Choć początek weekendu wyścigowego – zarówno treningi, jak i sesja kwalifikacyjna – nie napawały optymizmem, jeśli chodzi o wyniki, po burzy zawsze wychodzi słońce. Podobnie było w ten weekend z zespołem Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team, który nie tylko nie stracił nic z punktowej przewagi nad Ferrari, ale i dotarł na podium.
Wizyta w Austin była weekendem pełen mieszanych uczuć. Pozytywne jest to, że wygląda na to, że aktualizacja dała nam krok naprzód pod względem wydajności. Nasze tempo było mocne przez cały weekend, co zachęcało do walki o zwycięstwo.
Minusem było oczywiście to, że nie udało nam się wykorzystać naszego tempa, jeśli spojrzeć na rezultat. Utrata miejsca na podium boli i nie jest to sytuacja, w której chcielibyśmy się znaleźć. Złapała nas złożoność weekendu sprinterskiego i wyboistego toru. Ale zasady to zasady. Wyciągniemy z tego wnioski i udoskonalimy się. Teraz przechodzimy do kolejnego wyścigu.
Wizyta w Meksyku zawsze zwiastuje ekscytujący weekend. Fani są niezwykle pełni entuzjazmu i energii. Miejsce to stanowi również wyjątkowe wyzwanie ze względu na dużą wysokość. Ma to ogromny wpływ na to, jak eksploatujemy samochód, a znalezienie optymalnego rozwiązania zawsze stanowi wyzwanie.
Będzie to także dobry test naszego pakietu aktualizacyjnego; sprawdzając, jak radzi sobie na obiekcie wyścigowym o bardzo różnych charakterystykach. Będzie to przydatne w naszej dalszej nauce i rozwoju W15. Wreszcie, w pierwszym treningu Fred Vesti zasiądzie w samochodzie podczas jednej z naszych dwóch obowiązkowych sesji dla debiutantów. Dobrze spisał się w Formule 2 i jestem pewien, że wykona dobrą robotę dla zespołu.
Statystyki wyścigowe – Mercedes F1 Team podczas Grand Prix Meksyku i Grand Prix Miasta Meksyk
Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Nie ukończenie wyścigu (DNF) | ||||||||
Mercedes | 7 | 3 | 9 | 3 | 7 | 4 | 0 | |||||||
Hamilton | 7 | 2 | 5 | 1 | 3 | 0 | 0 | |||||||
Russell | 3 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | |||||||
Silniki MB | 7 | 3 | 10 | 3 | 7 | 4 | 2 |
Statystyki techniczne – Sezon 2023 do tej pory (począwszy od testów przedsezonowych w Bahrajnie)
Ukończone okrążenia | Przebyty dystans (km) | Pokonane zakręty | Zmiany biegów | Wtryski paliwa PETRONAS | ||||||
Mercedes | 5,421 | 27,966.036 | 91,437 | 276,048 | 216,840,000 | |||||
Hamilton | 2,724 | 14,049.304 | 45,866 | 138,896 | 108,960,000 | |||||
Russell | 2,697 | 13,916.732 | 45,571 | 137,152 | 107,880,000 | |||||
Silniki MB | 20,898 | 107,348.890 | 350,498 | 1,064,426 | 835,920,000 |
Mercedes-Benz w Formule 1
Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Dublety (zdobycie 1. i 2. miejsca) | Starty obu bolidów z 1. rzędu | |||||||||
Mercedes (całościowo) | 289 | 125 | 287 | 137 | 259 | 104 | 59 | 81 | ||||||||
Mercedes (od 2010 roku) | 277 | 116 | 269 | 129 | 237 | 93 | 54 | 79 | ||||||||
Hamilton | 328 | 103 | 196 | 104 | 175 | 64 | N/A | N/A | ||||||||
Russell | 100 | 1 | 10 | 1 | 9 | 6 | N/A | N/A | ||||||||
MB Power | 559 | 213 | 582 | 222 | 452 | 205 | 91 | 118 |
Piątkowe sesje treningowe na torze Autódromo Hermanos Rodríguez upłynęły zespołowi Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team na nauce. Dotyczyła ona zarówno zachowywania się bolidów w rozrzedzonym powietrzu na meksykańskich wysokościach, jak i samej jazdy po torze w bolidzie Formuły 1, czego doświadczył Frederik Vesti.
