Do Miami zespół przyjechał po wyścigu w stolicy Azerbejdżanu z jednym, pewnym postawnowieniem – chęcią przetestowania tych usprawnień, których nie było szans przeanalizować w Baku z powodu innego schematu weekendu wyścigowego. I choć nie wszystko poszło w ten weekend po myśli kierowców, Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team z pewnością wraca z Miami zdeterminowany i silniejszy. Zwłaszcza, że udał się plan minimum, czyli dogonienie w tabeli z punktami rywali z Aston Martina.
Z ulic Baku na ulice Miami. Nie możemy się doczekać szybkiego powrotu na tor po ciekawym, ale pełnym wyzwań weekendzie w Baku. Nowy format sprintu przyniósł kilka niespodzianek i teraz musimy ocenić jego zalety i ewentualne poprawki.
Niestety, podczas treningu nie udało nam się ustawić naszego samochodu we właściwym oknie. To sprawiło, że reszta weekendu była trudniejsza. Nasze tempo wyścigowe wyglądało na konkurencyjne w stosunku do Ferrari i Astona Martina, ale wyprzedzanie było tak trudne, że nie mogliśmy tego sprawdzić. To mniej więcej miejsce, w którym obecnie znajduje się nasz samochód, ale wiemy również, że małe różnice mogą mieć duży wpływ weekend po weekendzie.
Dlatego cieszymy się, że możemy szybko dostać się do Miami i wrócić na właściwe tory. Wykorzystamy kilka dni pomiędzy nimi, aby wyciągnąć jak najwięcej wniosków i postawić się w jak najlepszej sytuacji. To inny tor niż kilka ostatnich wyścigów. Jest prawdziwą mieszanką zakrętów, z kilkoma szybkimi sekcjami, długimi prostymi, ale także ciasnymi, krętymi częściami.
To będzie również pracowity weekend z mnóstwem zajęć i wydarzeń poza torem dla zespołu i naszych partnerów. W zeszłym roku było niesamowite zamieszanie i nie mam wątpliwości, że w tym roku będzie to kolejne spektakularne wydarzenie.
Statystyki wyścigowe – Mercedes F1 Team podczas Grand Prix Miami
Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Nie ukończenie wyścigu (DNF) | ||||||||
Mercedes | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Hamilton | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Russell | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Silniki MB | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Statystyki techniczne – Sezon 2023 do tej pory (począwszy od testów przedsezonowych w Bahrajnie)
Ukończone okrążenia | Przebyty dystans (km) | Pokonane zakręty | Zmiany biegów | Wtryski paliwa PETRONAS | ||||||
Mercedes | 1,460 | 8,240.464 | 26,859 | 90,104 | 58,400,000 | |||||
Hamilton | 769 | 4,330.730 | 14,037 | 47,402 | 30,760,000 | |||||
Russell | 691 | 3,909.734 | 12,813 | 42,702 | 27,640,000 | |||||
Silniki MB | 5,577 | 31,445.834 | 102,001 | 345,346 | 223,080,000 |
Mercedes-Benz w Formule 1
Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Dublety (zdobycie 1. i 2. miejsca) | Starty obu bolidów z 1. rzędu | |||||||||
Mercedes (całościowo) | 275 | 125 | 282 | 136 | 254 | 100 | 59 | 81 | ||||||||
Mercedes (od 2010 roku) | 263 | 116 | 265 | 128 | 234 | 91 | 54 | 79 | ||||||||
Hamilton | 314 | 103 | 192 | 103 | 174 | 61 | N/A | N/A | ||||||||
Russell | 88 | 1 | 9 | 1 | 7 | 6 | N/A | N/A | ||||||||
Silniki MB | 552 | 213 | 565 | 221 | 439 | 198 | 91 | 118 |
Piątkowy pobyt w Miami zespół może bez wątpienia określić jako dzień pełen kontrastów. Z jednej strony zawodnicy zameldowali się na czele tabeli z czasami podczas pierwsej sesji treningowej, z drugiej jednak – zespół zmagał się z problemami podczas drugiego treningu.
