Choć pozycje kierowców w klasyfikacji generalnej był już w przypadku zawodników zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team znane przed rozpoczęciem ostatniego w tym sezonie weekendu wyścigowego, kwestia klasyfikacji generalnej konstruktorów wciąż pozostawała otwarta. Cel był prosty – utrzymać przewagę punktową nad Scuderią Ferrari, sięgając po drugie miejsce w tym sezonie. Konieczna była zatem gra zespołowa.
Las Vegas było niezwykłym wydarzeniem. Widzieliśmy fantastyczny wyścig, był spektakularny wizualnie i ogólnie było to świetne Grand Prix, które z pewnością pomogło zwiększyć widoczność tego sportu w Stanach Zjednoczonych. Wszyscy bardzo ciężko pracowali, aby odnieść taki sukces, a uznanie należy się wszystkim zaangażowanym.
Dla nas na torze był to raczej przypadek tego, „co może się wydarzyć”. Tempo samochodu było mocne. Gdyby nie liczne incydenty kontaktów z innymi bolidami, zarówno Lewis, jak i George stanowiliby wyzwanie dla kierowców, którzy znaleźli się na podium. Ale to przypadek z gatunku „mogliby, powinni, chcieliby”.
Ferrari zmniejszyło różnicę w klasyfikacji generalnej konstruktorów do zaledwie czterech punktów i jesteśmy gotowi dać z siebie wszystko w Abu Zabi, aby wyjść na szczyt. Ostatnio pokazali dobrą formę, ale wiemy, że w ostatnich kilku wyścigach nie osiągnęliśmy maksymalnego poziomu. To będzie zacięta walka i miejmy nadzieję, że zakończymy sezon dobrym występem w ścisłej czołówce.
Statystyki wyścigowe – Mercedes F1 Team podczas Grand Prix Abu Zabi
Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Nie ukończenie wyścigu (DNF) | ||||||||
Mercedes | 13 | 6 | 13 | 6 | 13 | 3 | 3 | |||||||
Hamilton | 14 | 5 | 10 | 5 | 11 | 3 | 3 | |||||||
Russell | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | |||||||
Silniki MB | 14 | 7 | 20 | 8 | 17 | 5 | 15 |
Statystyki techniczne – Sezon 2023 do tej pory (począwszy od testów przedsezonowych w Bahrajnie)
Ukończone okrążenia | Przebyty dystans (km) | Pokonane zakręty | Zmiany biegów | Wtryski paliwa PETRONAS | ||||||
Mercedes | 6,331 | 32,222.961 | 107,377 | 314,770 | 253,240,000 | |||||
Hamilton | 3,184 | 16,198.694 | 53,906 | 158,426 | 127,360,000 | |||||
Russell | 3,121 | 15,912.363 | 53,029 | 155,408 | 124,840,000 | |||||
Silniki MB | 24,214 | 122,846.484 | 408,562 | 1,205,274 | 968,560,000 |
Mercedes-Benz w Formule 1
Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Dublety (zdobycie 1. i 2. miejsca) | Starty obu bolidów z 1. rzędu | |||||||||
Mercedes (całościowo) | 292 | 125 | 288 | 137 | 259 | 105 | 59 | 81 | ||||||||
Mercedes (od 2010 roku) | 280 | 116 | 270 | 129 | 237 | 94 | 54 | 79 | ||||||||
Hamilton | 331 | 103 | 197 | 104 | 175 | 65 | N/A | N/A | ||||||||
Russell | 104 | 1 | 10 | 1 | 9 | 6 | N/A | N/A | ||||||||
Silniki MB | 562 | 213 | 585 | 222 | 452 | 208 | 91 | 118 |
Szalony ostatni piątek sezonu rozpoczął ekscytujący weekend na torze Yas Marina Circuit. Tym razem za sterami bolidów zasiadło nie dwoch, a trzech kierowców zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team.
Kierowca | FP1 | FP2 | ||||||
George Russell | 26 okrążeń | 1:26.072 | P1 | Pośrednie, Miękkie, Pośrednie | 17 okrążeń | 1:25.122 | P6 | Pośrednie, Miękkie |
Lewis Hamilton | 16 okrążeń | 1:25.315 | P8 | Pośrednie, Miękkie | ||||
Fred Vesti | 27 okrążeń | 1:26.815 | P12 | Pośrednie, Miękkie, Pośrednie |
George Russell
To był dla nas stosunkowo pozytywny piątek. W pierwszym treningu na torze było wielu debiutantów, więc nie mieliśmy całkowicie jasnego obrazu naszego względnego tempa. Fred wykonał jednak dobrą robotę dla zespołu i otrzymaliśmy wiele przydatnych danych do przejrzenia. Drugi trening był wyraźnie przerwaną sesją, więc znowu nie mogliśmy dowiedzieć się, w jakim stopniu wypadamy na tle konkurencji ani prawdziwego obrazu tego, jakie może być nasze tempo. Niemniej jednak mamy wiele do sprawdzenia w ciągu nocy i miejmy nadzieję, że to zapewni nam dobre miejsce na ukończenie ostatniego wyścigu sezonu na wysokim poziomie. Nie mogę się doczekać jutra.
