Autoidea główne tło

Grand Prix Japonii 2023

Jeszcze przed wyścigiem o Grand Prix Japonii w zasadzie pewne wydawało się zdobycie przez Red Bulla mistrzowskiego tytułu w ten weekend wyścigowy. Otwartą kwestią pozostaje jednak nadal to, czy zespołowi Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team uda się utrzymać drugą pozycję w klasyfikacji generalnej konstruktorów. tym bardziej, że Scuderia Ferrari w ostatnich wyścigach zaczyna deptać swoim najbliższym rywalom po piętach. Dla kogo weekend wyścigowy na legendarnym torze Suzuka okazał się łaskawszy? Przyjrzyjmy się bliżej temu, jak wyglądała rywalizacja w ostatnich dniach.

 

Nastawienie Toto Wolffa przed weekendem wyścigowym

To był ekscytujący niedzielny wieczór w Singapurze. Chociaż wynik nie był taki, jakiego oczekiwaliśmy, jest wiele pozytywów, które możemy wyciągnąć. W naszych strategicznych wezwaniach do alei serwisowej byliśmy odważni i agresywni. Tempo samochodu przez cały weekend było mocne. Jako zespół spisaliśmy się dobrze i daliśmy sobie prawdziwą szansę na zwycięstwo jako kierowcy, którymi jesteśmy.

 

Lewis miał świetną jazdę na podium. Pokazywał imponujące tempo przez cały wyścig, zwłaszcza na ostatnim przejeździe. P3 było zasłużoną nagrodą za jego wysiłki. Jeśli chodzi o George’a, przez cały weekend spisał się bez zarzutu. W dążeniu do zwycięstwa dał z siebie absolutnie wszystko. To jest absolutnie to, co chcemy zobaczyć. To był mały błąd na ostatnim okrążeniu, który sprawił, że będzie to dla niego jeszcze bardziej bolesne. Wiem, że odbije się mocno od miejsca, w którym jest.

 

Już za kilka dni kolejny wyścig. Grand Prix Japonii to zawsze wyjątkowe wydarzenie, które ma bardzo zagorzałych fanów. Tor jest niezwykle wymagający, a kierowcy uwielbiają się na nim ścigać. W Singapurze różnice były bardzo zbliżone, więc naszym celem będzie kolejny konkurencyjny występ na Suzuce.

 

W ostatnim wyścigu straciliśmy trochę przewagi w mistrzostwach konstruktorów na rzecz Ferrari. Patrzymy jednak do przodu, a nie do tyłu. Skupiamy się na maksymalizacji pakietu, jaki posiadamy i zdobyciu jak największej liczby punktów. Jeśli to zrobimy, jestem pewien, że możemy zwiększyć naszą przewagę.

Garść faktów o torze i wyścigu na torze Suzuka

  • Suzuka wyróżnia się tym, że jest jedynym torem, na którym się ścigamy po nitce ułożonej w ósemkę.
  • Za krzywymi Degnera tor przechodzi pod prostą prowadzącą do 130R. Dzięki temu jest to jedyny tor F1, który kursuje zarówno zgodnie z ruchem wskazówek zegara, jak i przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.
  • Ten układ w kształcie ósemki korzystnie wpływa na zużycie opon. Zapewnia bardziej równomierną równowagę pomiędzy lewymi i prawymi zakrętem (10 z nich to zakręty w prawo, a 8 w lewo), co pozwala na bardziej równomierne rozłożenie obciążenia pomiędzy oponami.
  • Pierwszy zakręt nie wymaga hamowania przy wejściu. W kwalifikacjach kierowcy nie naciskają hamulców, dopóki samochód nie wchodzi w zakręt z prędkością bliską 5G.
  • Pomaga to wygenerować jedne z najwyższych momentów obrotowych na kierownicy w całym sezonie.
  • Zdecydowana większość pierwszego sektora na Suzuce to pokonywanie zakrętów. Od zakrętu numer 1 do wyjazdu z zakrętu numer 7 kierownica porusza się niemal nieprzerwanie przez prawie 2 km okrążenia.
  • Zaledwie 1,2 km okrążenia to jazda po linii prostej. Przez większość 5,807 km odcinka toru na samochód działa boczna siła przeciążenia.
  • Brak prostych oznacza również, że Suzuka jest tylko jednym z czterech torów w kalendarzu, który ma pojedynczą strefę DRS.
  • 130R to jeden z najszybszych zakrętów F1, pokonywany z prędkością 295 km/h. Tymczasem zakręt nr 11 jest jednym z najwolniejszych – tam kierowca osiąga prędkość 60 km/h.
  • Strefa hamowania w zakręcie nr 11 jest szczególnie wymagająca. Kierowcy muszą nacisnąć hamulce w połowie szybkiego zakrętu nr 10. Pokonują zakręty z prędkością bliską 3,5 G, skręcając w prawo przed nawrotem w lewo. Dlatego zblokowania kół są tutaj powszechne.
  • W przeciwieństwie do Singapuru, na Suzuce hamulce pracują nieco łatwiej. Na torze dochodzi tylko do dwóch gwałtownych hamowań. Dlatego też skuteczność i zużycie hamulców należą do najniższych, jakie obserwujemy w ciągu roku.
  • Suzuka ma jedną z najwyższych w sezonie wrażliwości na masę. Oznacza to, że przewożenie większej ilości paliwa jest bardziej niekorzystne pod względem czasu okrążenia i osiągów.