Kierowca | FP1 | FP2 | ||||||
Lewis Hamilton | 25 okrążeń | 1:20.724 | P11 | Prototypowe, Miękkie | 30 okrążeń | 1:19.024 | P7 | Pośrednie, Miękkie |
George Russell | 31 okrążeń | 1:19.227 | P10 | Prototypowe, Pośrednie, Miękkie | ||||
Fred Vesti | 26 okrążeń | 1:22.937 | P19 | Prototypowe, Miękkie |
Lewis Hamilton
To był dla mnie trudny dzień, samochód zachowywał się zupełnie inaczej niż tydzień temu w Austin i musimy zrozumieć, dlaczego. Nie pokazaliśmy najbardziej konkurencyjnych długich przejazdów, więc skupiliśmy się na wypróbowaniu różnych ustawień. Tutejszy tor wiąże się z pewnymi wyzwaniami, ale w poprzednich latach radziliśmy sobie tutaj dobrze. Zatem nie jesteśmy jeszcze w pełni tam, gdzie chcemy być jutro, ale będziemy ciężko pracować przez noc, aby poprawić się i wprowadzić niezbędne zmiany. Samochód pokazał obiecujące tempo w Austin i jestem pewien, że możemy tutaj osiągnąć dobre miejsce, a mamy mnóstwo miejsca na poprawę.
George Russell
Dobrze było wrócić do samochodu, ale miałem dziś wymagającą sesję przy zróżnicowanych warunkach pogodowych i lekkim deszczu pod koniec drugiego treningu, co utrudniło wszystkim wykonanie kolejnych okrążeń. Trasa jest ciasna i podczas dzisiejszych sesji był na torze duży ruch, więc jest to jednym z wyzwań, z którymi będziemy musieli się zmierzyć w ten weekend. Musimy także poprawić tempo naszego samochodu, jeśli chcemy jutro znaleźć się w czołówce Q3, ale wiem, że będziemy ciężko pracować przez całą noc, aby to osiągnąć.
Fred Vesti
To dla mnie wyjątkowy weekend, spełnienie marzeń i jestem bardzo wdzięczny zespołowi za tę szansę. Odkąd dołączyłem do programu juniorów zespołu, włożono dużo pracy w uzyskanie odpowiednich wyników i wiele przygotowań w symulatorze, aby przygotować mnie na dzisiejszy dzień. Ogólnie rzecz biorąc, była to dla nas dobra sesja, udało nam się wyciągnąć przydatne informacje z długich przejazdów, poznać prototypowe opony i degradację na tym torze. Nigdy wcześniej się tu nie ścigałem, a to zdecydowanie trudny tor z niską przyczepnością, którą naprawdę można poczuć w samochodzie. Zatem dzisiejsza godzinna sesja treningowa przyniosła mi i zespołowi mnóstwo nauki i, miejmy nadzieję, dobre przygotowania do przyzwoitych wyników w niedzielę. Nie mogę się doczekać, aż wrócę do Abu Zabi i ponownie zasiądę za kierownicą samochodu dla zespołu.
Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director
Mieliśmy dziś problemy z samochodem i nie było to najłatwiejsze wprowadzenie dla Freda do sesji treningowej; Lewis całkiem dobrze odnalazł się w samochodzie, ale Fred wykonał dobrą robotę, przechodząc przez elementy testowe, nie popełnił żadnych błędów i dobrze się bawił jeżdżąc na tym torze. Dodatkowe komplety opon, które musieliśmy ocenić, zwykle oznaczają, że programy zawodników w całej stawce nieco się od siebie różnią, co utrudnia porównanie, ale widzieliśmy wystarczająco dużo, aby wiedzieć, że mamy nad czym pracować zarówno w przypadku pojedynczego okrążenia, jak i długich przejazdów. George wciąż nabiera tempa po opuszczeniu pierwszej sesji, a obaj kierowcy stracili trochę czasu na jednym okrążeniu z powodu korków na torze, ale potrzebujemy czegoś więcej. Interesujące jest również to, że większość zespołów miała dziś w pewnym momencie kierowcę w czołówce, co prawie na pewno oznacza, że awans do ostatniej części kwalifikacji nie będzie komfortowy i łatwy. Mamy kilka dobrych tematów do sprawdzenia przez noc, więc będziemy nad nimi pracować. Balans bolidu był dość słaby przez cały dzień, co zwykle dobrze wskazuje, że można znaleźć jeszcze czas okrążenia.
Po zaciętej, ale ostatecznie rozczarowującej dla zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team sesji kwalifikacyjnej obaj zawodnicy zameldują się w czołowej dziesiątce na starcie wyścigu o Grand Prix Miasta Meksyk.
Kierowca | FP3 | Q1 | Q2 | Q3 | |||
Lewis Hamilton | P10 | 6 okrążeń
1:18.677 |
P7
Pośrednie, Miękkie |
6 okrążeń
1:17.571 |
P1
Miękkie, Miękkie |
6 okrążeń
1:17.454 |
P6
Miękkie, Miękkie |
George Russell | P4 | 7 okrążeń
1:18.893 |
P12
Pośrednie, Miękkie |
6 okrążeń
1:17.673 |
P3
Miękkie, Miękkie |
6 okrążeń
1:17.674 |
P8
Miękkie, Miękkie |
Lewis Hamilton
Przez cały weekend zmagałem się z samochodem i prowadzenie go było koszmarem. Musieliśmy spróbować złożyć osiągi kawałek po kawałku i dokonaliśmy dobrych zmian przed kwalifikacjami, dzięki czemu byłem znacznie bardziej zadowolony z samochodu. Q1 i Q2 nie wyglądały tak źle, zwłaszcza druga seria przejazdów w Q2. Ale samochód jest po prostu naprawdę wymagający – czasem jest w oknie pracy, czasem nie. I nie mogłem wycisnąć z tego nic więcej na ostatnim okrążeniu. Wyścig z pewnością będzie wyzwaniem: przegrzejemy opony i hamulce, więc nie będzie łatwo walczyć z samochodami wokół nas. Nie wiem, jakiego wyścigu się spodziewać, ale na pewno będzie to jazda na ostrzu noża.
George Russell
Trochę szkoda było zakończyć kwalifikacje na 8. miejscu, ponieważ w niektórych momentach pokazaliśmy oznaki mocnego tempa, ale nie udało nam się zaprezentować tego, co się liczyło. Brakowało nam dzisiaj konsekwencji – w niektórych przejazdach byliśmy silni, w innych nie, więc obraz był mylący. Na ostatnim przejeździe mieliśmy jeden komplet nowych opon, a na okrążeniu wyjazdowym wypróbowaliśmy coś innego, ale to nie zadziałało, a opony nie znajdowały się w oknie pracy. Jeśli chodzi o jutro, start z P8 będzie trudny – hamulce będą wymagały opanowania, a temperatury jednostki napędowej też zawsze stanowią wyzwanie. Przyjechaliśmy tutaj spodziewając się, że będziemy konkurencyjni i mam nadzieję, że możemy poczynić postępy w wyścigu, ale nie będzie to łatwe.
