Choć część fanów Formuły 1 może uznać, że skoro tytuły już rozdane, reszta sezonu nie dostarczy żadnych emocji – nic bardziej mylnego. Końcówka sezonu to właśnie najgorętszy czas, ponieważ wciąż nie wiadomo, który zespół uplasuje się na drugim miejscu w klasyfikacji generalnej konstruktorów. Jednym z pretendentów jest utrzymujący obecnie drugie miejsce Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team, jednak ekipa z Brackley musi oglądać się za siebie na goniących ich rywali ze Scuderii Ferrari, Astona Martina i McLarena. Podczas weekendu wyścigowego o Grand Prix Kataru nie było do końca wiadomo, czy losy tej rywalizacji potoczą się po myśli niemieckiego producenta.
Wiedzieliśmy, że nasze tempo w Japonii nie będzie dorównywać temu, co byliśmy w stanie pokazać w Singapurze. Są to bardzo różne tory, a charakterystyka Suzuki uwypukliła słabości bolidu W14.
Z tego powodu ważne było, abyśmy ograniczyli szkody wyrządzone przez Ferrari w Mistrzostwach, w kontekście klasyfikacji generalnej konstruktorów. Na sześć wyścigów przed końcem sezonu rozkoszujemy się tą walką i damy z siebie wszystko, aby utrzymać przewagę, zaczynając w ten weekend w Katarze.
Do Lusail wracamy po raz pierwszy od 2021 roku. Inauguracyjne Grand Prix w tym mieście było dla nas udane, więc nie możemy się doczekać powrotu. Dzięki ostrym zakrętom jest to wymagający tor, który sprawia przyjemność także kierowcom.
Od naszej ostatniej wizyty zaszły zmiany zarówno na torze, jak i poza nim. Dlatego kluczową cechą pierwszej sesji treningowej będzie zrozumienie skutków odnowienia nawierzchni toru. Ponieważ jest to weekend z wyścigiem sprinterskim, będziemy mieli ograniczony czas, aby się tym zająć i znaleźć solidne ustawienia przed rozpoczęciem rywalizacji. To będzie ciekawe zadanie, z którego jesteśmy podekscytowani.
Statystyki wyścigowe – Mercedes F1 Team podczas Grand Prix Katar
Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Nie ukończenie wyścigu (DNF) | ||||||||
Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | |||||||
Hamilton | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | |||||||
Russell | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Silniki MB | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 2 |
Statystyki techniczne – Sezon 2023 do tej pory (począwszy od testów przedsezonowych w Bahrajnie)
Ukończone okrążenia | Przebyty dystans (km) | Pokonane zakręty | Zmiany biegów | Wtryski paliwa PETRONAS | ||||||
Mercedes | 4,942 | 25,346.083 | 82,741 | 250,108 | 197,680,000 | |||||
Hamilton | 2,517 | 12,915.539 | 42,042 | 127,620 | 100,680,000 | |||||
Russell | 2,425 | 12,430.544 | 40,699 | 122,488 | 97,000,000 | |||||
Silniki MB | 19,033 | 97,157.385 | 317,038 | 963,826 | 761,320,000 |
Mercedes-Benz w Formule 1
Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Dublety (zdobycie 1. i 2. miejsca) | Starty obu bolidów z 1. rzędu | |||||||||
Mercedes (całościowo) | 287 | 125 | 287 | 137 | 258 | 104 | 59 | 81 | ||||||||
Mercedes (od 2010 roku) | 275 | 116 | 269 | 129 | 236 | 93 | 54 | 79 | ||||||||
Hamilton | 326 | 103 | 196 | 104 | 175 | 64 | N/A | N/A | ||||||||
Russell | 98 | 1 | 10 | 1 | 8 | 6 | N/A | N/A | ||||||||
Silniki MB | 557 | 213 | 579 | 222 | 450 | 205 | 91 | 118 |
Przeprowadzona w piątkowy wieczór, w blasku lamp zachęcająca sesja kwalifikacyjna zapewniła zespołowi Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team dobre miejsca na starcie do niedzielnego Grand Prix Kataru.