 

Statystycznie rzecz biorąc, czyli o dotychczasowych wynikach Mercedesa

 

Statystyki wyścigowe – Mercedes F1 Team podczas Grand Prix Japonii

    Starty   Zwycięstwa   Wizyty na podium   Pole position   Pierwszy rząd   Najszybsze okrążenia   Nie ukończenie wyścigu (DNF)
Mercedes   11   6   11   5   9   4   2
Hamilton   13   5   8   4   7   4   1
Russell   2   0   0   0   0   0   0
Silniki MB   27   11   26   7   16   8   13

 

 

Statystyki techniczne – Sezon 2023 do tej pory (począwszy od testów przedsezonowych w Bahrajnie)

    Ukończone okrążenia   Przebyty dystans (km)   Pokonane zakręty   Zmiany biegów   Wtryski paliwa PETRONAS
Mercedes   4,692   23,894.333   78,241   241,108   187,680,000
Hamilton   2,390   12,178.050   39,756   123,048   95,600,000
Russell   2,302   11,716.283   38,485   118,060   92,080,000
Silniki MB   18,126   91,890.436   300,712   931,174   725,040,000

 

Mercedes-Benz w Formule 1

    Starty   Zwycięstwa   Wizyty na podium   Pole position   Pierwszy rząd   Najszybsze okrążenia   Dublety (zdobycie 1. i 2.  miejsca)   Starty obu bolidów z 1. rzędu
Mercedes (całościowo)   286   125   287   137   258   104   59   81
Mercedes (od 2010 roku)   274   116   269   129   236   93   54   79
Hamilton   325   103   196   104   175   64   N/A   N/A
Russell   97   1   10   1   8   6   N/A   N/A
Silniki MB   556   213   577   222   449   205   91   118

 

 

Przebieg piątkowych sesji treningowych

 

Piątek na torze Suzuka upłynął zespołowi Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team pod znakiem nauki. Pierwsze jazdy na japońskim obiekcie wyścigowym służyły przede wszystkim dostosowaniu bolidów, ale też stały się miejscem testów prototypowych opon Pirelli.

  • Piątek podczas Grand Prix Japonii okazał się dniem pełnym wyzwań, z utrzymującą się przez cały czas wysoką temperaturą i wilgotnością.
  • Zespół zdecydował się na użycie zestawu prototypowych opon Pirelli zarówno w pierwszym, jak i drugim treningu, zanim skupił się na tradycyjnej piątkowej pracy przy wykorzystaniu bardziej miękkiej części standardowego asortymentu mieszanek.
  • W pierwszym treningu obaj kierowcy używali dwóch kompletów opon pośrednich; Lewis i George początkowo mieli problemy z balansem samochodu i ogólnym brakiem przyczepności tegorocznej konstrukcji.
  • Przed 2. sesją treningową wprowadzono kilka zmian w ustawieniach; George okazał się nieco szczęśliwszym kierowcą pod koniec sesji, plasując się na pozycji P5, z Lewisem na P14.
  • Mniej niż jedna sekunda różnicy obejmowała miejsca od P2 do P14 w drugim treningu, z siedmioma różnymi zespołami w pierwszej dziesiątce.
  • Zespół skoncentruje się teraz na optymalizacji ustawień i wprowadzeniu ulepszeń w ciągu nocy, zanim jutro rano powróci na tor na trzecią i ostatnią przed kwalifikacjami sesję treningową.