Toto Wolff, szef zespołu & CEO
P6 i P8 to mniej, niż się spodziewaliśmy po dzisiejszych kwalifikacjach. Zrobiliśmy dziś kilka dobrych kroków samochodem, ale nie mogliśmy złożyć czasów okrążeń, gdy to naprawdę się liczyło. Ferrari wykonało ogromny skok z Q2 do Q3 i przez całą sesję było widać, że chodzi o niewielkie marginesy – dwie lub trzy sekundy wyprzedzenia tempa okrążenia i idealne ustawienie opon w oknie lub po prostu ich wyślizgnięcie się reszcie stawki. W przypadku naszego ostatniego nowego kompletu opon wygląda na to, że byliśmy nieco za wolni, a opony zbyt chłodne, ale znalezienie tego idealnego punktu jest po prostu trudne. Do pola startowego tracimy niecałe trzy dziesiąte sekundy, ale biorąc pod uwagę nasze pozycje startowe, wydaje się, że tracimy znacznie więcej. Wczoraj pokazaliśmy przyzwoite tempo wyścigowe, ale nie wiemy, czy przełoży się to na jutro, po zmianach w ustawieniach, które wprowadziliśmy. Jednak jedynym celem będzie posunięcie się do przodu od miejsca, w którym zaczęliśmy.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Kwalifikacje na P6 i P8 są rozczarowujące, po tym jak od wczoraj poczyniliśmy duże postępy z samochodem. To podwójnie rozczarowujące, gdy przewaga do pole position jest mniejsza niż trzy dziesiąte sekundy. Obecnie w stawce jest tak ciasno, że nie byliśmy wystarczająco szybcy, gdy miało to znaczenie. To frustrujące, ponieważ zespół ciężko pracował przez noc, aby ustawić samochód w lepszym miejscu i wydaje się, że zrobiliśmy znaczny postęp, ale to zdecydowanie nie wystarczyło. Bardzo trudno jest przewidzieć, jak potoczy się wyścig; w ciągu nocy dokonaliśmy wystarczająco dużo zmian, tak że nasze piątkowe dane z długich przejazdów nie są obecnie szczególnie ważne, ale mamy nadzieję, że poprawiliśmy tempo. Ferrari z pewnością wygląda na to, że ma tutaj dobry samochód, a biorąc pod uwagę pozycję w mistrzostwach, ważne jest, abyśmy mogli pozostać blisko nich w wyścigu. Ciekawe też, że Daniel jest tam na górze stawki. Ostatnio mieliśmy dobre tempo wyścigowe, ale z wielu różnych powodów nie przekładaliśmy tego na punkty. Mam nadzieję, że jutro wykonamy to dobrze.
The team fights back at Autodromo Hermano Rodriguez
Kierowca | Poz. startowa | Poz. końcowa | Najszybsze okrążenie | |
Lewis Hamilton | P6 | P2 | 1:21.334 | |
George Russell | P8 | P6 | 1:22.780 |
Strategia | Start | 1. pit stop | 2. pit stop | |
Hamilton #44 | Pośrednie | Twarde (24 okr.) | Pośrednie (34) | |
Russell #63 | Pośrednie | Twarde (26 okr.) | Pośrednie (34) |
Lewis Hamilton
To świetny wynik, biorąc pod uwagę, że rozpoczęliśmy od 6. miejsca i był to niesamowity dzień dla zespołu. Mocno naciskaliśmy i jestem dumny z całego zespołu za całą jego pracę. To było dla nas kilka trudnych tygodni, więc wspaniale jest w końcu się pozbierać. Samochód spisał się dzisiaj znacznie lepiej, a tempo było mocne. Dzisiaj chodziło o balans samochodu i zarządzanie oponami – i udało nam się to zrobić dobrze. W ten weekend kopaliśmy naprawdę głęboko, aby poprawić ustawienia i poprawić, co się da, a dzisiejszy wynik pokazuje ciężką pracę, jaką wszyscy w zespole włożyli, aby to osiągnąć. Teraz nie mogę się doczekać, aż dotrę do Brazylii i mam nadzieję, że będę kontynuował mocne tempo samochodu.