Kierowca | FP1 | Q1 | Q2 | Q3 | |||
George Russell | P8 | 9 okrażeń
1:25.334 |
P5
Pośrednie, Miękkie, Miękkie |
6 okrążeń
1:24.827 |
P5
Miękkie, Miękkie |
6 okrążeń
1:24.219 |
P2
Miękkie, Miękkie |
Lewis Hamilton | P13 | 9 okrążeń
1:26.076 |
P14
Pośrednie, Miękkie |
6 okrążeń
1:24.381 |
P1
Miękkie, Miękkie |
5 okrążeń
1:24.305 |
P3
Miękkie, Miękkie |
George Russell
Jestem bardzo zadowolony z dzisiejszego P2. Pierwszy trening był naprawdę trudny. Przyczepność była słaba i wiało naprawdę wietrznie. Na torze było bardzo dużo kurzu i piasku. Kiedy wyjechaliśmy na kwalifikacje, temperatura na torze spadła, a wiatr ucichł. Czasy okrążeń uległy znacznej poprawie. Samochód sprawował się dobrze przez całą sesję i jestem zadowolony z miejsca, na którym ukończyliśmy sesję. Wspaniale jest mieć teraz za sobą Lewisa na trzecim miejscu. Możemy działać strategicznie i współpracować. W niedzielę naszym celem jest dobry wynik, szczególnie mając za sobą zarówno McLareny, jak i Ferrari. Wiemy, że czeka nas walka, ponieważ oni będą szybcy.
Można śmiało powiedzieć, że Grand Prix będzie zupełnie inną historią, jeśli ewolucja toru będzie kontynuowana. Będziemy musieli się uczyć w pracy, ale Sprint F1 da nam dobrą wskazówkę dotyczącą zużycia opon i wskaże, jaka będzie prawdopodobnie najlepsza strategia. Nie możemy się doczekać jutra.
Lewis Hamilton
Kwalifikacje są zawsze trudne, a dzisiejsza sesja była dla mnie dość przeciętna. Na początku było dość wietrznie i było ciężko. Prawie nie wydostaliśmy się z Q1, ale na szczęście nam się to udało. W drugiej części sesji kwalifikacyjnej byliśmy na dobrej pozycji, co było zachęcające. Byliśmy dziś trochę zaskoczeni naszym tempem. To miła niespodzianka i pozytywna rzecz dla zespołu. Znalezienie się w dwóch pierwszych rzędach stawki na starcie wyścigu to zdecydowanie dobry wynik. Ważne jest, abyśmy wyprzedzali obydwa Ferrari i to jest naprawdę kluczowe. George również wykonał dzisiaj świetną robotę. Dam z siebie wszystko, aby w niedzielę zdobyć jak najwięcej punktów.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Jesteśmy bardzo zadowoleni z P2 i P3 na starcie w niedzielę – zwłaszcza po ciężkim weekendzie w Japonii. Oczywiście, skorzystaliśmy na nieszczęściu McLarena. Niemniej ani George, ani Lewis nie stracili okrążenia na torze przez całą sesję kwalifikacyjną, a to jest ważne. Musimy im podziękować za wykonanie czystych przejazdów.
Wyścigi sprinterskie są zawsze wyzwaniem i są znacznie łatwiejsze, gdy trafiasz na tor, zachowując dobry balans bolidu. W tym roku mieliśmy problemy z tym formatem, więc naprawdę miło było zobaczyć, jak oba samochody spisywały się dobrze na początku pierwszych treningów. Tor rozwija się tutaj tak szybko, że podczas poszczególnych części sesji kwalifikacyjnej stale dostosowywaliśmy plany. Mieliśmy trochę strachu przed co do Lewisa w Q1, bo znajdowaliśmy się zbyt blisko granicy, by czuć się komfortowo. Jednak zarówno zespół, jak i kierowcy dobrze poradzili sobie także z Q2 i Q3. Jutro przed nami kolejne kwalifikacje, ale dobrze, że kierowcy są zadowoleni z samochodów. Musimy tylko ustawić opony we właściwym miejscu na cieplejsze warunki, ale mam nadzieję, że uda nam się rozegrać kolejną dobrą sesję.
Sobotni wyścig sprinterski dostarczył zespołowi Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team okazji do walki o pozycje na torze. Co więcej, zaowocował także podwójnymi punktami dla zespołu, bo obaj kierowcy znaleźli się w punktowanej ósemce.
