Autoidea główne tło

Grand Prix Kataru 2023

Choć część fanów Formuły 1 może uznać, że skoro tytuły już rozdane, reszta sezonu nie dostarczy żadnych emocji – nic bardziej mylnego. Końcówka sezonu to właśnie najgorętszy czas, ponieważ wciąż nie wiadomo, który zespół uplasuje się na drugim miejscu w klasyfikacji generalnej konstruktorów. Jednym z pretendentów jest utrzymujący obecnie drugie miejsce Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team, jednak ekipa z Brackley musi oglądać się za siebie na goniących ich rywali ze Scuderii Ferrari, Astona Martina i McLarena. Podczas weekendu wyścigowego o Grand Prix Kataru nie było do końca wiadomo, czy losy tej rywalizacji potoczą się po myśli niemieckiego producenta.

 

 

Nastawienie Toto Wolffa przed weekendem wyścigowym

 

Wiedzieliśmy, że nasze tempo w Japonii nie będzie dorównywać temu, co byliśmy w stanie pokazać w Singapurze. Są to bardzo różne tory, a charakterystyka Suzuki uwypukliła słabości bolidu W14.

Z tego powodu ważne było, abyśmy ograniczyli szkody wyrządzone przez Ferrari w Mistrzostwach, w kontekście klasyfikacji generalnej konstruktorów. Na sześć wyścigów przed końcem sezonu rozkoszujemy się tą walką i damy z siebie wszystko, aby utrzymać przewagę, zaczynając w ten weekend w Katarze. 

Do Lusail wracamy po raz pierwszy od 2021 roku. Inauguracyjne Grand Prix w tym mieście było dla nas udane, więc nie możemy się doczekać powrotu. Dzięki ostrym zakrętom jest to wymagający tor, który sprawia przyjemność także kierowcom.

Od naszej ostatniej wizyty zaszły zmiany zarówno na torze, jak i poza nim. Dlatego kluczową cechą pierwszej sesji treningowej będzie zrozumienie skutków odnowienia nawierzchni toru. Ponieważ jest to weekend z wyścigiem sprinterskim, będziemy mieli ograniczony czas, aby się tym zająć i znaleźć solidne ustawienia przed rozpoczęciem rywalizacji. To będzie ciekawe zadanie, z którego jesteśmy podekscytowani.

 

 

Garść faktów o torze i wyścigu na torze Lusail

 

 

 

Statystycznie rzecz biorąc, czyli o dotychczasowych wynikach Mercedesa

 

Statystyki wyścigowe – Mercedes F1 Team podczas Grand Prix Katar 

    Starty   Zwycięstwa   Wizyty na podium   Pole position   Pierwszy rząd   Najszybsze okrążenia   Nie ukończenie wyścigu (DNF)
Mercedes   1   1   1   1   1   0   1
Hamilton   1   1   1   1   1   0   0
Russell   1   0   0   0   0   0   0
Silniki MB   1   1   1   1   1   0   2

  

Statystyki techniczne – Sezon 2023 do tej pory (począwszy od testów przedsezonowych w Bahrajnie) 

    Ukończone okrążenia   Przebyty dystans (km)   Pokonane zakręty   Zmiany biegów   Wtryski paliwa PETRONAS
Mercedes   4,942   25,346.083   82,741   250,108   197,680,000
Hamilton   2,517   12,915.539   42,042   127,620   100,680,000
Russell   2,425   12,430.544   40,699   122,488   97,000,000
Silniki MB   19,033   97,157.385   317,038   963,826   761,320,000

 

Mercedes-Benz w Formule 1

    Starty   Zwycięstwa   Wizyty na podium   Pole position   Pierwszy rząd   Najszybsze okrążenia   Dublety (zdobycie 1. i 2.  miejsca)   Starty obu bolidów z 1. rzędu
Mercedes (całościowo)   287   125   287   137   258   104   59   81
Mercedes (od 2010 roku)   275   116   269   129   236   93   54   79
Hamilton   326   103   196   104   175   64   N/A   N/A
Russell   98   1   10   1   8   6   N/A   N/A
Silniki MB   557   213   579   222   450   205   91   118

 

 

 

Przebieg piątkowej sesji treningowej i sesji kwalifikacyjnej

 

Przeprowadzona w piątkowy wieczór, w blasku lamp zachęcająca sesja kwalifikacyjna zapewniła zespołowi Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team dobre miejsca na starcie do niedzielnego Grand Prix Kataru.

