa   Wizyty na podium   Pole position   Pierwszy rząd   Najszybsze okrążenia   Dublety (zdobycie 1. i 2.  miejsca)   Starty obu bolidów z 1. rzędu
Mercedes (całościowo)   288   125   287   137   259   104   59   81
Mercedes (od 2010 roku)   276   116   269   129   237   93   54   79
Hamilton   327   103   196   104   175   64   N/A   N/A
Russell   99   1   10   1   9   6   N/A   N/A
Silniki MB   558   213   581   222   451   205   91   118

 

 

 

 

Przebieg piątkowej sesji treningowej i sesji kwalifikacyjnej

Piątkowy czas na torze Circuit of the Americas zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team bez wątpienia może uznać za pozytywny i dobrze wykorzystany. Obaj zawodnicy zakwalifikowali się w pierwszej piątce do startu w niedzielnym wyścigu.

 

 

Kierowca FP1 Q1 Q2 Q3
Lewis Hamilton P3 6 okrążeń

1:35.091

P1

Miękkie, Miękkie

6 okrążeń

1:35.240

P3

Miękkie, Miękkie

6 okrążeń

1:34.862

P3

Miękkie, Miękkie

George Russell P6 6 okrążeń

1:36.165

P14

Miękkie, Miękkie

6 okrążeń

1:35.606

P9

Miękkie, Miękkie

6 okrążeń

1:35.079

P5

Miękkie, Miękkie

 

Lewis Hamilton

Muszę bardzo podziękować wszystkim w fabryce. Bardzo naciskali, aby ulepszyć nasz samochód, a my w ten weekend zrobiliśmy krok bliżej w stronę czołówki. Wiem, że wszyscy ciężko na to pracują i doceniam wszystkie wysiłki. Niestety dzisiaj nie byliśmy na czele stawki, ale jutro spróbujemy jeszcze raz.

 

Uwielbiam być w Stanach Zjednoczonych! To taki piękny kraj, a ten tor jest po prostu niesamowity. Jest to zdecydowanie jeden z moich ulubionych obiektów wyścigowych. Ma legendarny układ, jest wyboisty i dla wszystkich kierowców jest bardzo trudny. Każdy odcinek to niesamowite wyzwanie. Mam nadzieję, że jutro znów będziemy mogli powalczyć o P1. Dam z siebie wszystko, a przy takiej publiczności myślę, że wszystko jest możliwe.

 

George Russell

To był naprawdę pełen wyzwań dzień. Straciłem tempo i nie byłem w stanie określić, dlaczego tak się stało. Zdecydowanie czuję ulepszenia, które wprowadziliśmy dzięki aktualizacji, ale to był dziwny piątek. Biorę to jednak na swoje barki jako kierowca; Muszę tylko popracować nad odkryciem, dlaczego nie byłem tak szybki, jak myślę, że możemy być.

 

Jestem całkiem zadowolony z P5, ponieważ w niektórych momentach wyglądało na to, że być może nie uda nam się nawet przejść do Q3. Moje ostatnie okrążenie było rozsądnym wysiłkiem. Popełniłem mały błąd w pierwszym zakręcie, który prawdopodobnie kosztował mnie jeszcze jedną pozycję na starcie. Myślę, że przed jutrem możemy być zachęceni tym wynikiem. Z wyjątkiem Kataru, sobotni poranek Sprint Shootout zazwyczaj wypadał dla nas lepiej. Wezmę wszystkie te pozytywne rzeczy i popracuję nad znalezieniem dziś wieczorem większego tempa.

 

Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej

Wyścigi sprinterskie są zawsze trudne ze względu na ograniczony czas na treningi. Szczególnie trudne jest połączenie zestawu aktualizacyjnego i samochodu w jedną całość. Analizując dane, wygląda na to, że ulepszona podłoga dała nam to, na co liczyliśmy, a kierowcy odczuwają korzyści. To zachęcające.

 

Jeśli chodzi o jazdę na torze, Lewis miał stosunkowo prosty dzień. Czasami myśleliśmy, że mamy szansę na pole position, ale ostatecznie było bardzo blisko. Niestety, w ostatniej próbie nie był już w stanie wycisnąć z bolidu nic więcej, ale mimo to zdobył mocne P3. George miał trudniejszy dzień, jeśli chodzi o pracę na jednym okrążeniu. Starał się o to, ale przejście pierwszych dwóch części kwalifikacji było stresujące. Na szczęście jego okrążenie w Q3 było solidnym wysiłkiem i może wiele zrobić z P5 na starcie wyścigu.

 

Długie przejazdy obu kierowców wyglądały dobrze dziś rano w pierwszym treningu. Trudno powiedzieć, z jakim zużyciem paliwa wszyscy jeździli w tym formacie, ale jesteśmy optymistami, że możemy się dobrze ścigać. Udało nam się utrzymać temperaturę opon pod kontrolą, a to będzie kluczem do dobrego tempa na długich przejazdach w niedzielę.