Lewis Hamilton
Drugi trening był dla mnie bardzo frustrującą sesją i, jak sądzę, tak samo było dla pozostałych kierowców. W końcówce przejechaliśmy bardzo mało i brakowało nam kolejnych okrążeń, a na tym nam najbardziej zależy w piątek. Podczas okrążeń, które udało nam się przebyć, samochód spisywał się dobrze. Przyczepność była dobra i jest kilka rzeczy, którym przyjrzymy się w nocy, aby zobaczyć, co możemy poprawić. Szkoda, że nie pojechaliśmy więcej, ale postaramy się to nadrobić jutro w trzecim treningu.
Fred Vesti
Mój drugi w życiu udział w pierwszym treningu był niesamowitym przeżyciem. Długo na to czekałem, zwłaszcza, że odbywał się na torze, który dobrze znam. Byłem bardzo zadowolony z przebiegu sesji i przez całą godzinę robiłem duże postępy. Biorąc pod uwagę wiedzę, którą zdobyłem podczas pierwszego treningu, czułem się znacznie pewniej w samochodzie niż w Meksyku. Zawsze są rzeczy, które można poprawić, a tam był większy potencjał. Nie mogę się doczekać powrotu we wtorek do samochodu podczas testów i kontynuowania prac rozwojowych. Jeszcze raz wielkie podziękowania dla Toto i zespołu za danie mi szansy i wsparcie.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Fred wykonał dla nas świetną robotę w pierwszym treningu. Udało nam się wykonać trochę pożytecznej pracy nad jego samochodem, co będzie pomocne w przygotowaniach do kwalifikacji i wyścigu. Nie możemy się doczekać, aż we wtorek zasiądzie z powrotem do samochodu podczas testów. George miał czysty pierwszy trening. Brakowało nam wielu samochodów referencyjnych, więc nie rozczytaliśmy zbyt wiele informacji z tabeli z czasami. Udało nam się odczytać wysoki i niski bilans paliwa i przed sesją wieczorną wprowadziliśmy pewne zmiany.
Druga sesja została poważnie zakłócona przez czerwone flagi. Było to najwyraźniej najbardziej odczuwalne przez wszystkich kierowców, którzy odpoczywali podczas pierwszego treningu, a Lewis był, co zrozumiałe, sfrustrowany, że nie był w stanie przejechać większej liczby okrążeń. Mimo to udało nam się trochę zrozumieć zachowanie bolidu na dłuższych przejazdach w chłodnych warunkach oraz spokojne tempo pojedynczego okrążenia. Jest wiele do zrobienia w ciągu nocy, ale przynajmniej mamy pojęcie, gdzie musimy poprawić samochód.
Trudne warunki na torze i ciasna stawka podczas kwalifikacji do ostatniego w tym sezonie wyścigu przyniosły nieoczekiwane rezultaty dla kierowców zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team. George Russell zakwalifikował się na 4. miejscu, podczas gdy Lewis Hamilton zajmie dopiero 11. miejscu na starcie do Grand Prix Abu Zabi.
Kierowca | FP3 | Q1 | Q2 | Q3 | |||
George Russell | P1 | 6 okrążeń
1:24.337 |
P5
Miękkie, Miękkie |
6 okrążeń
1:24.013 |
P4
Miękkie |
6 okrążeń
1:23.788 |
P4
Miękkie, Miękkie |
Lewis Hamilton | P12 | 6 okrążeń
1:24.437 |
P9
Miękkie, Miękkie |
6 okrążeń
1:24.359 |
P11
Miękkie |
George Russell
Przed weekendem w ciemno bralibyśmy w kwalifikacjach 4. miejsce. Prawdę mówiąc, po występie w trzecim treningu, w którym byliśmy najszybsi na każdym okrążeniu, od sesji treningowej do kwalifikacji poprawiliśmy się jedynie o sześć dziesiątych. Biorąc pod uwagę, że temperatura na torze spadła i mieliśmy mniej paliwa w samochodzie, nie wydobyliśmy z samochodu tyle, ile powinniśmy. To było trochę rozczarowujące. Chcę zakończyć sezon na wysokim poziomie, więc ostatecznie moim celem jest znaleźć się na podium i zdobyć jak najwięcej punktów dla zespołu w Mistrzostwach Konstruktorów, więc zobaczmy, co przyniesie nam jutro – będziemy dążyć do jak najlepszego możliwego wyniku. Jestem podekscytowany ostatnim wyścigiem sezonu i chociaż Lewis miał dziś trudną sesję, jestem pewien, że jutro pójdzie naprzód.
