Idealny weekend wyścigowy to taki, w którym zauważalne są postępy, czynione pomiędzy poszczególnymi sesjami – zarówno treningowymi, jak i kwalifikacjami oraz wyścigiem. Dokładnie tak można w skrócie podsumować weekend wyścigowy o Grand Prix Hiszpanii 2023 z perspektywy zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team. Zaczęło się spokojnie, zakończyło się podwójną wizytą na podium po wyścigu. Co więcej, wprowadzone do bolidu W14 poprawki zdają się przynosić oczekiwane i niespoidzewanie dobre rezultaty, co dobrze wróży przed kolejnymi wyścigami w tym sezonie.
Deszcz padający w połowie wyścigu zawsze stanowi wyzwanie, a zespół dobrze sobie z tym poradził w Monako. Podjęliśmy właściwe decyzje i zdobyliśmy kilka solidnych punktów. Nie da się ocenić naszych ulepszeń na torze takim jak Monako, ale przynajmniej nie mieliśmy żadnych przykrych niespodzianek.
Teraz przenosimy się do Barcelony. Hiszpania zapewni nam możliwość ustanowienia nowej linii bazowej z W14. To tor, który znamy, chociaż usunięcie ostatniej szykany sprawi, że okrążenie będzie znacznie szybsze. Obejmuje szeroką gamę typów zakrętów; co stanowi dla nas dobrą okazję do zapoznania się z nowym pakietem. Nie spodziewamy się skokowej zmiany wydajności, ale mamy nadzieję, że zapewni to bardziej stabilną platformę.
Po weekendzie Grand Prix Mick po raz pierwszy posmakuje W14 w drugim dniu testów opon Pirelli. Do tej pory wykonał świetną robotę z zespołem, ciężko pracując w symulatorze i wnosząc cenny wkład na torze. Nie możemy się doczekać, aż w tym roku po raz pierwszy posmakuje jazdy po torze i na pewno pomoże mu to w pełnieniu roli kierowcy rezerwowego.
Statystyki wyścigowe – Mercedes F1 Team podczas Grand Prix Hiszpanii
Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Nie ukończenie wyścigu (DNF) | ||||||||
Mercedes | 13 | 7 | 15 | 9 | 17 | 4 | 5 | |||||||
Hamilton | 15 | 6 | 10 | 6 | 9 | 5 | 1 | |||||||
Russell | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Silniki MB | 29 | 12 | 30 | 13 | 25 | 9 | 20 |
Statystyki techniczne – Sezon 2023 do tej pory (począwszy od testów przedsezonowych w Bahrajnie)
Ukończone okrążenia | Przebyty dystans (km) | Pokonane zakręty | Zmainy biegów | Wtryski paliwa PETRONAS | ||||||
Mercedes | 2,100 | 10,952.994 | 39,010 | 120,992 | 84,000,000 | |||||
Hamilton | 1,092 | 5,703.231 | 20,174 | 62,984 | 43,680,000 | |||||
Russell | 1,008 | 5,249.763 | 18,836 | 58,008 | 40,320,000 | |||||
Silniki MB | 8,116 | 42,215.502 | 150,242 | 467,878 | 324,640,000 |
Mercedes-Benz w Formule 1
Starty | Zwycięstwa | Wizyty na podium | Pole position | Pierwszy rząd | Najszybsze okrążenia | Dublety (zdobycie 1. i 2. miejsca) | Starty obu bolidów z 1. rzędu | |||||||||
Mercedes (całościowo) | 277 | 125 | 282 | 136 | 254 | 101 | 59 | 81 | ||||||||
Mercedes (od 2010 roku) | 265 | 116 | 265 | 128 | 234 | 91 | 54 | 79 | ||||||||
Hamilton | 316 | 103 | 192 | 103 | 174 | 61 | N/A | N/A | ||||||||
Russell | 90 | 1 | 9 | 1 | 7 | 7 | N/A | N/A | ||||||||
Silniki MB | 554 | 213 | 567 | 221 | 441 | 199 | 91 | 118 |
Piątkowe sesje treningowe stanowiły dla zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team doskonałą okazję do zgromadzenia danych. Były także nauką tego, jak sprawdzają się poprawki w bolidzie W14.
Kierowca | FP1 | FP2 | ||||||
George Russell | 32 okrążenia | 1:15.753 | P10 | Pośrednia, Prototypowa, Prototypowa, Miękka | 31 okrążeń | 1:14.392 | P8 | Prototypowa, Pośrednia, Miękka |
Lewis Hamilton | 29 okrążeń | 1:15.845 | P12 | Pośrednia, Prototypowa, Prototypowa, Miękka | 31 okrążeń | 1:14.549 | P11 | Prototypowa, Pośrednia, Miękka, Pośrednia |
George Russell
Nauczyliśmy się dzisiaj bardzo dużo i mamy dużo danych do przeanalizowania dziś wieczorem. Musimy wyciągnąć jak najwięcej informacji z posiadanych informacji i spróbować iść naprzód; Myślę, że możemy znaleźć pewne zyski, ponieważ dzisiaj było kilka niespodzianek. Jest dopiero piątek, a my raczej nie jesteśmy piątkowymi specjalistami. Zwykle robimy krok do przodu w sobotę i niedzielę, co jest właściwym sposobem. Spodziewamy się, że historia będzie nieco inna jutro, a potem znowu w niedzielę. W końcu punkty zdobywa się w niedzielę, więc o to nam chodzi.