 

 

Przebieg sobotniej sesji Sprint Shootout i wyścigu sprinterskiego

Bardzo dobry start z drugiej linii i sukcesywna jazda do mety pozwoliły Lewisowi Hamiltonowi stanąć na podium podczas sobotniego wyścigu sprinterskiego, co wpłynęło na odrobienie przez niego kilku punktów straty do Sergio Pereza w klasyfikacji generalnej kierowców.

 

 

Kierowca   SQ1 SQ2 SQ3
Lewis Hamilton   6 okrążeń

1:36.393

P9

Pośrednie

3 okrążenia

1:35.887

P9

Pośrednie

3 okrążenia

1:34.607

P3

Miękkie

George Russell   6 okrążeń

1:36.281

P5

Pośrednie

3 okrążenia

1:35.847

P8

Pośrednie

3 okrążenia

1:35.199

P8

Miękkie

 

Kierowca Poz. startowa Poz. końcowa Dobór opon
Lewis Hamilton P3 P2 Pośrednie
George Russell P11 P8 Pośrednie

 

Lewis Hamilton

To był fajny wyścig! Dobrze wystartowałem w pierwszym zakręcie i stoczyłem naprawdę dobrą walkę z Charlesem (Leclerkiem). Jadąc na drugim miejscu, skupiłem się na próbie zbliżenia się do Maxa (Verstappena) na wczesnych etapach wyścigu. Obecne tempo Red Bulla jest jednak niezaprzeczalne, więc nie byłem w stanie podjechać wystarczająco blisko, aby rzucić mu wyzwanie. Nadal mamy długą drogę do pokonania, aby dorównać tempu, jakie pokazywał przez cały sprint. Niemniej jednak bardzo się cieszę, że znów stanąłem na podium.

 

Pomocne jest rozpoczęcie jutro wyścigu przed Maxem. Ostatecznie myślę, że wkrótce będziemy czuć jego oddech po karku, biorąc pod uwagę tempo, jakie miał dzisiaj. Myślę, że to otworzy dobrą walkę pomiędzy nami, Ferrari i McLarenami. Wygląda na to, że w ten weekend wszyscy mamy podobne tempo, więc mam nadzieję, że jutro stoczymy dobrą bitwę. Zatrzymanie Maxa w tyle byłoby niesamowite, ale jeśli nie, zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby ukończyć wyścig na podium i przywieźć do domu dobre punkty.

 

George Russell

To był dla mnie trochę kiepski dzień. Obie kary, które dzisiaj otrzymałem, były sprawiedliwe. Nie mogłem oddać pozycji Piastriemu w sprincie, ponieważ Gasly już go wyprzedził. Gdybym przepuścił Piastriego, musiałbym przepuścić także Gasly’ego. Trochę szkoda, bo to było optymistyczne posunięcie z mojej strony. Ostatecznie jednak w sobotę nie ma do zdobycia zbyt dużej liczby punktów.

 

Jesteśmy w dobrym miejscu, aby jutro powalczyć o podium startując z pozycji P5. To będzie ciekawy wyścig. Opony spisały się dobrze w wyścigu sprinterskim, ale pomogły w tym pochmurne warunki i niewielki spadek temperatury. Jutro czeka nas jazda z jedną lub dwoma wizytami w alei serwisowej i będziemy musieli zachować dynamikę, aby zareagować na sytuację. Powinniśmy stoczyć dobrą walkę z Ferrari i McLarenem Norrisa. Być może mamy lepszą prędkość niż rywale, ale oni zaczynają z przodu, więc zobaczymy, co da się zrobić.

 

Toto Wolff, szef zespołu & CEO

Możemy być ostrożni, jeśli chodzi o przebieg weekendu i skuteczność naszych aktualizacji. Nie sądziliśmy, że będzie to tor, na którym będziemy w czołówce. Jest wiele szybkich zakrętów, które zwykle nie są naszą mocną stroną, więc zrobiliśmy dobry krok. To okazało się kluczowe i umożliwiło nam zdobycie dzisiaj solidnych punktów.

 

Po trudniejszym wyścigu sprinterskim obaj kierowcy pokazali mocne tempo w samym sprincie. Lewis wywierał presję na Maxa na początku, ale ostatecznie jego prędkość okazała się zbyt duża. Wiemy, że przed nami jeszcze dużo pracy, aby nadrobić zaległości względem czołówki, ale może nas zachęcić nasze pierwsze sprinterskie podium w sezonie. George zrobił dzisiaj wszystko, co mógł, a zdobycie punktu po rozpoczęciu z P11 jest przydatne dla zespołu. Jego kara była w pełni uzasadniona i powinniśmy byli oddać pozycję. To była moja wina, bo myślałem, że mamy większe tempo, aby wyprzedzić rywali o więcej niż pięć sekund. Jeśli jutro dobrze zastosujemy naszą strategię, powinniśmy ścigać się o solidną pozycję na podium.

