Ostatnia runda sezonu 2022 Formuły 1 ma miejsce na torze Yas Marina Circuit w Abu Zabi.
Zdobycie 1. i 2. miejsca w Brazylii, a tym samym pierwszego naszego dubletu w tym roku, było niesamowitym wynikiem dla zespołu. Osiągnięcie to stało się jednak jeszcze bardziej wyjątkowe ze względu na wyzwania, przed którymi stanęliśmy w tym sezonie i sposób, w jaki je pokonaliśmy.
Zapewnienie sobie pierwszego zwycięstwa w sezonie jest wynikiem ciężkiej pracy, poświęcenia i determinacji wszystkich zaangażowanych osób. Nasz zespół nigdy nie przestał wierzyć i nigdy nie przestał naciskać. Nie mógłbym być z nas bardziej dumny, a to pokazuje, jak silne są nasze wartości.
George był w formie przez cały weekend. Bezbłędny w niedzielę, nie mógł bardziej zasłużyć na swoje pierwsze zwycięstwo w F1 i jesteśmy z niego bardzo zadowoleni. To wyjątkowy moment w jego karierze w Formule 1 i wyścig, który wszyscy będziemy pamiętać przez wiele lat.
Lewis wykonał genialną jazdę z powrotem na przód stawki. Jego tempo wyścigowe było imponujące i wykonał kilka niesamowitych wyprzedzeń, aby walczyć na torze o pozycje i zapewnić zespołowi 1 i 2 miejsce zawodników Mercedesa.
Nie spodziewamy się, że będziemy tak konkurencyjni w Abu Zabi ze względu na charakterystykę toru, ale biorąc pod uwagę niespodzianki, jakie mieliśmy w tym roku z bolidem W13, musimy po prostu poczekać i zobaczyć. Nadal mamy obiektywnie patrząc szansę na 2. miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów w mistrzostwach – a różnica punktów dzieląca nas od Ferrari jest najmniejsza od początku całego sezonu. Miejmy nadzieję, że utrzymamy tę pozytywną dynamikę do końca roku.
W ostatnich latach obszar danych i elektroniki znacznie się rozwinął. W naszej najnowszej zapowiedzi Evan Short (lider zespołu ds. przytorowych systemów elektronicznych), Chris Nelson (inżynier ds. systemów sterowania przytorowego), Christine Steven (główny inżynier ds. rozwoju elektroniki) i Daniel Boddy (kierownik ds. obsługi torowej i technicznej) przyglądają się temu imponującemu obszarowi technicznemu Formuły 1 bardziej szczegółowo.
Dane i elektronika w Formule 1
W świecie Formuły 1, w którym czas na torze jest ograniczony, a technologia wciąż ewoluuje, coraz bardziej polega się na danych. Pojawia się jednak pytanie, ile danych generuje i analizuje zespół F1 podczas weekendu wyścigowego i dlaczego jest to takie ważne?
Skąd są generowane dane F1?
Do generowania danych z naszych bolidów Formuły 1 wykorzystujemy różnorodne źródła i narzędzia, przede wszystkim czujniki w samych samochodach. Mogą one mierzyć wszystko, od wielkości fizycznych, takich jak temperatura i ciśnienie, po operacje systemowe, takie jak działanie skrzyni biegów lub jednostki ERS.
Czujniki te są fizycznie połączone albo przez system analogowy z elektroniczną jednostką sterującą (ECU), która steruje całym samochodem, albo przez szereg magistral CAN wokół samochodu, które przekazują informacje z powrotem do jednostki centralnej. CAN oznacza Controller Area Network i jest standardem motoryzacyjnym dla magistrali sieciowych, które łączą wiele urządzeń. W typowej konfiguracji samochodu znajduje się 17 oddzielnych magistrali CAN, z których każda komunikuje się z wieloma różnymi urządzeniami. Na przykład czujnik ciśnienia może przesyłać informacje do magistrali, a wszystkie zainteresowane jednostki sterujące ECU mogą nasłuchiwać i wykorzystywać te informacje.