 

Kierowca FP1 FP2
George Russell 24 okrążenia 1:33.310 P13 Prototypowe, Pośrednie, Pośrednie 22 okrążenia 1:31.328 P5 Prototypowe, Miękkie, Miękkie
Lewis Hamilton 22 okrążenia 1:33.699 P16 Prototypowe, Pośrednie, Pośrednie 21 okrążeń 1:31.829 P14 Prototypowe, Miękkie, Miękkie

George Russell

Wspaniale jest móc jeździć po Suzuce – to niesamowity tor. To był dla nas trochę dziwny piątek. Tor wydawał się mieć bardzo słabą przyczepność, szczególnie w pierwszym treningu, więc samochód dość mocno się ślizgał. To nie daje najlepszego samopoczucia na świecie, gdy jest się kierowcą – a już zwłaszcza w sytuacji, gdy masz mnóstwo szybkich zakrętów do pokonania. Niedzielny wyścig również będzie interesujący, ponieważ degradacja opon wydaje się bardzo duża.

 

Jeśli chodzi o względną kolejność, wygląda na to, że Red Bull powrócił do normalnego tempa w czołówce. Byli dziś wyjątkowo szybcy. Myślę, że obecnie jesteśmy o pół kroku za bolidami Ferrari i McLarenem Lando Norrisa. Dziś wieczorem mamy trochę pracy, aby zamknąć tę lukę. Zwykle jesteśmy silni w znajdowaniu takich wzrostów wydajności, więc możemy z optymizmem patrzeć na poprawę w przyszłości.

 

Lewis Hamilton

To był dla nas bardzo trudny dzień. Brakowało mi pewności w samochodzie i to przyczyniło się do naszych zmagań. Trudno było znaleźć właściwy balans bolidu i nie udało nam się go osiągnąć do końca drugiej sesji treningowej. Opony się przegrzewały, przez co byliśmy dość daleko od czołówki w tabeli z rezultatami sesji.

 

Wiemy, że mamy dziś dużo pracy do wykonania, aby poprawić nasz występ. Wierzę jednak, że możemy dokonać ulepszeń. Mieliśmy podobne piątki w tym sezonie, a w soboty zazwyczaj wracaliśmy silniejsi. Jutro zobaczymy, czy ponownie uda nam się to zrobić. Dziś wieczorem dołożymy wszelkich starań, aby zapewnić sobie wszelkie szanse na awans na wyższą pozycję w tabeli.

 

Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej

Z całą pewnością byliśmy dzisiaj na minusie. Zarówno pierwszy, jak i drugi trening okazały się dla nas trudnymi sesjami. Obaj kierowcy zgłaszali problemy z ogólnym brakiem przyczepności i balansu samochodu. W trakcie drugiej sesji treningowej wprowadziliśmy pewne zmiany i wyciągnęliśmy z nich przydatne wnioski. Wiemy jednak, że musimy wprowadzić ulepszenia z dnia na dzień.

 

Wyraźnie nie jesteśmy wystarczająco silni w szybszych zakrętach, a pierwszy sektor okazał się dla nas szczególnie słaby. To właśnie na tym skupimy się większość naszej pracy dzisiejszego wieczoru. George zauważył pewną poprawę na jednym okrążeniu w drugim treningu, ale stoimy przed tymi samymi wyzwaniami, zarówno jeśli chodzi o tempo w kwalifikacjach, jak i w dłuższej perspektywie. W pewnym sensie to zachęcające. Jeśli uda nam się naprawić jedno, drugie też powinno się poprawić. Nie lekceważmy jednak pracy, którą musimy wykonać, aby być silniejsi przez resztę weekendu.

