Autoidea główne tło

Grand Prix São Paulo 2023

Ciemne chmury nad zespołem z Brackley pojawił się w ten weekend. I nie chodzi wyłącznie o kapryśną pogodę, która podczas piątkowych kwalifikacji sprawiła, że było ciemno jak w nocy, bardzo wietrznie i deszczowo. Bolid, który jeszcze tydzień wcześniej stał na podium w Meksyku, na torze Interlagos zachowywał się zupełnie inaczej, utrudniając życie obu kierowcom zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team.

 

Nastawienie Toto Wolffa przed weekendem wyścigowym

 

Wyjechaliśmy z Meksyku z przewagą nad Ferrari w walce o drugie miejsce wśród konstruktorów. To dla nas ważna bitwa i skupiamy się na jej zwycięstwie.

Opuszczenie Meksyku z drugim miejscem, biorąc pod uwagę trudny początek weekendu i naszą pozycję na starcie było pozytywne. Samochód pokazał bardzo dobre tempo wyścigowe, jednak wiemy, że mamy więcej pracy do wykonania, aby wydobyć maksimum z W14 przez wszystkie trzy dni. Lewis wykonał bardzo dobry występ, zdobywając podium, a George dał z siebie wszystko, nawet gdy w końcówce popsuły mu się opony. 

Przed nami ostatni wyścig w tym potrójnym wyścigu w Brazylii. Wiemy, że w ostatnich wyścigach zrobiliśmy duży krok do przodu, ale Meksyk pokazał, że W14 nadal może być trudny do opanowania. Będziemy starali się przybyć na Interlagos z solidnymi podstawami do pracy i zobaczymy, co uda nam się stamtąd zrobić.

Oczywiście mamy miłe wspomnienia z Brazylii, zwłaszcza dwie ostatnie wizyty ze spektakularnym zwycięstwem Lewisa w 2021 r. i pierwszym zwycięstwem George’a w 2022 r. Fani są bardzo dużymi pasjonatami F1 i zawsze spotykamy się z ich entuzjastycznym przyjęciem. Mamy nadzieję, że nasz pakiet będzie tam dobrze działał i będziemy mogli dać wszystkim dobry występ.

 

Garść faktów o torze i wyścigu w São Paulo

 

 

 

Statystycznie rzecz biorąc, czyli o dotychczasowych wynikach Mercedesa

 

Statystyki wyścigowe – Mercedes F1 Team podczas Grand Prix Meksyku i Grand Prix Miasta Meksyk

    Starty   Zwycięstwa   Wizyty na podium   Pole position   Pierwszy rząd   Najszybsze okrążenia   Nie ukończenie wyścigu (DNF)
Mercedes   12   6   11   6   10   5   1
Hamilton   15   3   7   3   6   4   1
Russell   3   1   1   0   0   1   1
Silniki MB   28   11   25   11   23   10   16

 

Statystyki techniczne – Sezon 2023 do tej pory (począwszy od testów przedsezonowych w Bahrajnie)

    Ukończone okrążenia   Przebyty dystans (km)   Pokonane zakręty   Zmiany biegów   Wtryski paliwa PETRONAS
Mercedes   5,753   29,394.964   97,081   288,000   230,012,000
Hamilton   2,889   14,759.464   48,671   144,836   115,560,000
Russell   2,838   14,523.596   47,968   142,228   113,520,000
Silniki MB   22,132   112,660.026   371,476   1,108,850   885,280,000

 

Mercedes-Benz w Formule 1

    Starty   Zwycięstwa   Wizyty na podium   Pole position   Pierwszy rząd   Najszybsze okrążenia   Dublety (zdobycie 1. i 2.  miejsca)   Starty obu bolidów z 1. rzędu
Mercedes (całościowo)   290   125   288   137   259   105   59   81
Mercedes (od 2010 roku)   278   116   270   129   237   94   54   79
Hamilton   329   103   197   104   175   65   N/A   N/A
Russell   101   1   10   1   9   6   N/A   N/A
MB Power   560   213   583   222   452   206   91   118


Mapka – Grand Prix Sau Paulo 2023

 

 

 

Przebieg piątkowego treningu i sesji kwalifikacyjnej

 

Podczas dramatycznej sesji kwalifikacyjnej, dotkniętej bardzo intensywnym deszczem i zmianami pogodowymi, oba samochody zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team szczęśliwie zakwalifikowały się do niedzielnego wyścigu w trzecim rzędzie.