George Russell
Poczułem się dzisiaj naprawdę dobrze w samochodzie, tempo było dobre, co jest zdecydowanie pozytywem po tym weekendzie. Byłem tuż za Carlosem, którego chciałem wyprzedzić, gdy przegrzały mi się hamulce. Martwiliśmy się, czy dojedziemy do końca, więc musiałem się wycofać i w tym momencie straciłem całą temperaturę w oponach i nie udało mi się umieścić ich z powrotem w odpowiednim oknie. Przez ostatnie 20 okrążeń czułem się jakbym jechał po lodzie, więc cieszę się, że udało mi się ukończyć wyścig na szóstym miejscu. Kolejny trudny weekend dla nas, ale samochód spisał się dobrze. Musimy po prostu rozegrać kilka czystych weekendów i pokazać regularność, ale jestem pewien, że to osiągniemy. Nie mogę się doczekać Brazylii i mam nadzieję, że tam też pokażemy dobre tempo i mam nadzieję, że będziemy w stanie powalczyć o podium.
Toto Wolff, szef zespołu & CEO
Mieliśmy dzisiaj mocny samochód, więc jesteśmy zadowoleni z wyniku, który dodaje nam pewności siebie. Gdy Lewisowi udało się wydostać na świeże powietrze, czasy okrążeń były dobre. Wykonał świetną robotę, że udało mu się uzyskać najszybsze okrążenie również na koniec wyścigu. Tempo było niezłe, co jest dla nas pozytywne, biorąc pod uwagę wyniki dwóch ostatnich wyścigów. Zarządzanie oponami na tym torze jest marginalne, kilka stopni temperatury toru i wszystko jest poza oknem i na odwrót. George’owi niestety całkowicie zabrakło opon, więc ciężko było mu się bronić. Mimo to jego dzisiejszy wynik jest dobry i dobrze walczył, aby utrzymać pozycję przed Danielem na ostatnim okrążeniu. Nie wiemy jeszcze, jak nam pójdzie w przyszłym tygodniu w Brazylii. Będziemy twardo stąpać po ziemi, by dać z siebie wszystko i mam nadzieję, że będziemy na pozycji umożliwiającej walkę w czołówce.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Świetny przejazd Lewisa, który pozwolił mu zająć drugie miejsce po starcie z szóstego pola. Ostatnio mieliśmy ciężką serię wyścigów i naprawdę zachęcające jest obserwowanie tempa samochodu, szczególnie w weekend, w którym naprawdę trudno było nam wbić się w okno pracy samochodu. George był zawiedziony utratą miejsca na rzecz Lando na końcowych odcinkach wyścigu, ale po wznowieniu rywalizacji był wyraźnie i znacznie szybszy od Carlosa. I chociaż z perspektywy czasu łatwo stwierdzić, że powinniśmy byli go poprzeć i zachować opony, wolelibyśmy być zespołem, który patrzy w przyszłość w wyścigach, niż takim, który patrzy wstecz. Nie mieliśmy tutaj łatwego weekendu, było ciężko, bardzo trudno utrzymać opony we właściwym oknie i byliśmy bardzo rozczarowani przebiegiem kwalifikacji. Jednakże opuszczenie tego miejsca po dorównaniu Ferrari pod względem punktów, biorąc pod uwagę nasze pozycje startowe, jest zachęcające. Samochód spisał się dobrze, radziliśmy sobie z hamulcami i naprawimy to w przyszłym roku, ale tempo było mocne. Możemy poprawić się w ten weekend i będziemy ciężko pracować, przygotowując się do wyścigu sprinterskiego w przyszły weekend w Brazylii.
Na trzy wyścigi (i jeden wyścig sprinterski) przed końcem sezonu, zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team z Meksyku wyjeżdża, zachowując status quo. Dzięki jeździe obu zawodników udało się zdobyć tyle samo punktów, co kierowcom Ferrari. Tym samym przewaga nad SCuderią nadal wynosi 22 punkty i zapowiada się walka do samego końca. Najbliższa odsłona tej rywalizacji już w nadchodzący weekend, w terminie 03-05.11.2023, kiedy to rozegrane zostanie Grand Prix São Paulo na torze Autódromo José Carlos Pace (popularnie nazywanym po prostu Interlagos), wraz z towarzyszącym temu weekendowi ostatnim wyścigiem sprinterskim w sezonie.