Choć wyścig miał dla zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team słodko-gorzki smak, pewne jest jedno: ekipa z Brackley robi postępy z weekendu na weekend, utrzymując się w ścisłej czołówce i walcząc o miejsca na podium. To doskonały prognostyk na pozostałą część sezonu, w której do końca toczyć się będzie walka o utrzymanie drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej konstruktorów.
Zmaksymalizowaliśmy wynik na Monzy dzięki pakietowi, który mieliśmy. To dla nas ważne przez resztę sezonu, aby zapewnić zespołowi drugie miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów. Na torze, który niekoniecznie odpowiadał charakterystyce naszego samochodu, nadal byliśmy konkurencyjni. To zachęcające widzieć, że W14 dobrze radzi sobie na różnych torach. Mieliśmy trochę czasu na podsumowanie intensywnych dwóch weekendów wyścigowych z rzędu, a teraz przechodzimy do kolejnej takiej kumulacji.
Singapur to wyjątkowe wyzwanie dla każdego zespołu. Gorące i wilgotne warunki są trudne dla kierowców, członków zespołu i samochodów. To wyboisty tor, na którym w tym roku wprowadzono pewne zmiany w układzie. Powinno to sprawić, że okrążenie będzie bardziej płynne i nieco łagodniejsze dla opon.
Walka z naszymi najbliższymi konkurentami jest niezwykle zacięta. Trudno przewidzieć, jak będzie się zmieniać kolejność w każdy weekend. Niemniej jednak zazwyczaj radzimy sobie lepiej na torach z większym dociskiem, więc mamy nadzieję na konkurencyjny występ.
Statystyki wyścigowe – Mercedes F1 Team podczas Grand Prix Singapuru
| Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Nie ukończenie wyścigu (DNF) | ||||||||
| Mercedes | 11 | 4 | 6 | 3 | 6 | 3 | 4 | |||||||
| Hamilton | 13 | 4 | 6 | 4 | 6 | 2 | 3 | |||||||
| Russell | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | |||||||
| Silniki MB | 32 | 5 | 10 | 5 | 9 | 5 | 16 |
Statystyki techniczne – Sezon 2023 do tej pory (począwszy od testów przedsezonowych w Bahrajnie)
| Ukończone okrążenia | Przebyty dystans (km) | Pokonane zakręty | Zmiany biegów | Wtryski paliwa PETRONAS | ||||||
| Mercedes | 4,404 | 22,436.189 | 71,617 | 222,100 | 176,160,000 | |||||
| Hamilton | 2,250 | 11,469.230 | 36,536 | 113,808 | 90,000,000 | |||||
| Russell | 2,154 | 10,966.959 | 35,081 | 108,292 | 86,160,000 | |||||
| Silniki MB | 17,074 | 86,564.160 | 276,516 | 861,742 | 682,960,000 |
Mercedes-Benz w Formule 1
| Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Dublety (zdobycie 1. i 2. miejsca) | Starty obu bolidów z 1. rzędu | |||||||||
| Mercedes (całościowo) | 285 | 125 | 286 | 137 | 257 | 103 | 59 | 81 | ||||||||
| Mercedes (od 2010 roku) | 273 | 116 | 268 | 129 | 235 | 92 | 54 | 79 | ||||||||
| Hamilton | 324 | 103 | 195 | 104 | 175 | 63 | N/A | N/A | ||||||||
| Russell | 96 | 1 | 10 | 1 | 7 | 6 | N/A | N/A | ||||||||
| Silniki MB | 555 | 213 | 575 | 222 | 448 | 204 | 91 | 118 |
Jeśli pokusić się o określenie piątkowych sesji treningowych jednym słowem, należałoby uznać, że było intrygująco. Uliczny tor wyścigowy Marina Bay Street Circuit dostarczył emocji, już od samego początku dając zespołowi Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team nadzieje na udany weekend wyścigowy.
| Kierowca | FP1 | FP2 | ||||||
| George Russell | 25 okrążeń | 1:33.695 | P6 | Twarde, Miękkie, Twarde | 25 okrążeń | 1:32.355 | P3 | Pośrednie, Miękkie, Pośrednie |
| Lewis Hamilton | 21 okrążeń | 1:33.540 | P5 | Twarde, Miękkie, Twarde | 23 okrążenia | 1:32.585 | P5 | Pośrednie, Miękkie, Pośrednie |
George Russell
Ogólnie rzecz biorąc, był to dla nas bardzo pozytywny piątek. Samochód sprawował się naprawdę dobrze na tym torze. Zdecydowanie poprawiły się odczucia w niższych temperaturach w drugim treningu, ale równie dobrze było w nieco niereprezentatywnych warunkach pierwszego treningu. Czasy były bardzo napięte między kilkoma samochodami. Ferrari wyglądało na szybkie, szczególnie na pojedynczym okrążeniu. Wyniki długich przejazdów wielu konkurentów również były dobre, ale przed weekendem możemy być optymistami. W nocy wykonamy naszą zwykłą pracę i miejmy nadzieję, że w sobotę znajdziemy pewne ulepszenia. Bardzo podoba mi się nowy układ toru. Dzięki temu ostatni sektor i całe okrążenie są znacznie bardziej płynne. Zdecydowanie poprawia to wrażenia z jazdy i powinno pomóc w przygotowaniu lepszego show podczas wyścigu w niedzielę. Nowa nawierzchnia toru na zakrętach od pierwszego do piątego również stanowi poprawę.