Lewis Hamilton
Dzisiejsza sesja była dla mnie wymagająca. W ten weekend miałem problemy z ustawieniami samochodu tutaj, w Abu Zabi, chociaż nasze samochody są ustawione tak samo, więc musimy zrozumieć, co jest nie tak po mojej stronie. garażu, gdzie jest przyczyna braku wydajności. George’owi udało się dzisiaj wycisnąć wszystko z samochodu, kończąc na P4. Potrzebowałem dobrej passy, aby dostać się do Q3, więc musimy sięgnąć po najgłębsze pokłady umiejętności i możliwości oraz dać z siebie wszystko, aby jutro awansować w wyścigu. Zespół tutaj i w fabryce zasługuje na dobry wynik w ostatnim wyścigu sezonu, więc jak zawsze będziemy ciężko pracować i miejmy nadzieję, że to się opłaci i przed jutrem uda nam się znaleźć ulepszenia.
Toto Wolff, szef zespołu & CEO
Trzeci trening był mocny, więc jesteśmy rozczarowani, że nie udało nam się pokazać tego w kwalifikacjach. Zarówno Lewis, jak i George mieli problemy z przyczepnością i ogólnymi osiągami samochodu. Nasze oczekiwania były oczywiście wyższe, ale P4 to było maksimum, jakie mogliśmy dzisiaj osiągnąć z George’em i myślę, że możemy być z tego zadowoleni; Lewis miał trudniejsze chwile i odpadł już w Q2 różnicą zaledwie kilku milisekund. Musimy zrozumieć, dlaczego mieliśmy problemy w kwalifikacjach po tak obiecującym trzecim treningu i jak możemy jutro zmaksymalizować nasze wyniki. To była wymagająca sesja dla wszystkich zespołów, a stawka jest bardzo blisko siebie, więc musimy ciężko pracować przez noc i jutro dać z siebie wszystko, aby zakończyć sezon z pozytywnym nastawieniem i zapewnić sobie pozycję w mistrzostwach konstruktorów.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
George pojechał naprawdę solidnie przez trzy sesje treningowe i wydawało się, że mogliśmy dzisiaj spisać się nieco lepiej niż zajmując czwarte miejsce, ale to było przyzwoite okrążenie. Po prostu wydawało się, że w chłodniejszych warunkach brakowało nam mocnych stron, które mieliśmy podczas jazdy po gorętszym torze. Lewis miał trudną sesję, nie brał udziału w pierwszym treningu i przejechał tylko trzy okrążenia ze względu na czerwone flagi w drugim treningu, więc starał się zmieścić w dzisiejszej sesji pracę przy niskim i wysokim zużyciu paliwa. Nie było to najlepsze przygotowanie do kwalifikacji, ale mam nadzieję, że pomoże mu to jutro. W ten weekend wykonaliśmy przyzwoitą pracę na długich przejazdach, przejechaliśmy mnóstwo okrążeń i mamy nadzieję, że dobrze wiemy, jak będą zachowywać się opony. Miejmy nadzieję, że będziemy mieli mocny wyścig.
Cel był prosty – utrzymać przewagę nad Ferrari zarówno na torze, jak i w klasyfikacji generalnej. Pozycje P3 i P9 dla George’a i Lewisa na torze Yas Marina Circuit oznaczały jedno – zespół zdobył P2 w mistrzostwach konstruktorów w tym sezonie.
Kierowca | Poz. startowa | Poz. końcowa | Najszybsze okrążenie | |
George Russell | P4 | P3 | 1:28.187 | |
Lewis Hamilton | P11 | P9 | 1:28.372 |
Strategia | Start | 1. pit stop | 2. pit stop | |
Russell #63 | Pośrednie | Twarde (14 okr.) | Twarde (34) | |
Hamilton #44 | Pośrednie | Twarde (15 okr.) | Twarde (35) |
George Russell
Dzisiejszy wynik oznacza dla mnie wiele i jestem naprawdę zadowolony, że zapewniliśmy zespołowi drugie miejsce. W fabryce w Brackley i Brixworth działa tak wielu ludzi, którzy ciężko pracowali, aby to osiągnąć. To był dla nas naprawdę wymagający sezon. W tym roku zawiodłem zespół kilka razy, więc cieszę się, że dzisiaj udało mi się osiągnąć zamierzony cel. Pod koniec było naprawdę intensywnie, a Perez był tak blisko, że jego tempo było po prostu świetne. Myślałem, że Charles mi przeszkodzi, ale szacunek dla niego za czystą jazdę. Cieszę się, że kończę sezon w ten sposób na podium.