 

Kierowca FP1 Q1 Q2 Q3
George Russell P8 9 okrażeń

1:25.334

P5

Pośrednie, Miękkie, Miękkie

6 okrążeń

1:24.827

P5

Miękkie, Miękkie

6 okrążeń

1:24.219

P2

Miękkie, Miękkie

Lewis Hamilton P13 9 okrążeń

1:26.076

P14

Pośrednie, Miękkie

6 okrążeń

1:24.381

P1

Miękkie, Miękkie

5 okrążeń

1:24.305

P3

Miękkie, Miękkie

 

George Russell

Jestem bardzo zadowolony z dzisiejszego P2. Pierwszy trening był naprawdę trudny. Przyczepność była słaba i wiało naprawdę wietrznie. Na torze było bardzo dużo kurzu i piasku. Kiedy wyjechaliśmy na kwalifikacje, temperatura na torze spadła, a wiatr ucichł. Czasy okrążeń uległy znacznej poprawie. Samochód sprawował się dobrze przez całą sesję i jestem zadowolony z miejsca, na którym ukończyliśmy sesję. Wspaniale jest mieć teraz za sobą Lewisa na trzecim miejscu. Możemy działać strategicznie i współpracować. W niedzielę naszym celem jest dobry wynik, szczególnie mając za sobą zarówno McLareny, jak i Ferrari. Wiemy, że czeka nas walka, ponieważ oni będą szybcy.

 

Można śmiało powiedzieć, że Grand Prix będzie zupełnie inną historią, jeśli ewolucja toru będzie kontynuowana. Będziemy musieli się uczyć w pracy, ale Sprint F1 da nam dobrą wskazówkę dotyczącą zużycia opon i wskaże, jaka będzie prawdopodobnie najlepsza strategia. Nie możemy się doczekać jutra.

 

Lewis Hamilton

Kwalifikacje są zawsze trudne, a dzisiejsza sesja była dla mnie dość przeciętna. Na początku było dość wietrznie i było ciężko. Prawie nie wydostaliśmy się z Q1, ale na szczęście nam się to udało. W drugiej części sesji kwalifikacyjnej byliśmy na dobrej pozycji, co było zachęcające. Byliśmy dziś trochę zaskoczeni naszym tempem. To miła niespodzianka i pozytywna rzecz dla zespołu. Znalezienie się w dwóch pierwszych rzędach stawki na starcie wyścigu to zdecydowanie dobry wynik. Ważne jest, abyśmy wyprzedzali obydwa Ferrari i to jest naprawdę kluczowe. George również wykonał dzisiaj świetną robotę. Dam z siebie wszystko, aby w niedzielę zdobyć jak najwięcej punktów.

 

Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej

Jesteśmy bardzo zadowoleni z P2 i P3 na starcie w niedzielę – zwłaszcza po ciężkim weekendzie w Japonii. Oczywiście, skorzystaliśmy na nieszczęściu McLarena. Niemniej ani George, ani Lewis nie stracili okrążenia na torze przez całą sesję kwalifikacyjną, a to jest ważne. Musimy im podziękować za wykonanie czystych przejazdów.

 

Wyścigi sprinterskie są zawsze wyzwaniem i są znacznie łatwiejsze, gdy trafiasz na tor, zachowując dobry balans bolidu. W tym roku mieliśmy problemy z tym formatem, więc naprawdę miło było zobaczyć, jak oba samochody spisywały się dobrze na początku pierwszych treningów. Tor rozwija się tutaj tak szybko, że podczas poszczególnych części sesji kwalifikacyjnej stale dostosowywaliśmy plany. Mieliśmy trochę strachu przed co do Lewisa w Q1, bo znajdowaliśmy się zbyt blisko granicy, by czuć się komfortowo. Jednak zarówno zespół, jak i kierowcy dobrze poradzili sobie także z Q2 i Q3. Jutro przed nami kolejne kwalifikacje, ale dobrze, że kierowcy są zadowoleni z samochodów. Musimy tylko ustawić opony we właściwym miejscu na cieplejsze warunki, ale mam nadzieję, że uda nam się rozegrać kolejną dobrą sesję.

 

 

Przebieg sobotniej sesji Sprint Shootout i wyścigu sprinterskiego

 

Sobotni wyścig sprinterski dostarczył zespołowi Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team okazji do walki o pozycje na torze. Co więcej, zaowocował także podwójnymi punktami dla zespołu, bo obaj kierowcy znaleźli się w punktowanej ósemce.