Lewis Hamilton
To był wspaniały dzień w Singapurze. Wykonali niesamowitą robotę ze zmianami na torze. Kocham jeździć na tym obiekcie wyścigowym bardziej niż kiedykolwiek. Nowa nawierzchnia toru jest świetna, dzięki czemu jazda po nim jest jeszcze przyjemniejsza. Następnie usunięcie czterech zakrętów pod koniec okrążenia doprowadziło do całkowitego udoskonalenia toru. Niesamowicie się tu prowadzi. Jeśli chodzi o nasz dzień, pierwszy trening był solidny. Nadal brakowało nam trochę do miejsca, w którym chcieliśmy być, ale nie było tak źle. Druga sesja treningowa była z pewnością najlepszą drugą sesją, jaką odbyłem w tym roku. Miło było zakończyć piątek w tak pozytywnym nastroju. Myślę, że mamy dobrą platformę do budowania na resztę weekendu. To najlepszy piątek pod względem moich odczuć w tym roku, więc mam nadzieję, że w ciągu tej nocy wykonamy dobrą robotę, jak zawsze to robimy, i będziemy się dalej doskonalić.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Mieliśmy dzisiaj solidne sesje i obaj kierowcy zakończyli dzień zadowoleni z balansu bolidu. Musimy wykonać trochę pracy, aby zrozumieć, jak pokonywać pojedyncze okrążenie na miękkich oponach. Nie mamy pewności co do tego, czy maksymalnie wykorzystywaliśmy tę mieszankę, a George był w stanie poprawić się w dalszej części przejazdu. Na dłuższą metę było całkiem nieźle. Zawsze ciężko jest tutaj utrzymać temperaturę tylnych opon, ale wygląda na to, że utrzymujemy mniej więcej tempo. Kolejność stawki jest dziś interesująca. Ferrari wyglądało na szybkie, podobnie jak McLaren i Aston Martin, a Red Bull – co niezwykłe – nie wyglądał na tych, których trudno pokonać. Zakładamy, że poprawią się jutro, co będzie oznaczać, że wielu kierowców będzie walczyć o czołowe miejsca na starcie. Wyraźnie stawka jest bardzo blisko siebie, więc będziemy naciskać, aby w nocy znaleźć tempo i każdy ułamek sekundy na okrążeniu. Nie możemy się doczekać jutrzejszej ekscytującej sesji kwalifikacyjnej.
Zaskakujący pierwszy rząd dla Gaorge’a i piąte miejsce – ze stratą mniej niż dziesiątej części sekundy do zdobywcy pole position – dla Lewisa. Sobota w Singapurze okazała się mocnym, solidnym dniem dla zespołu.
| Kierowca | FP3 | Q1 | Q2 | Q3 | |||
| George Russell | P2 | 6 okrążeń
1:32.331 |
P6
Miękkie, Miękkie |
5 okrążeń
1:31.743 |
P2
Miękkie, Miękkie |
6 okrążeń
1:31.056 |
P2
Miękkie, Miękkie |
| Lewis Hamilton | P6 | 5 okrążeń
1:32.651 |
P14
Miękkie, Miękkie |
5 okrążeń
1:32.019 |
P8
Miękkie, Miękkie |
6 okrążeń
1:31.485 |
P5
Miękkie, Miękkie |
George Russell
Ogólnie jestem bardzo zadowolony z tego weekendu. Poczułem się pewnie w samochodzie, a zespół wykonał świetną robotę, jeśli chodzi o strategię dotyczącą opon. Stosujemy strategię offsetową w porównaniu do wszystkich innych, więc jutro mamy dodatkowy zestaw opon pośrednich, którego nie ma nikt wokół nas. Tak więc dotarcie do Q3, a potem do pierwszego rzędu, mając zaledwie cztery komplety opon i strategiczną przewagę, jest ekscytującym wydarzeniem. To była wymagająca sesja w samochodzie – siedzenie w garażu to jak przebywanie w saunie, trzeba po prostu zachować spokój i opanowanie. To samo będzie czekać nas jutro: tradycyjnie będzie to wyścig z jednym pit-stopem, ale nowy układ toru prawdopodobnie to zmieni. Myślę, że będzie trzeba dokonywać wyboru między jednym a dwoma pit stopami, a mając dostępną dodatkową pośrednią oponę, możemy wywrzeć presję na Ferrari i spróbować wymusić błąd, aby uzyskać przewagę. Tego właśnie szukamy.