 

 

 

 

Przebieg sobotniej sesji treningowej i kwalifikacji

 

Choć zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team przywykł już do tego, że w kwalifikacjach jego kierowcy zazwyczaj plasują się niżej, niż w wyścigu, czuć pewien niedosyt. Dopiero czwarty rząd, czyli siódma i ósma pozycja na starcie do wyścigu Grand Prix Japonii 2023 na torze Suzuka to z pewnością nie jest rezultat, o jakim marzyli kierowcy i członkowie ekipy z Brackley.

 

  • W obu samochodach w Q1 zastosowano dwa komplety miękkiej mieszanki; Lewisowi i George’owi udało się ustalić identyczne czasy okrążeń.
  • W niezwykle zaciętej drugiej części sesji kwalifikacyjnej wszystkich 15 zawodników na linii mety dzieliła różnica zaledwie siedmiu dziesiątych sekundy. Obaj kierowcy poprawili swoje wyniki na ostatnich przejazdach i zakwalifikowali się do Q3.
  • Pomimo najlepszych wysiłków, Lewis i George zdołali uplasować się dopiero w czwartym rzędzie w stawce do wyścigu. Tempo bolidu W14 w ten weekend konsekwentnie pozostawało w tyle za trzema najszybszymi zespołami.
  • Niemniej jednak oczekuje się, że w niedzielnym wyścigu nastąpi znaczna degradacja opon, co może zapewnić wiele strategicznych zmian i możliwości.

 

Kierowca FP3 Q1 Q2 Q3
Lewis Hamilton P7 6 okrążeń

1:30.811

P10

Miękkie, Miękkie

6 okrążeń

1:30.040

P4

Miękkie, Miękkie

6 okrążeń

1:29.908

P7

Miękkie, Miękkie

George Russell P8 6 okrążeń

1:30.811

P9

Miękkie, Miękkie

6 okrążeń

1:30.268

P8

Miękkie, Miękkie

3 okrążenia

1:30.219

P8

Miękkie

Lewis Hamilton

W ciągu nocy wykonaliśmy świetną pracę, a zmiany, które wprowadziliśmy, dobrze sprawdziły się w trzecim treningu. Ogólnie przyjemnie się dzisiaj jeździło samochodem. To była ulga, bo wczorajszy dzień był po prostu zły. Zwykle w każdy weekend mamy co najmniej jeden nieoptymalny dzień, więc prawdopodobnie tym razem był to piątek.

 

W trzecim treningu czułem się znacznie pewniej w samochodzie, a w kwalifikacjach dałem z siebie wszystko. Największą różnicą do czołówki był jednak pierwszy sektor. Mieliśmy tam aż siedem dziesiątych sekundy straty i wynikała ona głównie z braku przyczepności z tyłu. Byłem zadowolony z moich okrążeń, nawet z przejazdów na używanej oponie. Taki tor jest jednym z najtrudniejszych do pokonania na świecie. To niesamowite jeździć po Suzuce, nawet jeśli samochód jest trochę trudny. Moje ostatnie okrążenie było przyjemne, ale samochody przed nami były po prostu za szybkie w porównaniu do nas. Miejmy nadzieję, że jutrzejszy wyścig będzie lepszy.

 

George Russell

Dzisiejszy dzień dobrze ilustrował nasze występy na torze o charakterystyce podobnej do Suzuki. Jest tu do pokonania wiele zakrętów, wśród których znajdziemy mnóstwo szybkich i kilka bardzo wolnych. Nasz samochód nie jest najmocniejszy w całym zakresie zakrętów, więc mieliśmy tutaj trochę więcej problemów, szczególnie w pierwszym sektorze. W zeszłym tygodniu w Singapurze widzieliśmy, że jeśli znajdziemy idealny punkt samochodu na torach wymagających dużego docisku, możemy walczyć w czołówce. Nie o to chodzi w tym przypadku.

 

Spodziewam się, że jutrzejszy wyścig będzie trudny. Nasze tempo wyścigowe będzie prawdopodobnie podobne do tempa pojedynczego okrążenia. Luki między bolidami mogą się nieznacznie zmniejszyć, ale nie znacząco. Mamy możliwość wypróbowania różnych opcji strategicznych, mając w zapasie dwie twarde opony. McLaren i Ferrari mogą nie mieć takiej samej wolności. Spodziewam się jednak, że będzie to tylko niewielka zaleta.