Podczas weekendu wyścigowego w samochodzie może znajdować się ponad 250 czujników. Dzielimy je na trzy kategorie: sterowanie, oprzyrządowanie i monitorowanie. Wszystkie dostarczają dane dotyczące ciśnienia, temperatury, bezwładności i przemieszczenia i są wbudowane we wszystkie systemy w samochodzie.
Ich rozmiar różni się w zależności od ich funkcji i rodzaju, ale większość z nich jest bardzo mała i lekka, aby nie wpływać na wagę i osiągi samochodu. Wiele z nich jest niewidocznych z zewnątrz, chociaż kilka, jeśli przyjrzymy się uważnie, przypomina małe czujniki termowizyjne na przednich błotnikach.
Ile danych generują samochody F1?
Krótka odpowiedź brzmi: dużo! Podczas weekendu wyścigowego łączna ilość danych generowanych przez samochód, w tym wideo i informacje pomocnicze, wynosi ponad 1 terabajt i znacznie wzrasta (dwu- lub trzykrotnie), gdy wykonamy niezbędne przetwarzanie niektórych danych podczas lub po wydarzeniu.
Jeśli mówimy o ekscytujących fragmentach danych generowanych na żywo przez samochód podczas jazdy, liczba ta wynosi około 30 megabajtów na okrążenie, ale może to być dwa lub trzy razy więcej, gdy samochód wróci do boksów i dane są wówczas rozładowywane za pomocą fizycznego połączenia „pępowinowego”.
Ale to nie wszystko: w fabryce generowana jest również ogromna ilość danych, niezależnie od tego, czy chodzi o niektóre z naszych najnowocześniejszych narzędzi i urządzeń, takich jak hamownia, symulator czy tunel aerodynamiczny. Także mniejsze obszary fabryki lub osoby przetwarzające własne informacje w swoich określonych obszarach generują wówczas mnóstwo danych.
Oczywiście część danych generowanych na torze musi zostać przesłana z powrotem do fabryk, a nie jest to łatwe zadanie, zwłaszcza w przypadku ogromnych ilości danych generowanych przy torach. Dane na żywo, takie jak telemetria samochodu, są ważne dla zespołu w Pokoju Wsparcia Wyścigu w Brackley i konieczne są do analizy i przeglądu.
Podczas wyścigów europejskich dane można otrzymać w ciągu 10 milisekund, a więc niemal natychmiast. Ale w przypadku dalszych podróży, takich jak Australia (ponad 10 000 mil) lub Japonia (około 6000 mil), wysłanie danych zajmuje około 300 milisekund. Wciąż czas ten jest niewiarygodnie szybki, ale dostrzegalne jest niewielkie opóźnienie w porównaniu do wyścigów bliżej domu.
Przeładowanie danych samochodu i większych plików zajmuje dużo czasu, ale priorytetem dla naszego zespołu IT jest jak najszybsze odesłanie ich z powrotem do fabryki, czego zwykle oczekuje się, zanim samochód wyruszy w kolejną podróż. Podczas ostatniego weekendu wyścigowego, takiego jak w Meksyku, około 11 terabajtów rzeczywistych danych zostało przesłanych tam i z powrotem między fabrykami w Brackley i Brixworth, a zespołem przytorowym.
Co dzieje się z danymi po ich wygenerowaniu?
Biorąc pod uwagę brak czasu na testy w Formule 1, nie możesz wrócić na tor i powtórzyć testu, więc presja jest duża, aby zrobić to dobrze za pierwszym razem. I dokładnie to samo dotyczy danych – chcemy uzyskać właściwe dane w trakcie ograniczonych możliwości, jakie mamy, abyśmy mogli wyciągnąć z nich jak najwięcej wniosków.
Po zebraniu danych z samochodu są one synchronizowane, dzięki czemu wiemy, co dokładnie dzieje się w każdym z czujników. Następnie są szyfrowane i przesyłane z powrotem do garażu za pośrednictwem naszego systemu telemetrycznego, który jest powszechnym systemem używanym we wszystkich zespołach.