Kierowca | FP1 | FP2 | ||||||
Lewis Hamilton | 24 okrążenia | 1:30.337 | P2 | Pośrednie, Pośrednie, Miękkie | 23 okrążenia | 1:28.858 | P7 | Pośrednie, Miękkie, Pośrednie |
George Russell | 18 okrążeń | 1:30.125 | P1 | Pośrednie, Pośrednie, Miękkie | 21 okrążeń | 1:29.216 | P15 | Pośrednie, Miękkie, Pośrednie |
Lewis Hamilton
Zamierzam pozostać optymistą i mieć nadzieję, że uda nam się ustawić samochód w lepszym miejscu na jutro i być może kilka pozycji dalej niż dzisiaj. Nie byliśmy szczególnie szybcy, a tam była walka. Przyczepność jest dość niska na nowej nawierzchni. Jest ślisko, zwłaszcza z tyłu. Temperatura toru była dziś bardzo wysoka, więc było dużo poślizgów.
Pierwszy trening wyglądał całkiem dobrze, ale nasze tempo w drugiej sesji treningowej było ciosem poniżej pasa. Próbujemy wielu różnych rzeczy i będziemy nad tym pracować. Przegrupujemy się dziś wieczorem, zobaczymy, czy uda nam się wprowadzić jakieś zmiany w ustawieniach i ustawić samochód w lepszym, przyjemniejszym miejscu. To świetny weekend tutaj i świetne miejsce, więc wciąż są pozytywy.
George Russell
Dzisiejszy dzień w Miami nie różnił się zbytnio od zeszłego roku. W 2022 roku byliśmy najszybsi w piątek, ale odpadliśmy w Q2 w sobotę. W tym roku auto zmieniało się jeszcze w trakcie sesji. Pierwszy trening był dla nas trochę chaotyczną godziną, ale skończyliśmy go najszybciej, jeśli chodzi o rezultaty czasowe. W drugim treningu czułem się mocny na przejeździe na pośredniej mieszance, ale kiedy założyliśmy miękkie opony, samochód przestał tak pięknie działać. Trochę rozumiemy, dlaczego tak się dzieje, i na szczęście mamy czas na wprowadzenie ulepszeń z dnia na dzień. Tam są dobre marginesy.
Myślę, że w niedzielę będzie kilka niewiadomych. Tor został odnowiony w tym roku, ale nadal asfalt nie działa, jak na innych torach. To prawdziwy wyjątek. Myślę, że pod pewnymi względami to fajne, ale ściganie się może być trudne. Nie możesz sobie pozwolić na jazdę w trybie offline, ponieważ tracisz przyczepność.
Patrząc na sobotę, jeśli wszystko jest w porządku, nie ma powodu, dla którego nie moglibyśmy wyprzedzić Ferrari i Astona Martina. Jak widzieliśmy w pierwszych czterech wyścigach, jest bardzo ciasno między wszystkimi trzema zespołami. Jeśli zmaksymalizujemy wszystko, możemy zostać nagrodzeni i wyprzedzić ich. Wiemy, że mamy potencjał, ale musimy poprawić się z dnia na dzień.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Nasz program w pierwszej sesji treningowej był przesunięty w porównaniu z innymi, więc czasy w tabeli do pewnego stopnia nam schlebiały. Niemniej jednak wyraźnie mieliśmy samochód w ładnym oknie pracy i obaj kierowcy stwierdzili, że czas okrążenia przyszydł dość łatwo. Wprowadziliśmy kilka subtelnych zmian w samochodzie przed drugą sesją treningową, ale od razu stało się jasne, że w chłodniejszych warunkach samochód był bardziej niesprawny na nowych oponach. W międzyczasie czerwona flaga wywieszona po wypadku Leclerca oznaczała, że wszyscy byli ograniczeni do zaledwie kilku okrążeń na wysokim poziomie paliwa. Z jazd, które wykonaliśmy wynika, że nasze tempo pod tym względem wygląda OK. Trudno będzie tu jednak wyprzedzić, więc dziś wieczorem musimy poprawić bilans jednego okrążenia, w przeciwnym razie czeka nas frustrująca niedziela. Jak zwykle, z dnia na dzień mamy wsparcie naszej fabryki i mamy dobre rozeznanie w problemach z dzisiaj, więc wiemy, nad czym pracować.