 

Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej

Z dnia na dzień wprowadziliśmy kilka zmian, mających na celu poprawę osiągów samochodu w pierwszym sektorze. To właśnie tam byliśmy wczoraj szczególnie słabi. Odkryliśmy pewne korzyści, ale ostatecznie nasze dzisiejsze wyniki można przypisać głównie zakresowi prędkości w zakrętach, który obserwujemy tutaj, na Suzuce. W ciągu roku wykonaliśmy dobrą robotę, zwiększając wydajność w zakrętach przy niższych prędkościach. Jednak tutaj, a zwłaszcza w pierwszym sektorze, potrzebny jest duży docisk w pewnym zakresie wysokości prześwitu. W14 nie jest najmocniejszym samochodem w tej dziedzinie i to pomaga wyjaśnić nasz dzisiejszy deficyt.

 

Naszymi najbliższymi konkurentami w mistrzostwach są Ferrari. Jutro będziemy ich strategicznie obserwować, gdy ustawią się przed nami, i miejmy nadzieję, że będziemy mogli ścigać się z nimi. Przyjechaliśmy tutaj z myślą, że degradacja opon będzie duża. Wyglądało na to, że tak będzie w piątek, a nawet wcześniej dzisiaj, w trzeciej sesji treningowej. Nasz drugi zestaw twardych opon oznacza, że możemy przyjrzeć się strategiom i przejazdom, których w rzeczywistości nie da się osiągnąć. Miejmy nadzieję, że uda nam się to wykorzystać. Ostatecznie już jutro podczas pierwszego przejazdu dowiemy się, jak wygląda degradacja i jej wpływ na wyścig.

Wyścig o Grand Prix Japonii 2023

Zacięty wyścig na Suzuce przyniósł zespołowi niewielkie punkty. Są one jednak niezwykle cenne w kontekście walki o utrzymanie drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej, ponieważ Scuderia Ferrari zaczyna zbliżać się do zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team.

 

  • Lewis Hamilton i George Russell podczas niedzielnego Grand Prix Japonii zajęli odpowiednio piąte i siódme miejsce.
  • Lewis, ustawiając się w czwartym rzędzie na siódmym polu startowym, doznał już na starcie kontaktu ze strony Sergio Pereza; na szczęście nie odniósł żadnych widocznych uszkodzeń, chociaż zarówno Lewis, jak i George stracili pozycje na pierwszym okrążeniu.
  • Lewis był w stanie zastosować konwencjonalną strategię dwóch postojów, zatrzymując się na 16. i 34. okrążeniu, by za każdym razem założyć nowy zestaw twardych opon.
  • George był w stanie zastosować strategię jednego pit stopu, walcząc do mety na twardej mieszance, założonej na 24 okrążeniu.
  • Pomimo mężnego wysiłku George’owi nie udało się utrzymać w tyle samochodów na świeższych kompletach opon. Wysiłki zespołu, aby oba samochody wyprzedziły Carlosa Sainza, ostatecznie okazały się zbyt duże, ale Lewisowi udało się zapewnić sobie piąte miejsce, co oznaczało dobrą regenerację po pierwszym okrążeniu w dniu, w którym walczyliśmy o dobre tempo.
  • Gratulacje i wyrazy uznania należą się zespołowi Red Bull Racing, który zapewnił sobie mistrzostwo świata konstruktorów 2023. Mamy teraz 20-punktową przewagę nad Ferrari i zajmujemy drugie miejsce.

 

Kierowca Poz. startowa Poz. końcowa Najszybsze okrążenie  
Lewis Hamilton P7 P5 1:35.611  
George Russell P8 P7 1:37.653  
Strategia Start 1. pit stop 2. pit stop  
Hamilton #44 Pośrednie Twarde (16 okr.) Twarde (34)  
Russell #63 Pośrednie Twarde (24 okr.)    