Wiele osób na torze korzysta z oprogramowania o nazwie ATLAS — firmy McLaren Applied — do analizowania i przeglądania danych, zarówno podczas weekendu wyścigowego, na torze i w fabryce, jak i retrospektywnie. Kierowcy zawsze chcą dowiedzieć się więcej o swoich wynikach, więc spędzają czas po każdej sesji i na koniec każdego dnia, przeglądając dane, porównując je z danymi zgromadzonymi przez kolegów z zespołu, a także przeglądając dane dotyczące hamowania i prędkości na zakrętach.
Grupy inżynieryjne dla każdego kierowcy każdorazową są również zajęte przeglądaniem i zagłębianiem się w dane, aby zobaczyć, jakie samorodki złota można w nich znaleźć, aby następnym razem kierowca i samochód byli jeszcze szybsi. Czasami ogromna ilość danych może być przytłaczająca, ale jest to również niesamowite wyzwanie inżynierskie: ustalenie priorytetów informacji potrzebnych do analizy i przejrzenie odpowiednich danych, aby uczyć się tak szybko, jak to możliwe.
Grand Prix Abu Zabi 2022 – harmonogram godzinowy
Sesja | Czas lokalny (GST) | Brackley (GMT) | Stuttgart / Warszawa (CET) | |||
1. trening (piątek) | 14:00-15:00 | 10:00-11:00 | 11:00-12:00 | |||
2. trening (piątek) | 17:00-18:00 | 13:00-14:00 | 14:00-15:00 | |||
3. trening (sobota) | 14:30-15:30 | 10:30-11:30 | 11:30-12:30 | |||
Kwalifikacje (sobota) | 18:00-19:00 | 14:00-15:00 | 15:00-16:00 | |||
Wyścig (niedziela) | 17:00-19:00 | 13:00-15:00 | 14:00-16:00 |
Statystyki wyścigowe – Mercedes F1 Team podczas Grand Prix Abu Zabi
Starty | Zwycięstwa | Podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Nie ukończenie wyścigu (DNF) | ||||||||
Mercedes | 12 | 6 | 13 | 6 | 13 | 3 | 2 | |||||||
Hamilton | 13 | 5 | 10 | 5 | 11 | 3 | 2 | |||||||
Russell | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | |||||||
Silniki MB | 13 | 7 | 20 | 8 | 17 | 4 | 13 |
Statystyki techniczne – Sezon 2022 do tej pory (począwszy od testów przedsezonowych w Barcelonie)
Ukończone okrążenia | Przebyty dystans (km) | Pokonane zakręty | Zmiany biegów | Wtryski paliwa PETRONAS | ||||||
Mercedes | 6,819 | 35,219 | 111,864 | 339,131 | 271,960,340 | |||||
Hamilton | 3,332 | 16,849 | 54,959 | 165,704 | 133,280,000 | |||||
Russell | 3,444 | 17,443 | 56,520 | 172,121 | 137,760,000 | |||||
Silniki MB | 25,396 | 129,159 | 417,888 | 1,258,628 | 1,013,040,340 |
Mercedes-Benz w Formule 1
Starty | Zwycięstwa | Podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Dublety (zdobycie 1. i 2. miejsca) | Starty obu bolidów z 1. rzędu | |||||||||
Mercedes (całościowo) | 270 | 125 | 281 | 136 | 253 | 100 | 59 | 81 | ||||||||
Mercedes (od 2010 roku) | 258 | 116 | 264 | 128 | 233 | 91 | 54 | 79 | ||||||||
Hamilton | 309 | 103 | 191 | 103 | 174 | 61 | N/A | N/A | ||||||||
Russell | 81 | 1 | 9 | 1 | 6 | 5 | N/A | N/A | ||||||||
Silniki MB | 540 | 213 | 561 | 221 | 438 | 198 | 91 | 118 |