Kierowca FP3 Q1 Q2 Q3
Lewis Hamilton P12 9 okrążeń

1:10.604

P9

Miękkie, Miękkie

9 okrążeń

1:10.266

P6

Miękkie, Miękkie, Miękkie

3 okrążenia

1:11.469

P5

Miękkie

George Russell P3 9 okrążeń

1:10.340

P1

Miękkie, Miękkie

9 okrążeń

1:10.316

P8

Miękkie, Miękkie, Miękkie

3 okrążenia

1:11.590

P6

Miękkie

 

Lewis Hamilton

P5 nigdy nie czuje się jak wspaniałe osiągnięcie. Dałem jednak z siebie wszystko i mam nadzieję, że w niedzielę będziemy mieli lepszy wyścig. Samochód wykazywał oznaki przyzwoitych osiągów, ale wydawało się, że tracimy kilka dziesiątych do chłopaków z samego przodu. Wprowadziliśmy kilka zmian przed kwalifikacjami i wydawało się, że dzięki temu samochód prowadzi się trochę przyjemniej. Ogólnie rzecz biorąc, nie było on jednak szczególnie szybki. Prawdę powiedziawszy, warunki i okoliczności na koniec trzeciej części czasówki być może sprawiły, że cofnęliśmy się nieco bardziej, niż wskazywałoby na to nasze prawdziwe tempo. Trudno jednak powiedzieć to z całą pewnością. Myślę, że przez resztę weekendu czeka nas ciężka bitwa. Przegrzanie hamulców i zarządzanie oponami będzie ważne, ale jeśli uda nam się wykorzystać naszą strategię, aby osiągnąć postęp, zrobimy to.

 

George Russell

Pogoda dzisiaj była totalnie szalona! Nigdy nie widziałem, żeby sytuacja zmieniła się tak drastycznie jak w trzeciej części sesji kwalifikacyjnej. Byłem naprawdę rozczarowany moim ostatnim okrążeniem pomiarowym. Ślizgałem się i nie miałem przyczepności. Nie widziałem aż tak dużej ilości deszczu na wizjerze, ale zabrakło mi sekund, bo chciałem zjechać do pit stopu po nowe opony, mając pewność, że będę ostatni. Skończyliśmy jednak na P6 – co, choć okrążenie było rozczarowujące i frustrujące, nie jest złym miejsce na start wyścigu. Zespół wykonał świetną robotę, a samochód spisał się tutaj dobrze. Wiemy również, że tempo wyścigowe jest tutaj ważniejsze niż tempo pojedynczego okrążenia. Nadal będziemy walczyć o podium. Aston Martin był dzisiaj szybki i wystartuje przed nami, ale mam nadzieję, że nasze tempo na dłuższą metę będzie lepsze niż ich. Spodziewam się, że podczas niedzielnego wyścigu odbędzie się wiele postojów, więc jest o co grać. Zobaczymy, jak będziemy sobie radzić przez resztę weekendu.

 

Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej

Mieliśmy przydatny pierwszy trening, w którym dużo uwagi poświęciliśmy długim przejazdom. Są one tutaj bardzo ważne i wydawało się, że samochód spisuje się dobrze, chociaż jak zawsze opony są tutaj trudne do utrzymania w oknie pracy, gdy na torze jest gorąco. Kwalifikacje były zacięte, ale to normalne przy dzisiejszej rywalizacji w całej stawce. Mimo to udało nam się doprowadzić oba samochody do Q3, mając do dyspozycji po dwa nowe komplety miękkich opon. Wyglądało na to, że walczyliśmy o pierwszą trójkę.