 

Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej

Możemy wyciągnąć z dzisiejszego wyścigu mnóstwo zachęty – mogliśmy nawet zdobyć kilka punktów więcej, gdyby wszystko poszło po naszej myśli. Lewis miał dobre tempo w sesji Sprint Shootout. W piątek traciliśmy do pole position 0,139 s, ale dzisiaj było to 0,069 s. To dobry znak, świadczący o tym, że aktualizacja skierowała nas we właściwym kierunku. George nie miał nowego zestawu miękkich opon na swój ostatni przejazd, który jest tutaj kosztowny, więc nigdy nie był w stanie sprawiać kłopotów kierowcom z pierwszych rzędów.

 

W sprincie F1 George wykonał dobrą robotę, zdobywając pozycje. Szkoda tracić miejsce z powodu kary, ale dobrze jest zdobyć punkty. Tymczasem Lewis wykonał świetną robotę. Drugie miejsce było najlepszym, jakie mógł zdobyć dzisiaj nasz samochód, ale zachęcające było obserwowanie, jakie tempo i jaką przewagę miał nad Leclercem. To kolejny znak, że zmierzamy we właściwym kierunku. Mamy teraz dobre dane, które możemy przejrzeć wieczorem w ramach przygotowań do wyścigu. Dłuższy wyścig otwiera pewne możliwości w zakresie strategii, więc miejmy nadzieję, że uda nam się poczynić postępy z obydwoma kierowcami. Max był dzisiaj w stanie utrzymać nas na dystans, ale wyglądało na to, że mieliśmy tempo, aby rzucić wyzwanie wszystkim innym. Dlatego naszym celem na jutro musi być podwójne podium.

 

 

Wyścig o Grand Prix USA 2023

Mocne miejsce na podium, zdobyte przez Lewisa po walce o zwycięstwo na torze Circuit of the Americas, wkróce po wyścigu zostało mu z przyczyn technicznych odebrane.

 

 

Kierowca Poz. startowa Poz. końcowa Najszybsze okrążenie  
Lewis Hamilton P3 (P2) DSQ 1:39.582  
George Russell P5 (P7) P5 1:39.393  

 

Strategia Start 1. pit stop 2. pit stop  
Hamilton #44 Pośrednie Twarde (20 okr.) Pośrednie (38)  
Russell #63 Pośrednie Twarde (21 okr.) Pośrednie (39)  

 

Lewis Hamilton

Po pierwsze gratulacje dla Maxa i Red Bulla. Wykonali niesamowitą robotę przez cały rok, dominowali i spisali się niemal bez zarzutu. Udało nam się ich jednak doganiać w końcówce sezonu. Miałem nadzieję, że mi się dzisiaj uda go wyprzedzić, ale potrzebowałbym jeszcze kilku okrążeń. Włożono wiele pracy, aby wprowadzić tutaj to ulepszenie, a po ostatnim wyścigu w Katarze było nam trudno. Naprawdę czułem, że zawiodłem zespół, więc musiałem przejść przez tak głęboki proces, aby wrócić tutaj. To jedno z tych doświadczeń – „nieważne jak upadniesz, ważne jak się podniesiesz”. Przyjechałem tutaj w nastroju, aby mocno walczyć, czułem się świetnie i jestem bardzo zadowolony ze swojego występu.

 

Ogólnie rzecz biorąc, nadal nie działaliśmy dzisiaj optymalnie. Mieliśmy dobre tempo i czułem się świetnie w samochodzie. Ciężko było ścigać się z otaczającymi mnie zawodnikami, ponieważ byli tak szybcy, ale z wielu rzeczy możemy być zadowoleni. Jestem dobrej myśli, skoro idziemy do przodu, bo gdyby się nad tym zastanowić, prawdopodobnie moglibyśmy dzisiaj wygrać. Dyskwalifikacja po wyścigu jest oczywiście rozczarowująca, ale nie umniejsza to postępu, jaki zrobiliśmy w ten weekend.

 

George Russell

Dzisiejszy start w wyścigu naprawdę mnie dużo kosztował. Straciłem trzy pozycje, a potem, nie wiem dlaczego, kiedy założyłem twardą oponę, znacznie straciłem tempo. Musiałem też zarządzać strategią lift and coast i po prostu spadałem w dół stawki jak kamień. Kiedy założyliśmy średnią oponę, nagle znaleźliśmy się wśród najszybszych samochodów na torze. Podczas ostatniego przejazdu goniłem Maxa (Verstappena), niwelując stratę o ponad 10 sekund. To rozczarowujące, bo na pewno czułem, że istnieje potencjał do walki o podium.