Lewis Hamilton

Jestem zmęczony po tym wyścigu! Ferrari wprowadziło ulepszenia w ten weekend i było tylko trochę szybsze od nas w tym wyścigu. To była piekielna walka. Naprawdę starałem się wytrzymać i nie oddawać im pozycji. Udało nam się wyprzedzić Sainza, co było zasługą świetnej pracy zespołowej i dobrej pracy chłopaków podczas pit stopu oraz naszej grupy strategicznej. To było maksimum, jakie mogliśmy dzisiaj osiągnąć. Wiemy, jak ważna jest walka o drugie miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów. Wiem, jak ciężko wszyscy w Brackley i Brixworth pracują, aby to osiągnąć. Minimalizacja naszej dzisiejszej utraty punktów na rzecz Ferrari była kluczowa. Do końca sezonu jeszcze długa droga.

 

George Russell

Z dzisiejszego spotkania wyciągniemy pozytywy. Na początku dnia strategia jazdy na jeden pit stop nie wydawała się optymalna, ale sprawiliśmy, że działała lepiej, niż oczekiwano. Ostatecznie jednak w ten weekend po prostu nie mieliśmy tempa, aby rzucić wyzwanie tym, którzy byli przed nami. Cieszę się, że spróbowaliśmy czegoś innego, ale efekt końcowy rzetelnie odzwierciedlał naszą prędkość. Myślę, że osiągnęliśmy dziś maksimum tego, co mogliśmy. Dziś było bardzo dużo trudnego, ale uczciwego ścigania z rywalami. Na początku wydawało mi się, że mam dobre tempo, więc starałem się robić postępy. W końcowych etapach naciskaliśmy, ale ostatecznie nie sądzę, że byliśmy w stanie zrobić cokolwiek więcej, co mogłoby zmienić wynik. To wszystko jest dobre i jest częścią sportów motorowych. Ogólnie rzecz biorąc, był to dla nas trudny weekend na Suzuce. Postaramy się zrozumieć, dlaczego tak się stało i wrócić silniejsi na następny wyścig w Katarze.

 

Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej

Już na początku weekendu zdaliśmy sobie sprawę, że nie będziemy w stanie konkurować z rywalami znajdującymi się dalej przed nami o podium. Dlatego nasz dzisiejszy wyścig ostatecznie zmienił się w minimalizację utraty punktów na rzecz Ferrari. Podzieliliśmy nasze strategie, aby zapewnić sobie najlepsze możliwości, aby osiągnąć nasz cel. Możliwość wstawienia jednego samochodu pomiędzy Ferrari była użytecznym ograniczeniem szkód, biorąc pod uwagę, że obaj kierowcy Scuderii wystartowali przed nami. Pod koniec wyścigu szanse, że George powstrzyma Sainza, były stosunkowo małe, ponieważ jego strategia jednego postoju pozostawiła Ferrari znaczną przewagę po stronie opon. Jednak powodem, dla którego postawiliśmy na tę strategię, było to, że mieliśmy bardzo niewiele do stracenia. Za Sainzem nie kryło się żadne zagrożenie; zastosowanie tej strategii było trudne, a George wykonał dobrą robotę. Ostatecznie jednak degradacja opony była zbyt duża, aby to zadziałało. Biorąc to pod uwagę, musieliśmy chronić Lewisa przed utratą pozycji na rzecz Sainza, ponieważ to on miał większe szanse na wyprzedzenie bolidu i dlatego wydaliśmy polecenie zamiany miejsc kierowców na torze.

Do końca zmagań w 2023 roku zostało jedynie sześć wyścigów. I choć wiadomo już, że tegoroczny mistrzowski tytuł ponownie trafił w ręce zespołu Red Bull Racing, nadal trwa walka zarówno o tytuł dla kierowcy, jak i o drugie miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team ma obecnie w swoim dorobku 305 punktów, a jego przewaga nad trzecią Scuderią  Ferrari to zaledwie 20 punktów. Co przyniosą kolejne weekendy wyścigowe? Czas pokaże – najbliższa okazja, by się o tym przekonać, już za niecałe dwa tygodnie. W dniach od 06-08 października 2023 odbędzie się Grand Prix Kataru na torze Lusail International Circuit.

Autoidea - media społecznościowe Autoidea facebook Autoidea instagram
Ikona zamknięcie formularza

Wybierz temat

Wybierz samochód

Wybierz miasto