 

Na przejazd, który okazał się naszym ostatnim, opuściliśmy garaż wcześniej i ustawiliśmy się w kolejce na końcu alei serwisowej. Było oczywiste, że jesteśmy na czele stawki, ale w oczekiwaniu na zielone światło straciliśmy zbyt dużo temperatury w oponach. Dlatego nie mieliśmy dobrej przyczepności podczas otwierania okrążenia; było to szczególnie kosztowne, biorąc pod uwagę, że tor zaczął wilgotnieć od deszczu. Frustrujące było zajęcie P5 i P6, ale jeśli uda nam się przedrzeć przez bolidy Astona Martina na początku niedzielnego wyścigu, będziemy walczyć o podium. Zanim to jednak nastąpi, musimy nadrobić zaległości w sobotnim, samodzielnym formacie sprintu, w którym do zdobycia jest kilka przydatnych punktów. Będziemy ciężko pracować, aby maksymalnie wykorzystać tę szansę.

 

Przebieg sesji Sprint Shootout i wyścigu sprinterskiego

 

Degradacja opon podczas sobotniego wyścigu sprinterskiego sprawiła, że zespołowi Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team udało się zdobyć niewiele punktów. Wyniki wyścigu sprinterskiego pozwolił jednak jeszcze przed niedzielnym Grand Prix zwiększyć przewagę nad Ferrari w klasyfikacji generalnej konstruktorów do 24 punktów. Tyle samo punktów po sprincie wyniosła strata Lewisa Hamiltona do Sergio Pereza w klasyfikacji kierowców.

 

Kierowca SQ1 SQ2 SQ3
George Russell 5 okrążeń

1:11.976

P5

Pośrednie

6 okrążeń

1:11.516

P8

Pośrednie

3 okrążenia

1:10.857

P4

Miękkie

Lewis Hamilton 5 okrążeń

1:11.870

P3

Pośrednie

6 okrążeń

1:11.476

P6

Pośrednie

3 okrążenia

1:10.940

P5

Miękkie

 

 

Kierowca Poz. startowa Poz. końcowa Dobór opon
George Russell P4 P4 Miękkie
Lewis Hamilton P5 P7 Miękkie

 

 

 

George Russell

Miałem dobre pierwsze okrążenie, ale potem było ciężko. Spodziewaliśmy się, że degradacja opon będzie mniejsza, niż się okazało. Z pewnością nie spodziewaliśmy się, że będziemy najszybsi, ale zaskoczyła nas różnica tempa w stosunku do jadących przed nami. Wszystko sprowadziło się do opon. Czasami wydaje nam się, że jesteśmy w stanie zmusić je do pracy, innym razem mamy z tym trudności. Szkoda, ale wyraźnie popełniliśmy dzisiaj błąd, podczas gdy innym dogrzanie opon się udało. Musimy to naprawić na jutro.

 

W niedzielę na torze będzie nieco chłodniej, co może przechylić szalę zwycięstwa na naszą korzyść. Oczywiście nauczymy się wielu rzeczy z dzisiejszego dnia i wprowadzimy pewne zmiany. Prawdopodobnie będzie to wyścig składający się z co najmniej dwóch postojów, ale nie nastawiam się tak optymistycznie przed jutrzejszym Grand Prix, jak dzisiaj rano.

 

Lewis Hamilton

To nie był przyjemny wyścig. Dobrze wystartowaliśmy i udało nam się zdobyć pozycję nad Sergio Perezem. Potem jednak naprawdę mieliśmy problemy z utrzymaniem balansu. Mieliśmy dużą podsterowność, a potem gwałtowną nadsterowność, a ja walczyłem z samochodem od samego początku. Na końcowych etapach zabrakło mi przyczepności na oponach i mogę tylko przypuszczać, że coś źle ustawiliśmy. Będziemy musieli znaleźć sposób na wprowadzenie pewnych zmian na jutro. Podejrzewam, że jeśli nie uda nam się wprowadzić ulepszeń, będzie to długie popołudnie. Oczywiście będę walczył tak mocno, jak tylko będę mógł i starał się zarządzać oponami nieco lepiej niż miało to miejsce dzisiaj.