Lewis Hamilton
Samochód spisał się wczoraj niesamowicie i mieliśmy nadzieję, że po kilku poprawkach będziemy w stanie rzucić wyzwanie Ferrari. W ciągu nocy dokonaliśmy dość dużych zmian i niestety okazało się, że dzisiaj nie mieliśmy prędkości. To oczywiście rozczarowujące, zwłaszcza że mieliśmy tu naprawdę świetny pakiet, a George’owi udało się zająć miejsce w pierwszym rzędzie. Ale jutro jest nowy dzień – i jest o co walczyć. Mam nadzieję, że George jutro dobrze wystartuje i wywrze pewną presję na Ferrari; byłoby wspaniale, gdyby odniósł zwycięstwo. Ze swojej strony będę naciskał maksymalnie, aby ruszyć do przodu i zobaczyć, jak potoczy się wyścig z perspektywy czołówki.
Toto Wolff, szef zespołu & CEO
Myślę, że dzisiaj przeskoczyliśmy samych siebie. Singapur to tor Ferrari – w zeszłym roku też byli tu mocni – więc znalezienie się o jedną dziesiątą za pole position z George’em jest fantastyczne. Lewis miał większe problemy z samochodem, ale wciąż mamy dwa samochody w pierwszej piątce, a to obiecuje ekscytujący jutrzejszy wyścig. Jeśli chodzi o nasze oczekiwania wobec wyścigu, musimy zachować pokorę i wykonać dziś wieczorem pracę. Mam nadzieję, że nie będzie to łatwy rejs w stronę zachodu słońca z jednym przystankiem, a dzięki drugiej oponie pośredniej mamy potencjalną przewagę, której nie ma żaden inny zespół. Myślę więc, że wszystko jest możliwe – a pogoda może pomieszać szyki. Jutro zapowiada się ekscytujący wieczór!
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Świetne okrążenie George’a, aby dostać się do pierwszego rzędu i podzielić Ferrari. To z pewnością zwiększyło jego szanse na jutro, ponieważ ich zdolność do kontrolowania wyścigu będzie znacznie mniejsza, jeśli uda nam się znaleźć pomiędzy nimi. Lewis nie był tak zadowolony z samochodu podczas sesji kwalifikacyjnej i miał problemy z utrzymanie temperatury opon; po części miało to miejsce, gdy przejazdy były utrudnione przez ruch uliczny, ale nawet na ostatnim przejeździe nie czuł, że przyczepność jest wystarczająca. Rano podjęliśmy decyzję o pozostawieniu dwóch pośrednich opon na jutrzejszy wyścig, ale to oznaczało, że w kwalifikacjach mieliśmy tylko cztery miękkie. Były momenty podczas kwalifikacji, kiedy wydawało się, że możemy żałować tej decyzji, ponieważ rywale byli znacznie bardziej zacięci, niż się spodziewaliśmy. Niemniej przynajmniej dwoma bolidami dotarliśmy do ostatniej sesji i, co ważne, otworzyło to przed nami pewne wyjątkowe opcje dotyczące strategii i sposobu, w jaki będziemy grać i radzić sobie z samochodami bezpieczeństwa. W piątek wyglądaliśmy na konkurencyjnych na długich przejazdach, a ponieważ oba samochody będą dobrze umiejscowione na starcie, nie możemy się doczekać jutrzejszego wyścigu.
Podobnie, jak po każdej burzy wychodzi słońce, tak samo po dramatycznym wieczorze w Singapurze słońcem dla zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team okazało się podium Lewisa Hamiltona.
| Kierowca | Poz. startowa | Poz. końcowa | Fastest Lap | |
| Lewis Hamilton | P5 | P3 | 1:35.867 | |
| George Russell | P2 | DNF | 1:36.273 |
| Strategia | Start | 1. pit stop | 2. pit stop | |
| Hamilton #44 | Pośrednie | Twarde (20 okr.) | Pośrednie (44) | |
| Russell #63 | Pośrednie | Twarde (20 okr.) | Pośrednie (44) |
Lewis Hamilton
W ten postawiliśmy na odrobinę hazardu – weekend rzuciliśmy kostką i wybraliśmy offsetową strategię dotyczącą wykorzystania opon. Miałem wrażenie, że dzisiejszy wyścig powinien mieć dwa postoje, a zespół wykonał niesamowitą robotę, dzięki czemu mogliśmy wrócić na tor. Szkoda, że musiałem oddać dwie pozycje z pierwszego zakrętu, ale nie poddawałem się i naciskałem dalej. Ogólnie rzecz biorąc, w ten weekend nie czułem się w pełni komfortowo w samochodzie. Dziś jednak byłem w lepszym miejscu niż we wcześniejsze dni. Gdybym wczoraj miał to samo uczucie, myślę, że mógłbym walczyć o pierwszy rząd w kwalifikacjach. Być może to zmieniło mój dzisiejszy wyścig, ale i tak jestem zadowolony, że stanąłem na podium.