Lewis Hamilton
Jestem szczęśliwy dla zespołu, że udało nam się zapewnić sobie drugie miejsce w mistrzostwach konstruktorów. Był to wspaniały wysiłek zespołu na torze oraz w fabrykach, zarówno w Brackley, jak i Brixworth. Ale nie jesteśmy jeszcze takim zespołem, jakim chcielibyśmy być. Chcemy rywalizować o mistrzostwa i zwycięstwa w wyścigach, a ten weekend pokazał, że musimy kopać głęboko i ciężko pracować zimą, aby wrócić tam, gdzie chcemy być i pojawić się na starcie silniejszymi w przyszłym roku. Mam nadzieję, że wszyscy w fabryce będą zadowoleni z dzisiejszego wyniku i jestem wdzięczny za całą ciężką pracę, jaką zespół włożył w tym sezonie. To był dla nas długi i trudny rok.
Toto Wolff, szef zespołu & CEO
Walka o drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów trwała do samego końca i była tak zacięta, że dzisiaj czujemy się, jakbyśmy wygrali (mistrzowski tytuł). Prowadzenie George’a było wyjątkowe, a Charles zachowywał się jak prawdziwy sportowiec, nie próbując zwalniać. Dwie świetne drużyny i marki, które walczyły do końca. Walka o drugie miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów była dla nas w pewnym sensie bardzo pozytywna i stanowiła ogromną nagrodę dla całego zespołu za zdobycie tytułu wicemistrza, ale to także wielka motywacja do lepszej pracy w przyszłym roku i na tym się teraz skupimy. Mamy w przygotowaniu tak wiele dobrych rzeczy, tak wiele nowości, a dzięki całej zdobytej wiedzy jesteśmy naprawdę w dobrym miejscu, aby zobaczyć, co uda nam się ze sobą połączyć. Musimy teraz nabrać impetu z trzeciego miejsca tutaj i drugiej pozycji w mistrzostwach, a następnie przenieść ten impet do fabryk. Jesteśmy wicemistrzami i dobrze jest to zabrać do domu – musimy sięgnąć gwiazd i to się stanie, obiecuję.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Gratulacje dla wszystkich w Brackley i Brixworth za zapewnienie nam drugiego miejsca w mistrzostwach. Nie jest to nasz ostateczny cel, ale rozpoczęliśmy ten rok w naprawdę wymagającej sytuacji, z ogromną ilością pracy do wykonania. Zespół i kierowcy okopali się, trzymali się razem i to pewne pocieszenie, że przynajmniej wyszliśmy z tego najlepiej jak potrafimy. Wyścig był bardzo trudny, przez 58 okrążeń nie wiedzieliśmy, w którą stronę potoczy się wyścig, a na koniec wszystko sprowadzało się do najmniejszego marginesu. Grupa strategiczna wykonała świetną robotę, zachowując spokój, podejmując kilka agresywnych decyzji w przypadku podcięć i upewniając się, że zrobiliśmy wystarczająco dużo aż do wywieszenia flagi w szachownicę. Mieliśmy wyścig jeden na jednego z McLarenem na pierwszym pit stopie i wysunięcie się na prowadzenie w tym wyścigu odegrało dużą rolę w dotarciu na tyle blisko Leclerca, aby zdobyć potrzebne punkty, więc to był naprawdę kluczowy moment. Miło jest zakończyć sezon przed Ferrari, ale nie mamy złudzeń, że przewaga Red Bulla nad nami jest duża i cały zespół koncentruje się na jej zmniejszeniu. Będziemy ciężko pracować przed kolejnym sezonem i damy z siebie wszystko, aby tak się stało.
Sezon 2023 w Formule 1 dobiegł końca. Co bez wątpienia cieszy, to utrzymanie drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej konstruktorów. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team zebrał 409 punktów, utrzymując wynoszącą 3 punkty przewagę nad Scuderią Ferrari. Lewis Hamilton zapewnił sobie trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców z 234 punktami w swoim dorobku, z kolei George Russell uplasował się na ósmym miejscu ze 175 punktami. Obecnie zespół czekają wtorkowe testy posezonowe, a następnie upragniona przerwa międzysezonowa. Przyszłoroczna rywalizacja w Formule 1 rozpocznie się od Grand Prix Bahrajnu, które zostanie rozegrane w terminie 29 lutego – 02 marca 2024 na torze Sakhir. Kalendarz na 2024 rok obejmuje aż 24 rundy – o dwie więcej, niż udało się rozegrać w kończącym się właśnie sezonie – a finał przyszłorocznej rywalizacji, także w Abu Zabi, czeka nas w niedzielę, 9 grudnia 2024.