 

Pozytywem jest to, że samochód uległ poprawie. Jesteśmy w pełni skupieni na roku 2024, ale wiemy też, że nadchodzące weekendy powinny nam bardziej odpowiadać niż ten obecny. Musimy poczekać i zobaczyć, jak sobie tam poradzimy. To był dla mnie trudny weekend, ale jestem podekscytowany i zmotywowany przed czterema ostatnimi wyścigami w tym roku.

 

Toto Wolff, szef zespołu & CEO

Możemy wyciągnąć wiele pozytywów z dzisiejszych osiągów samochodu. Nienawidzimy być tak blisko zwycięstwa i ponosić porażki. Jest to jednak tor, na którym zaledwie kilka wyścigów temu nie radzilibyśmy sobie dobrze ze względu na szybkie, szerokie zakręty. Wydaje się, że modernizacja bolidu poprawiła jakość samochodu w tych obszarach i działa dobrze. Kierunkowo to bardzo dobry znak.

 

Wracając do wyników wyścigu i dyskwalifikacji, wybór ustawień podczas weekendu sprinterskiego zawsze stanowi wyzwanie, biorąc pod uwagę zaledwie jedną, godzinną sesję treningową – a tym bardziej na wyboistym torze, takim jak COTA i wprowadzeniu nowego pakietu. Ostatecznie to wszystko nie ma znaczenia; inni zrozumieli sprawy dobrze tam, gdzie my się pomyliliśmy, a w zasadach i normach nie ma miejsca na ustępstwa. Musimy wziąć to na klatę, wyciągnąć wnioski i wrócić silniejsi w następny weekend.

 

Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej

Oczywiście jesteśmy bardzo rozczarowani utratą miejsca na podium. Niestety, jest to jedna z pułapek formatu sprintu, w którym przed warunkami parku zamkniętego mamy samotną godzinę jazd po torze. Brak jazdy na wyścigowym poziomie paliwa w pierwszym treningu, w połączeniu z tak wyboistym torem jak ten i częściami toru, na których kierowcy muszą ustawić samochód podczas Grand Prix, przyczyniły się do wyższego niż oczekiwano poziomu zużycia. Wyjedziemy stąd i wyciągniemy z tego wnioski, ale także wyciągniemy pozytywne wnioski z naszego doświadczenia jako całości.

 

Lewis miał bardzo mocny weekend i ekscytujące było widzieć go, jak najpierw dogonił Lando, a potem Maxa, mając szansę na wygranie wyścigu. Niestety zabrakło nam okrążeń. Z perspektywy czasu łatwo powiedzieć, że powinniśmy pokonać Verstappena w pierwszej rundzie zjazdów do alei serwisowej. Jednak w tamtym czasie strategia jazdy na jedne pit stop nadal wydawała się realna. Gdyby to się udało, postawiłoby nas to na bardzo mocnej pozycji do zwycięstwa. Jak zawsze przeanalizujemy wyścig w zaciszu fabryki, aby sprawdzić, czy inna strategia dałaby nam większe szanse na zwycięstwo. George miał bardziej samotny wyścig, cierpiał podczas środkowego przejazdu na twardej mieszance opon, ponieważ musiał oszczędzać paliwo. To przyczyniło się do tego, że opony nie były w optymalnym stanie. Kiedy podczas ostatniego przejazdu jechał na pośredniej oponie, był znacznie szczęśliwszy. Może czerpać z tego pewną zachętę na pozostałe wyścigi.

 

Możemy sobie również pozwolić na ostrożny optymizm, że krok, który zrobiliśmy, przełoży się na przyszły wyścig. Obaj kierowcy odczuli poprawę, co jest pozytywne dla naszej trajektorii rozwoju na rok 2024. Chociaż jesteśmy rozczarowani dzisiejszym ostatecznym wynikiem, możemy cieszyć się pokazanym tempem.

 

Pomimo niefortunnej utraty wysoko punktowanej pozycji i miejsca na podium, zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team nadal utrzymuje swoją przewagę nad Ferrari, a tym samym drugą pozycję w klasyfikacji generalnej konstruktorów. Oba zespoły dzielą obecnie zaledwie 22 punkty, a przed nami jeszcze cztery weekendy wyścigowe, w tym dwa już w najbliższych tygodniach. Z USA kierowcy i zespoły udają się bowiem na Grand Prix Meksyku. które w dniach 27-29.10. zostanie rozegrane na torze Autódromo Hermanos Rodríguez.

Autoidea - media społecznościowe Autoidea facebook Autoidea instagram
Ikona zamknięcie formularza

Wybierz temat

Wybierz samochód

Wybierz miasto