 

Toto Wolff, szef zespołu & CEO

To był trudny dzień. Na początku wyścigu naciskaliśmy bardzo mocno, przez co ucierpieliśmy na późniejszych jego etapach. Samochód nie był optymalnie wyważony, a tył nie był wystarczająco mocny, aby współgrać z przodem. Trzeba prowadzić samochód na ostrzu noża, ale jest to prawie niemożliwe. Obaj kierowcy starali się utrzymać tempo, ale nie daliśmy im dzisiaj samochodu, aby dowieźli tak dobry rezultat. Następnie obaj ślizgali się znacznie częściej, niż by chcieli – i to zabiło opony. Musimy dziś wieczorem przeanalizować dane i zastanowić się, co możemy zrobić, aby poprawić sytuację na jutro. Nie ma łatwych rozwiązań, ale zrobimy wszystko, co w naszej mocy.

 

Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej

To nie był dobry wyścig dla nas dzisiaj. Prawdopodobnie na początku nacisnęliśmy trochę za mocno i dopiero po kilku okrążeniach zdaliśmy sobie sprawę, że po prostu nie mamy tempa, aby ścigać się o pierwszą trójkę. Nasze działanie jednak uszkodziło opony i spowodowało, że cierpieliśmy z powodu dużej degradacji opon na końcowych etapach.

 

Wiemy, że mamy to, co mamy, jeśli chodzi o konfigurację i że istnieje tylko kilka narzędzi, którymi możemy się pobawić, aby wprowadzić ulepszenia. Wiemy zatem, że zrobienie jutro dużego kroku w zakresie wydajności nie wchodzi w rachubę. Jednakże jest kilka rzeczy, które możemy wykorzystać do zrównoważenia samochodu i z pewnością jest jeszcze sporo do nauczenia się na temat tego, jak korzystać z opon podczas przejazdu. Jutro może być trochę chłodniej i to mogłoby nam pomóc – choć nie na tyle, aby opony znajdowały się w drastycznie innym oknie operacyjnym. Dlatego konieczne jest, abyśmy poczynili postępy z dnia na dzień, jeśli chcemy uniknąć kolejnego trudnego wyścigu w niedzielę.

 


Wyścig o Grand Prix São Paulo 2023

 

Niedzielny wyścig na torze Autódromo José Carlos Pace okazał się trudnym wyzwaniem dla zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team. Rywalizacja ta przypomniała kierowcom o tym, jak wiele czynników wpływa na dobry rezultat.

 

Kierowca Poz. startowa Poz. końcowa Najszybsze okrążenie  
Lewis Hamilton P5 P8 1:14.739  
George Russell P8 DNF 1:14.934  

 

Strategia Start 1. pit stop 2. pit stop  3. pit stop
Hamilton #44 Miękkie Miękkie (2 okr.) Pośrednie (18)  Miękkie (46)
Russell #63 Miękkie Miękkie (2 okr.) Pośrednie (18)  Miękkie (45)

 

Lewis Hamilton

Czuję, że pojechałem dzisiaj lepszy wyścig niż wczoraj, biorąc pod uwagę to, że radziłem sobie z oponami najlepiej, jak potrafiłem. Trudno powiedzieć, dlaczego w ten weekend mieliśmy tyle problemów. Są momenty w tym samochodzie, kiedy działa jak trzeba i takie, kiedy nie. Na całym okrążeniu jest bardzo nierówno i musimy to rozwiązać. Dzisiaj byliśmy wolni na prostych, ale wciąż pokonywaliśmy zakręty, więc było trudno. Odjedziemy stąd i przyjrzymy się całej sytuacji, aby dowiedzieć się, co powinniśmy byli zrobić inaczej. To był dzień, o którym warto zapomnieć, ale mam nadzieję, że wyciągniemy z niego wiele wniosków. Jestem też bardzo dumny ze wszystkich członków zespołu. Nadal pracują tak ciężko, jak tylko mogą i trzymają głowy wysoko. To jest to, co musimy w dalszym ciągu robić i będziemy naciskać, aby się poprawiać.