To, co spotkało George’a, było niezwykle niefortunne. Naciskaliśmy bardzo mocno, aby dogonić zawodników z przodu, a nasze opony były bardzo gorące. Przez cały weekend spisywał się fenomenalnie i wiem, że wróci silniejszy. Nie możemy się teraz doczekać Japonii, więc zobaczmy, co możemy tam zdziałać.
George Russell
Brakuje mi słów. Myślę, że byliśmy o pół długości samochodu od wygrania dzisiejszego wyścigu. Gdybym był w stanie wyprzedzić Lando Norrisa, jestem pewien, że byłbym w stanie wyprzedzić także Carlosa Sainza. Niestety przegapiłem tę okazję. Na ostatnim okrążeniu popełniłem błąd o jeden lub dwa centymetry i uderzyłem w ścianę. To błąd, który przyćmił mój cały weekend. Do tego momentu był to fantastyczny weekend wyścigowy. Samochód sprawował się świetnie, a zespół wykonał niesamowitą pracę. Nasza strategia była znakomita, byliśmy odważni i agresywni. To było ekscytujące i łamiące serce jest stać tutaj z zerowym dorobkiem punktowym z tego weekendu. Niemniej jednak można wyciągnąć coś pozytywnego. Prawdopodobnie będę miał dzisiaj złą noc, a może nawet kiepskie jutro rano. Ale zostawię to za sobą i w przyszły weekend w Japonii wrócę silniejszy.
Toto Wolff, szef zespołu & CEO
Lewis miał świetny wyścig i wykonał świetną robotę, stając na podium. No i oczywiście szkoda George’a. To był jeden bardzo mały błąd po mocnym weekendzie, ale takie są wyścigi – dzisiaj udało mu się wszystko na 99,99%. Było jasne, że trudno będzie wygrać wyścig, jeśli będziemy podążać za strategią wszystkich innych kierowców. Byliśmy agresywni i skorzystaliśmy z okazji, aby założyć pośrednie opony podczas neutralizacji z wirtualnym samochodem bezpieczeństwa. Dane były solidne i zdecydowaliśmy się na ten krok. Na koniec zdobycie podium było czymś wspaniałym, choć byliśmy bardzo blisko osiągnięcia czegoś więcej. Ogólnie rzecz biorąc, wydaje się, że kontynuujemy postępy z bolidem W14. Przez cały weekend mieliśmy naprawdę szybki samochód, więc zobaczmy, jak sobie poradzimy na Suzuce. Dowieziemy to.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Dzisiaj mieliśmy przyjemność ze ścigania się. Zespół strategiczny podjął kilka odważnych decyzji i samochód spisał się dobrze. Było to dobre przypomnienie dla całego zespołu, jak przyjemna jest walka na czele wyścigu. George nie mógł wcześniej dotrzeć do garażu i przeprosić za pomyłkę; szkoda, że nie zdobył tych punktów, ale jesteśmy zespołem i zawsze będziemy razem przechodzić przez wzloty i upadki. Możemy powiedzieć, że nasza walka z Ferrari o drugie miejsce w mistrzostwach będzie teraz ekscytująca. Mamy niewielką przewagę punktową, ale ostatecznie wszystko będzie zależeć od tego, kto będzie miał najlepszy samochód w ciągu następnych siedmiu wyścigów. Ten weekend da całemu zespołowi jeszcze więcej motywacji i energii, aby tydzień po tygodniu wrócić do walki w czołówce. Udając się do Japonii, zabierzemy stąd wiele pozytywów.
Na wspomniane siedem wyścigów przed końcem sezonu, Mercedes z 289 punktami w swoim dorobku plasuje się nadal na drugim miejscu. Dobry wynik Ferrari w Singapurze sprawił jednak, że włoski zespół zajmuje obecnie trzecią lokatę i traci zaledwie 24 punkty. Zwycięstwo Red Bulla w klasyfikacji generalnej jest już wyłącznie formalnością – austriacka ekipa ma na swoim koncie 597 punktów i kwestią wyścigu czy dwóch pozostaje przypieczętowanie tytułu w tym sezonie. Pytanie brzmi, czy zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team utrzyma drugą lokatę? Najbliższa okazja, by się o tym przekonać, już w nadchodzący weekend. To właśnie w terminie 22-24.09.2023 odbędzie się Grand Prix Japonii 2023 na torze Suzuka.