 

Kierowca   SQ1 SQ2 SQ3
George Russell   7 okrażeń

1:25.413

P1

Pośrednie

7 okrażen

1:25.027

P2

Pośrednie

3 okrażenia

1:24.841

P4

Miękkie

Lewis Hamilton   7 okrażeń

1:26.424

P12

Pośrednie

7 okrażeń

1:25.962

P12

Pośrednie

 

Kierowca Poz. startowa Poz. końcowa Dobór opon
George Russell P4 P4 Miękkie
Lewis Hamilton P12 P5 Pośrednie

 

George Russell

Naprawdę mi się to podobało! Pierwsze okrążenie było trochę dzikie. Miałem na myśli zakręt szósty jako okazję do wyprzedzenia kierowców na pośredniej mieszance opon. Wiedziałem, że na początku będę miał przewagę, więc z radością wykonałem ruch na Piastrim. Byłem zaskoczony, jak szybko miękka opona zaczęłą tracić przyczepność i mieliśmy szczęście, że doszło do kilku interwencji samochodu bezpieczeństwa. Bez tego być może zakończylibyśmy sprint poza punktami. To właśnie może się zdarzyć podczas weekendu sprinterskiego, gdy masz ograniczone treningi i równie ograniczoną wiedzę na temat opon. Prawdę mówiąc, gdybyśmy byli na oponie pośredniej, nadal ukończylibyśmy wyścig na P4. Nic nie zyskałem, nic nie straciłem.

 

Pozytywnie było zobaczyć dzisiaj naszą przewagę tempa nad Ferrari. Jechaliśmy na tych samych oponach co oni i byliśmy szybsi. Jutro jesteśmy w doskonałym miejscu, aby walczyć z McLarenami. To będzie interesujące ze strategicznego punktu widzenia, więc zobaczmy, co możemy zrobić. Wreszcie, zwycięstwo Maxa w mistrzostwach świata jest w pełni zasłużone. To niesamowite osiągnięcie, więc gratuluję mu. Musimy poprawić nasze wyniki, aby w przyszłym roku stanowić dla niego większe wyzwanie.

 

Lewis Hamilton

Na początku jechałem dość wolno na pośredniej mieszance ogumienia. Wiedziałem jednak, że degradacja będzie duża i że losy wyścigu jeszcze się odwrócą nanaszą korzyść. Czy wiedziałem, że uda mi się wrócić na piąte miejsce? Nie, ale cały czas miałem nadzieję, że mi się to uda. Starałem się ustawić samochód najlepiej jak mogłem, trzymać się z daleka od kłopotów i rozwijać się krok po kroku. Samochód nadal jest trudny w prowadzeniu, ale ogólnie nasze tempo było dobre. Wiem, że mam włączony tryb wyścigowy. Muszę po prostu popracować nad kwalifikacjami!

 

Prawdę mówiąc, jutro zaczynamy wyścig z trzeciego pola. To oczywiście znacznie lepsze miejsce do ustawiania się w stawce na starcie wyścigu niż dzisiaj. Powinniśmy walczyć o utrzymanie tej pozycji. Wiemy, że trudno będzie utrzymać McLareny w tyle. Są jednak nieco dalej w tyle, więc zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby to zrobić. Jak zawsze damy z siebie wszystko. Gratulacje także dla Maxa za jego trzecie mistrzostwo świata, pojechał wspaniały sezon i jest to w pełni zasłużone osiągnięcie. Byłoby wspaniale, gdybyśmy mogli jutro z nim walczyć.

 

Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej

Problemy z oscylacją wysokiej częstotliwości dały nam możliwość zyskania dodatkowych 10 minut jazd treningowych na torze. Przydało się to przed wyruszeniem na sesję Sprint Shootout. Niemniej równowaga, którą znaleźliśmy wczoraj w samochodzie, opuściła Lewisa podczas tej sesji. Pozycja P12, którą zdobył, pozbawiła go dogodnego miejsca na starcie podczas sprintu; George był szczęśliwszy i po solidnym okrążeniu zajął czwarte miejsce. Dziś wieczorem zdecydowaliśmy się na podzielenie strategii dotyczących opon pomiędzy nasze samochody. Umożliwiło nam to zebranie danych zarówno dla mieszanek miękkich, jak i pośrednich. George był w stanie dobrze wykorzystać dodatkowy atut miękkich opon na wczesnych etapach wyścigu. Degradacja była jednak większa, niż się spodziewaliśmy, i nieuniknione było, że zacznie tracić pozycje. Wykonał świetną robotę, utrzymując się na P4. W przypadku Lewisa sytuacja była odwrotna. Poczekał, aż w wyścigu przyjdzie do niego szansa, a następnie wykorzystał ją w postaci offsetu opon, aby zmaksymalizować nasz wynik. Możemy być zadowoleni z naszego dzisiejszego tempa, a jutro start z P2 i P3 daje nam dobrą okazję do powiększenia naszej przewagi nad Ferrari w Mistrzostwach Konstruktorów. Gratulacje należą się także Maxowi Verstappenowi. W tym roku spisał się znakomicie i tytuł ten jest w pełni zasłużony. Wszyscy pracujemy tak ciężko, jak to możliwe, aby jego życie w przyszłym roku było znacznie trudniejsze.