Sobota na torze Miami International Autodrome okazała się dla zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team bardzo wymagającym dniem. Zespół podczas kwalifikacji stanął bowiem przed nie lada wyzwaniem.
Kierowca | FP3 | Q1 | Q2 | Q3 | |||
George Russell | P10 | 9 okrążeń
1:28.086 |
P11
Miękkie, Miękkie |
6 okrążeń
1:27.743 |
P10
Miękkie, Miękkie |
5 okrążeń
1:27.804 |
P6
Miękkie, Miękkie |
Lewis Hamilton | P13 | 9 okrążeń
1:27.846 |
P6
Miękkie, Miękkie |
6 okrążeń
1:27.975 |
P13
Miękkie, Miękkie |
|
|
George Russell
Samochód po prostu nie działa dla nas w ten weekend. Dużo walczymy z równowagą i trochę podskakujemy. Efekty nie są zgodne z naszymi oczekiwaniami, a szkoda, ponieważ wszyscy tak ciężko pracują, aby osiągnąć dobry rezultat. Kiedy przyczepność została zmniejszona, a tor się poprawił, najwyraźniej zwolniliśmy. Najwidoczniej jest to nieco odstający tor, co widać po tempie niektórych innych samochodów. Ostatecznie jednak musimy wykonać lepszą pracę.
Nie jestem dumny z zakwalifikowania się na 6. miejscu. Pracujemy o wiele ciężej i stać nas na więcej. To trudne, bo podobnie jak w pierwszej sesji treningowej, wszystko wydawało się gładkie. Wraz z upływem weekendu czucie w samochodzie pogorszyło się. Rzadko się to zdarza, ale tutaj, w Miami, to po prostu nie do końca się udało.
Lewis Hamilton
To była walka, ponieważ nie byliśmy dzisiaj tak szybcy, jak byśmy chcieli. To była sesja wzlotów i upadków; Było kilka dobrych momentów, w których samochód wydawał się żywy i myślałem, że wszystko będzie dobrze. To frustrujące, że nie weszliśmy do Q3 tak, jak powinniśmy. Miałem nadzieję, ale pojawiłem się na torze po prostu za późno. Zostałem spowolniony przez duży ruch w ostatnim zakręcie i po prostu nie mogłem wbić opon w okno pracy. Ogólnie rzecz biorąc, po prostu walczyliśmy z balansem samochodu. Dałem z siebie wszystko, ale dzisiaj to nie wystarczyło. Nie poddaję się jednak, spróbuję wrócić do walki jutro.
Toto Wolff, szef zespołu & CEO
Ostatecznie samochód, który mamy teraz, po prostu nie ma osiągów – i stąd nasze problemy się potęgują. Ma bardzo wąskie okno operacyjne, co sprawia, że kierowcy jeżdżą na ostrzu noża. Kiedy jest dobrze, możemy zapewnić solidne występy. Jeśli jest źle, walczymy – i tak właśnie się dzisiaj stało. Nie możemy czerpać satysfakcji z bycia na szóstym miejscu, kiedy mamy je tylko dzięki czerwonej fladze – i prawdopodobnie stał za tym nasz prawdziwy poziom.