Kierowca | SQ1 | SQ2 | SQ3 | ||||
George Russell | 7 okrażeń
1:25.413 |
P1
Pośrednie |
7 okrażen
1:25.027 |
P2
Pośrednie |
3 okrażenia
1:24.841 |
P4
Miękkie |
|
Lewis Hamilton | 7 okrażeń
1:26.424 |
P12
Pośrednie |
7 okrażeń
1:25.962 |
P12
Pośrednie |
–
– |
–
– |
Kierowca | Poz. startowa | Poz. końcowa | Dobór opon |
George Russell | P4 | P4 | Miękkie |
Lewis Hamilton | P12 | P5 | Pośrednie |
George Russell
Naprawdę mi się to podobało! Pierwsze okrążenie było trochę dzikie. Miałem na myśli zakręt szósty jako okazję do wyprzedzenia kierowców na pośredniej mieszance opon. Wiedziałem, że na początku będę miał przewagę, więc z radością wykonałem ruch na Piastrim. Byłem zaskoczony, jak szybko miękka opona zaczęłą tracić przyczepność i mieliśmy szczęście, że doszło do kilku interwencji samochodu bezpieczeństwa. Bez tego być może zakończylibyśmy sprint poza punktami. To właśnie może się zdarzyć podczas weekendu sprinterskiego, gdy masz ograniczone treningi i równie ograniczoną wiedzę na temat opon. Prawdę mówiąc, gdybyśmy byli na oponie pośredniej, nadal ukończylibyśmy wyścig na P4. Nic nie zyskałem, nic nie straciłem.
Pozytywnie było zobaczyć dzisiaj naszą przewagę tempa nad Ferrari. Jechaliśmy na tych samych oponach co oni i byliśmy szybsi. Jutro jesteśmy w doskonałym miejscu, aby walczyć z McLarenami. To będzie interesujące ze strategicznego punktu widzenia, więc zobaczmy, co możemy zrobić. Wreszcie, zwycięstwo Maxa w mistrzostwach świata jest w pełni zasłużone. To niesamowite osiągnięcie, więc gratuluję mu. Musimy poprawić nasze wyniki, aby w przyszłym roku stanowić dla niego większe wyzwanie.
Lewis Hamilton
Na początku jechałem dość wolno na pośredniej mieszance ogumienia. Wiedziałem jednak, że degradacja będzie duża i że losy wyścigu jeszcze się odwrócą nanaszą korzyść. Czy wiedziałem, że uda mi się wrócić na piąte miejsce? Nie, ale cały czas miałem nadzieję, że mi się to uda. Starałem się ustawić samochód najlepiej jak mogłem, trzymać się z daleka od kłopotów i rozwijać się krok po kroku. Samochód nadal jest trudny w prowadzeniu, ale ogólnie nasze tempo było dobre. Wiem, że mam włączony tryb wyścigowy. Muszę po prostu popracować nad kwalifikacjami!
Prawdę mówiąc, jutro zaczynamy wyścig z trzeciego pola. To oczywiście znacznie lepsze miejsce do ustawiania się w stawce na starcie wyścigu niż dzisiaj. Powinniśmy walczyć o utrzymanie tej pozycji. Wiemy, że trudno będzie utrzymać McLareny w tyle. Są jednak nieco dalej w tyle, więc zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby to zrobić. Jak zawsze damy z siebie wszystko. Gratulacje także dla Maxa za jego trzecie mistrzostwo świata, pojechał wspaniały sezon i jest to w pełni zasłużone osiągnięcie. Byłoby wspaniale, gdybyśmy mogli jutro z nim walczyć.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Problemy z oscylacją wysokiej częstotliwości dały nam możliwość zyskania dodatkowych 10 minut jazd treningowych na torze. Przydało się to przed wyruszeniem na sesję Sprint Shootout. Niemniej równowaga, którą znaleźliśmy wczoraj w samochodzie, opuściła Lewisa podczas tej sesji. Pozycja P12, którą zdobył, pozbawiła go dogodnego miejsca na starcie podczas sprintu; George był szczęśliwszy i po solidnym okrążeniu zajął czwarte miejsce. Dziś wieczorem zdecydowaliśmy się na podzielenie strategii dotyczących opon pomiędzy nasze samochody. Umożliwiło nam to zebranie danych zarówno dla mieszanek miękkich, jak i pośrednich. George był w stanie dobrze wykorzystać dodatkowy atut miękkich opon na wczesnych etapach wyścigu. Degradacja była jednak większa, niż się spodziewaliśmy, i nieuniknione było, że zacznie tracić pozycje. Wykonał świetną robotę, utrzymując się na P4. W przypadku Lewisa sytuacja była odwrotna. Poczekał, aż w wyścigu przyjdzie do niego szansa, a następnie wykorzystał ją w postaci offsetu opon, aby zmaksymalizować nasz wynik. Możemy być zadowoleni z naszego dzisiejszego tempa, a jutro start z P2 i P3 daje nam dobrą okazję do powiększenia naszej przewagi nad Ferrari w Mistrzostwach Konstruktorów. Gratulacje należą się także Maxowi Verstappenowi. W tym roku spisał się znakomicie i tytuł ten jest w pełni zasłużony. Wszyscy pracujemy tak ciężko, jak to możliwe, aby jego życie w przyszłym roku było znacznie trudniejsze.