 

 

Wyścig o Grand Prix Kataru 2023

 

Zespół podjął walkę o zdobycie bardzo ważnych punktów na torze Lusail International Circuit. I choć nie wszystko poszło zgodnie z planem, druga pozycja w klasyfikacji generalnej konstruktorów nadal należy do zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team.

 

 

Kierowca Poz. startowa Poz. końcowa Najszybsze okrążenie  
George Russell P2 P4 1:25.770  
Lewis Hamilton P3 DNF  

 

Strategia Start Stop 1 Stop 2 Stop 3 Stop 4
Russell #63 Pośrednie Pośrednie (1 okr.) Miękkie (L14) Twarde (L32) Miękkie (L50)
Hamilton #44 Miękkie

 

 

George Russell

Incydent na pierwszym zakręcie nie był absolutnie zamierzony ani przeze mnie, ani przez Lewisa. Widoczność w tych samochodach jest bardzo ograniczona, zwłaszcza podczas wyścigów. Istnieją duże martwe punkty i oboje mamy do siebie ogromny szacunek. Zadbamy o to, aby wyjść z tego silniejsi.

 

Jednak z tego weekendu można wyciągnąć wiele pozytywów. Naszym celem jest zdobycie drugiego miejsca w klasyfikacji konstruktorów i w ten weekend udało nam się zdobyć więcej punktów niż kierowcom Ferrari. Nasze tempo również było bardzo wysokie, więc możemy być pewni, że poradzimy sobie w pięciu ostatnich wyścigach. Samo Grand Prix było niezwykle trudne. To był zdecydowanie najbardziej fizyczny wyścig, w jakim kiedykolwiek brałem udział. To było jak przebywanie w piekarniku! Bardzo się ucieszyłem, kiedy zobaczyłem flagę w szachownicę.

 

Lewis Hamilton

To była świetna okazja, aby zdobyć kilka dobrych punktów dla zespołu, ale w ferworze nie bardzo rozumiałem, co się stało. Poczułem uderzenie z tyłu, ale nie sądzę, żeby George miał dokąd uciec. To była naprawdę niefortunna sytuacja i bardzo współczuję całemu zespołowi. Ogromnie przepraszam wszystkich w Brackley i Brixworth i biorę na siebie pełną odpowiedzialność. Wszyscy ciężko pracują, więc osiągnięcie takiego wyniku jest niezwykle stresujące. Pozytywy są takie, że tempo samochodu było mocne przez cały weekend. George również wykonał dobrą robotę, wracając do rywalizacji i zdobywając kilka ważnych punktów.

 

Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej

W zeszłym miesiącu mieliśmy ciężką serię wyścigów. Jednak w sporcie coś takiego się zdarza i jest to dobry test na to, jak silny jest twój zespół. Niewiele więcej można powiedzieć o incydencie, który miał miejsce w pierwszym zakręcie. Żaden z kierowców nie miał zamiaru się tam z drugim spotykać. Lewis wziął na siebie całą winę za incydent, a George przyznał, jaką rolę mogą odegrać te duże samochody w takich momentach. Ostatecznie obaj są zdenerwowani, że kosztowało to zespół wiele punktów. Wiemy, że obaj są zaangażowani w zapewnienie nam drugiego miejsca w klasyfikacji konstruktorów.

 

Przed nami pięć wyścigów i patrzymy w przyszłość, a nie wstecz. Są pozytywy, które możemy wynieść z Kataru. Mieliśmy dziś dobre tempo; George doszedł do siebie od jazdy jako ostatni w stawce do czwartego miejsca. Pod względem operacyjnym zespół spisał się znakomicie podczas bardzo wymagającego weekendu. Mamy ze sobą przyzwoity samochód, dwóch silnych kierowców i bardzo zaangażowany zespół w Brackley i Brixworth.

 

Już tylko pięć rund dzieli nas od zakończenia sezonu. I nieważne, że najważniejsze karty zostały już rozdane – Red Bull Racing zdobył mistrzowski tytuł dla konstruktorów, a Max Verstappen po sobotnim sprincie sięgnął po trzeci z rzędu tytuł dla kierowcy. W obu przypadkach nadal trwa zacięta walka o drugą lokatę, a zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team robi wszystko, by zmaksymalizować swoje wyniki. Obecnie niemiecki team ma w swoim dorobku 326 punktów. Po minionym weekendzie wyścigowym przewaga nad trzecią Scuderią Ferrari wzrosła do 28 punktów. Kolejna okazja do powiększenia dorobku punktowego już za dwa tygodnie: w dniach od 20-22 października 2023 odbędzie się Grand Prix Stanów Zjednoczonych na torze Circuit of the Americas.

Autoidea - media społecznościowe Autoidea facebook Autoidea instagram
Ikona zamknięcie formularza

Wybierz temat

Wybierz samochód

Wybierz miasto