Nasz dzisiejszy słaby występ został podkreślony przez to, jak blisko cała stawka jest za Red Bullami. W punktach było prawie dziesięć samochodów w odległości dwóch dziesiątych – a to oznacza, że liczy się każdy szczegół. W Q2 staraliśmy się zapewnić kierowcom jak najlepszą pozycję na torze, ale popełniliśmy błąd. W pierwszym sektorze Lewisa można było zobaczyć, że opon po prostu tam nie było, co ostatecznie kosztowało go szansę na przejście do Q3. Zobaczymy teraz, co możemy zrobić jutro i spróbujemy odrobić straty z pozycji startowych. Były pewne oznaki mocniejszego tempa na wysokim paliwie, ale nie powinniśmy startować do wyścigu oczekując cudów. Zapowiada się zacięta walka o punkty.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Nie byliśmy dziś wystarczająco szybcy. Mieliśmy trochę szczęścia z George’em, zajmując szóste miejsce, ale z drugiej strony Lewis był w niekorzystnej sytuacji, ponieważ utknął w grupie na okrążeniu wyjazdowym i nie mógł sprowadzić opon do ich okna pracy. Najwyraźniej nie mamy miary na ten tor. Dobrze rozpoczęliśmy weekend, kiedy tor był w najgorszej sytuacji, ale ponieważ tor zaczął się poprawiać, wydaje się, że inni czerpią z tego korzyści, a my stanęliśmy w miejscu.
Włożymy teraz całą energię w przygotowania do wyścigu. Stawka jest pomieszana, więc może to pomóc nam znaleźć okazję do jutrzejszego parcia do przodu. Jeśli degradacja jest wysoka lub zdarzają się incydenty, być może będziemy w stanie wprowadzić do gry drugi komplet twardych opon, co może zapewnić pewną okazję. Prawdziwa szansa pojawi się jednak w dobrym tempie na długich dystansach. Po przerwanych sesjach nie można jednoznacznie wiedzieć, gdzie wszyscy wypadną, więc jutro będzie to jeden z tych wyścigów, w których czeka nas bardzo dużo tworzenia planów na bieżąco.
Pełne walki występy obu kierowców maksymalizują wynik zespołu. Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team zapewnił sobie solidne punkty podczas niedzielnego wyścigu w południowej Florydzie.
Kierowca | Poz. startowa | Poz. końcowa | Najszybsze okrążenie | |
George Russell | P6 | P4 | 1:31.015 | |
Lewis Hamilton | P13 | P6 | 1:30.669 |
Strategia | Start | 1. pit stop | ||
Russell #63 | Pośrednie | Twarde (17 okr.) | ||
Hamilton #44 | Twarde | Pośrednie (37 okr.) |
George Russell
To był dla nas dzisiaj bardzo satysfakcjonujący wyścig. Po wyzwaniach w kwalifikacjach wydawało nam się, że ten dzień był bardziej normalny. Ukończenie wyścigu na czwartej pozycji na podstawie zasług i wyprzedzenie Ferrari było maksimum, jakie mogliśmy osiągnąć. Walka z Carlosem Sainzem była naprawdę przyjemna. Wykonałem dobry ruch, który wymagał dużego zaangażowania, ponieważ tor jest bardzo brudny poza linią wyścigową. Dziękuję Lewisowi, że mnie też przepuścił i umożliwił kontynuowanie wyścigu, skoro dzisiaj toczyliśmy dwie różne bitwy. Mamy naprawdę dobre relacje i chcemy tylko tego, co najlepsze dla zespołu. Właśnie w tym kierunku pracujemy.
Wiemy, gdzie się w tej chwili znajdujemy, a bolid wciąż jest trudny w prowadzeniu. Mamy nadzieję, że na torze Imola otrzymamy jakieś aktualizacje dotyczące samochodu. Nie zmienią one dla nas świata, ale miejmy nadzieję, że będzie to krok we właściwym kierunku. Pomimo dzisiejszych pozytywów, wiemy, że wciąż mamy dużo pracy do wykonania i musimy wprowadzić znaczące ulepszenia, aby zmniejszyć dystans do Red Bulla.