Zespół podjął walkę o zdobycie bardzo ważnych punktów na torze Lusail International Circuit. I choć nie wszystko poszło zgodnie z planem, druga pozycja w klasyfikacji generalnej konstruktorów nadal należy do zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team.
Kierowca | Poz. startowa | Poz. końcowa | Najszybsze okrążenie | |
George Russell | P2 | P4 | 1:25.770 | |
Lewis Hamilton | P3 | DNF | – |
Strategia | Start | Stop 1 | Stop 2 | Stop 3 | Stop 4 |
Russell #63 | Pośrednie | Pośrednie (1 okr.) | Miękkie (L14) | Twarde (L32) | Miękkie (L50) |
Hamilton #44 | Miękkie | – | – | – |
George Russell
Incydent na pierwszym zakręcie nie był absolutnie zamierzony ani przeze mnie, ani przez Lewisa. Widoczność w tych samochodach jest bardzo ograniczona, zwłaszcza podczas wyścigów. Istnieją duże martwe punkty i oboje mamy do siebie ogromny szacunek. Zadbamy o to, aby wyjść z tego silniejsi.
Jednak z tego weekendu można wyciągnąć wiele pozytywów. Naszym celem jest zdobycie drugiego miejsca w klasyfikacji konstruktorów i w ten weekend udało nam się zdobyć więcej punktów niż kierowcom Ferrari. Nasze tempo również było bardzo wysokie, więc możemy być pewni, że poradzimy sobie w pięciu ostatnich wyścigach. Samo Grand Prix było niezwykle trudne. To był zdecydowanie najbardziej fizyczny wyścig, w jakim kiedykolwiek brałem udział. To było jak przebywanie w piekarniku! Bardzo się ucieszyłem, kiedy zobaczyłem flagę w szachownicę.
Lewis Hamilton
To była świetna okazja, aby zdobyć kilka dobrych punktów dla zespołu, ale w ferworze nie bardzo rozumiałem, co się stało. Poczułem uderzenie z tyłu, ale nie sądzę, żeby George miał dokąd uciec. To była naprawdę niefortunna sytuacja i bardzo współczuję całemu zespołowi. Ogromnie przepraszam wszystkich w Brackley i Brixworth i biorę na siebie pełną odpowiedzialność. Wszyscy ciężko pracują, więc osiągnięcie takiego wyniku jest niezwykle stresujące. Pozytywy są takie, że tempo samochodu było mocne przez cały weekend. George również wykonał dobrą robotę, wracając do rywalizacji i zdobywając kilka ważnych punktów.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
W zeszłym miesiącu mieliśmy ciężką serię wyścigów. Jednak w sporcie coś takiego się zdarza i jest to dobry test na to, jak silny jest twój zespół. Niewiele więcej można powiedzieć o incydencie, który miał miejsce w pierwszym zakręcie. Żaden z kierowców nie miał zamiaru się tam z drugim spotykać. Lewis wziął na siebie całą winę za incydent, a George przyznał, jaką rolę mogą odegrać te duże samochody w takich momentach. Ostatecznie obaj są zdenerwowani, że kosztowało to zespół wiele punktów. Wiemy, że obaj są zaangażowani w zapewnienie nam drugiego miejsca w klasyfikacji konstruktorów.
Przed nami pięć wyścigów i patrzymy w przyszłość, a nie wstecz. Są pozytywy, które możemy wynieść z Kataru. Mieliśmy dziś dobre tempo; George doszedł do siebie od jazdy jako ostatni w stawce do czwartego miejsca. Pod względem operacyjnym zespół spisał się znakomicie podczas bardzo wymagającego weekendu. Mamy ze sobą przyzwoity samochód, dwóch silnych kierowców i bardzo zaangażowany zespół w Brackley i Brixworth.
Już tylko pięć rund dzieli nas od zakończenia sezonu. I nieważne, że najważniejsze karty zostały już rozdane – Red Bull Racing zdobył mistrzowski tytuł dla konstruktorów, a Max Verstappen po sobotnim sprincie sięgnął po trzeci z rzędu tytuł dla kierowcy. W obu przypadkach nadal trwa zacięta walka o drugą lokatę, a zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team robi wszystko, by zmaksymalizować swoje wyniki. Obecnie niemiecki team ma w swoim dorobku 326 punktów. Po minionym weekendzie wyścigowym przewaga nad trzecią Scuderią Ferrari wzrosła do 28 punktów. Kolejna okazja do powiększenia dorobku punktowego już za dwa tygodnie: w dniach od 20-22 października 2023 odbędzie się Grand Prix Stanów Zjednoczonych na torze Circuit of the Americas.