 

George Russell

Najwyraźniej coś poszło nie tak w ten weekend. Nie jesteśmy jeszcze pewni, co to było, ale tempa tam po prostu nie było. Zdecydowanie nie zmienia się samochodu godnego podium w samochód, który traci do czołówki sekundę, więc było to bardzo dziwne. Myśleliśmy, że wczorajszy dzień mógł być jednorazowym wypadkiem przy pracy, ale najwyraźniej tak nie było. Ślizgaliśmy się na oponach i myślę, że osiągi, które pokazaliśmy, były maksymalnymi, jakie mogliśmy osiągnąć przy takim samochodzie, jaki mamy. Ostatecznie cierpieliśmy z powodu wysokiej temperatury oleju w jednostce napędowej, co spowodowało, że musiałem się wycofać. To zwieńczyło ten trudny dzień. Musimy teraz wrócić do fabryki, przegrupować się i przepracować to, co zrobiliśmy, aby osiągnąć szczyt przed dwoma ostatnimi wyścigami sezonu.

 

Toto Wolff, szef zespołu & CEO

Dzisiejszy występ był wyraźnie bardzo słaby. Ten samochód w zeszłym tygodniu stanął na podium w Meksyku, więc cokolwiek zrobiliśmy tutaj, nie zadziałało. Zwykle nie jesteśmy najlepsi w weekendy sprinterskie, ale to nie wyjaśnia, jak trudny był ten weekend. Lewis dotarł do mety i zajął P8, podczas gdy George został zmuszony do wycofania bolidu z walki o punkty. Mogę tylko współczuć, że muszą dzisiaj pokonywać coś tak trudnego. Samochód jest wyraźnie na krawędzi przez cały czas i musimy się upewnić, że rozwiążemy ten problem w samochodzie na przyszły rok. Musimy także mocno cisnąć przed dwoma ostatnimi wyścigami sezonu i zregenerować siły. To najważniejsza rzecz, teraz czeka nas wyjazd na dwa bardzo różne tory w Las Vegas i Abu Zabi.

 

Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej

Mieliśmy bardzo ograniczone możliwości zmiany samochodu pomiędzy dzisiejszym sprintem a Grand Prix. W rzeczywistości chodzi tylko o kąt przedniego skrzydła i wszelkie ustawienia elektroniczne, których kierowca może dokonać z kokpitu. W związku z tym wiedzieliśmy, że trudno będzie zrobić znaczący postęp w zakresie wydajności, ale zawsze chcieliśmy spróbować.

 

Początki były ogólnie dobre. Niestety Lewis został wyprzedzony przez Alonso w czwartym zakręcie po wznowieniu wyścigu, ale było jasne, że nie mieliśmy tempa, aby się z nimi dzisiaj ścigać. W dużej mierze chodziło o to, żeby się utrzymać w punktach. Kierowcy musieli radzić sobie z oponami i brakiem prędkości maksymalnej. Pod koniec wycofaliśmy George’a, ponieważ problem z jego układem chłodzenia powodował, że temperatury powoli wymykały się spod kontroli.

 

Najwyraźniej mamy coś bardzo nie tak z konfiguracją. W ostatnich wyścigach mieliśmy tempo, które pozwalało nam walczyć o podium, a dziś ledwo udało nam się powalczyć o punkty. Jesteśmy oczywiście rozczarowani i będziemy ciężko pracować, aby zrozumieć i naprawić to, co zepsuliśmy w ten weekend.

 

Pomimo trudności, z jakimi przyszło się mierzyć zawodnikom, zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team nadal utrzymuje przewagę nad Scuderią Ferrari w klasyfikacji generalnej konstruktorów. Dwadzieścia punktów różnicy przy dwóch pozostałych wyścigach – w Las Vegas i Abu Zabi – nadal nie gwarantuje bezpiecznego utrzymania drugiej lokaty. Cała nadzieja w tym, że przez najbliższe dwa tygodnie uda się znaleźć źródło problemów z bolidem i dokonać stosownych napraw. Najbliższe, przedostatnie Grand Prix w tym sezonie odbędzie się w Las Vegas, na ulicznym torze, w terminie 16-18 listopada.



Autoidea - media społecznościowe Autoidea facebook Autoidea instagram
Ikona zamknięcie formularza

Wybierz temat

Wybierz samochód

Wybierz miasto