Lewis Hamilton
Dzisiaj był dobry wyścig i cieszę się, że posunęliśmy się do przodu. Sobota była trudna, ale zawsze staram się zamienić negatywy na pozytywy. Przejście z pozycji P13 na P6 jest przyzwoite i świetnie się bawiłem, przedzierając się przez stawkę. Wspaniale było stoczyć kilka bitew, więc podobało mi się. Start być może nie był zbyt spektakularny, ponieważ utknęliśmy w pociągu DRS i walczyliśmy o wyprzedzenie. Musiałem czekać na swój czas, a potem w końcu mogłem zacząć atakować. Samochód spiyewał się znacznie lepiej na pośrednich oponach i ożył w połowie wyścigu.
To dobre punkty dla zespołu i chcę im wszystkim bardzo podziękować. Nie poddają się i ciężko pracują, aby się poprawić. Nie jesteśmy tam, gdzie byśmy chcieli, ale morale wciąż jest świetne.
Toto Wolff, szef zespołu & CEO
Dwa lata temu nie bylibyśmy tak zadowoleni z pozycji P4 i P6 jak dzisiaj. Wiemy jednak, że mamy trudny samochód i najwyraźniej kwalifikacje były prawdziwym wyzwaniem. Samochód poprawił się w wyścigu i udało nam się osiągnąć solidny wynik. Obaj kierowcy jechali dziś znakomicie. Trudno jest wyprzedzić, jeśli startujesz z 13. miejsca i stosujesz tę samą strategię, co wszyscy inni, więc zdecydowaliśmy się wystartować z Lewisem na twardej oponie. Inni z przodu postanowili zrobić to samo i po tym, jak nie zdobyli żadnej pozycji na starcie, wyglądało na to, że różnica między zawodnikami może się nieco zmniejszyć. Dotarliśmy jednak do mety i zmaksymalizowaliśmy wynik. Fantastycznie było też zobaczyć, jak Lewis i George pracowali razem. Obaj są niesamowitymi kierowcami, ale z nimi wszystko jest takie proste. To jest dla nas bardzo dobre w tej trudnej chwili.
Następnie ruszamy na Imolę i mam nadzieję, że zrobimy krok naprzód w naszym zrozumieniu samochodu. W Mercedesie jesteśmy ludźmi, dla których szklanka jest zawsze do połowy pusta; Nie wierzę, że pojedziemy tam i będziemy w środku walki o zwycięstwo. Skupiamy się na zrozumieniu wprowadzanych przez nas ulepszeń i ustaleniu dobrego punktu odniesienia.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Biorąc pod uwagę nasze pozycje startowe, możemy być zadowoleni z dzisiejszego wyniku. Nasz wczorajszy występ w kwalifikacjach oznaczał, że miejsca na podium były poza zasięgiem George’a, a Lewis miał prawdziwą górę do pokonania z 13. miejsca. Niemniej jednak, dzięki świetnemu wyprzedzaniu i świetnej pracy zespołowej, kiedy Lewis pozwolił George’owi atakować samochody z przodu, zmaksymalizowaliśmy nasze osiągi i punkty. Dlatego mieliśmy przyzwoity dzień w mistrzostwach. Jesteśmy w bliskiej walce z Aston Martinem i Ferrari, zyskaliśmy też trochę gruntu pod nogami.
Wiemy jednak, że wciąż nie jesteśmy wystarczająco szybcy i ciężko pracujemy, aby naprawić to tak szybko, jak to możliwe. Wrócimy stąd i spróbujemy zrozumieć, dlaczego nasze osiągi na jednym okrążeniu były takim wyzwaniem.
Po pięciu wyścigach tegorocznego sezonu zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team mimo dalszych zmagań z bolidem nie poddaje się, a efekty widać gołym okiem. Zespół nadal znajduje się na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej, ale strata do drugiego Aston Martina zmalałą do zaledwie 6 punktów. Red Bull, mający 224 punkty (w tym 128 pkt przewagi) jest zdecydowanie poza zasięgiem – przynajmniej na obecnym etapie rywalizacji. Następnym wyścigiem, na jaki uda się zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team jest Grand Prix Emilii-Romanii, które odbędzie się na torze Imola w terminie od 19-21 maja 2023.