Fajnie było też jeździć po tej wersji toru w Barcelonie. Z jednego z najgorszych zakrętów w F1 przeszedł do jednego z najlepszych! Teraz jest to naprawdę przyjemny sektor i myślę, że pomoże w wyprzedzaniu w Grand Prix.
Lewis Hamilton
Powiedziałbym, że były to trudne sesje treningowe, próbowaliśmy poradzić sobie z oponami i degradacją. Samochód ogólnie wydawał się OK, a my walczymy z całych sił, aby nauczyć się jak najwięcej.
Nasze tempo na długich przejazdach nie wyglądało źle w drugim treningu, ale musimy skupić się na wydobyciu większego tempa z pojedynczego okrążenia. Jest bardzo blisko między nami a samochodami przed nami. Imponujące jest obserwowanie ulepszeń, jakie poczynili ludzie wokół nas, więc nie będzie to łatwe. Skupiam się na wykonaniu najlepszej możliwej pracy dzisiejszego wieczoru, aby dokonać odpowiednich zmian w ustawieniach. Wiem, że możemy wprowadzić ulepszenia, więc zajmiemy się tym.
Wreszcie ostatnie dwa zakręty są niesamowite! Ten odcinek jest bardzo szybki i zdecydowanie wolę go od szykany, którą mieliśmy w przeszłości. Jeszcze nikogo tam nie śledziłem, więc nie wiem, jak to wpłynie na wyprzedzanie podczas wyścigu, ale utrudni degradację opon.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Trudno było odczytać kolejność w pierwszej sesji, ponieważ dodatkowe prototypowe opony oznaczały, że wszyscy odeszli od swoich normalnych planów przejazdowych. Nasz program podczas pierwszym treningu był nastawiony na długoterminowe prace nad nowymi oponami i zapewnił nam dane, których potrzebujemy przed ich pełnym wprowadzeniem na Silverstone.
Druga sesja treningowa była bardziej normalna, a wnioski dla nas całkiem znajome – pojedyncze okrążenie wymaga trochę pracy, a długi przejazd wygląda OK. Przyjrzeliśmy się dwóm różnym poziomom skrzydeł, co jest przydatne, ponieważ mamy trochę danych do zbadania, aby zrozumieć ich wpływ na opony i ogólne tempo. Mamy dobre pojęcie o tym, jakie są ograniczenia pod względem balansu bolidu i miejmy nadzieję, że do rana wymyślimy kilka rozwiązań tych problemów.
Sobotnia sesja treningowa oraz kwalifikacje w Barcelonie stanowiły dla zespołu przebłysk nadziei i obietnicy tego, że w niedzielę można spodziewać się dobrego rezultatu.
Kierowca | FP3 | Q1 | Q2 | Q3 | |||
Lewis Hamilton | P3 | 11 okrążeń
1:12.937 |
P1
Miękkie, Miękkie |
6 okrążeń
1:12.999 |
P4
Miękkie, Miękkie |
6 okrążeń
1:12.818 |
P5
Miękkie, Miękkie |
George Russell | P6 | 11 okrążeń
1:13.326 |
P3
Miękkie, Miękkie |
7 okrążeń
1:13.447 |
P12
Miękkie, Miękkie |
Lewis Hamilton
Byłem trochę zaskoczony widząc nas tak wysoko dzisiaj i ostatecznie rywalizujących o pierwszy rząd stawki. W nocy wykonaliśmy kawał dobrej roboty z naszą wczorajszą analizą; wszyscy wykonaliśmy dużo pracy, próbując dowiedzieć się, gdzie moglibyśmy znaleźć więcej czasu okrążenia. Kiedy obudziłem się dziś rano, wiedziałem, że czeka mnie ważna misja, chociaż nie spodziewałem się, że będziemy walczyć o P2. Wydaje mi się, że na ostatnim okrążeniu byłem w pierwszym rzędzie aż do 10. zakrętu. Włączyłem moc i samochód wpadł w nadsterowność. Będę musiał sprawdzić, ale myślę, że właśnie tam straciłem dwie dziesiąte. Niemniej jednak bardzo podobała mi się dzisiaj jazda samochodem i jestem naprawdę ciekawy zobaczenia tego, gdzie się znajdujemy w stawce wyścigu. Ogromne podziękowania dla wszystkich w fabryce, ponieważ pokazuje to, że robimy postępy.
Incydent z Georgem był po prostu nieporozumieniem. Oczywiście nawiązaliśmy jakiś kontakt i położyłem koło na trawie. Później samochód nie zachowywał się inaczej, więc myślę, że będzie dobrze.
George Russell
Dzisiejsza sesja kwalifikacyjna była dziwna. Było to wyraźnie trudne dla wszystkich i stawka się dość wymieszała. Od razu po wyjechaniu z boksów czułem, że opony nie mają przyczepności i naprawdę miałem problemy z samochodem. Zaczął mocno podskakiwać na szybkich zakrętach, więc nie mogłem pokonywać zakrętów, które mogliśmy łatwo przejeżdżać w trzecim treningu. Nie byłem zaskoczony, że odpadłem w Q2, ponieważ samochód nie miał tempa. Nie miałem z tym dobrego przeczucia, więc jest to rozczarowujące.
Nie jestem pewien, co się stało w incydencie z Lewisem. To wszystko było dość zaskakujące. Rozpoczynałem okrążenie naciskające i wyprzedzałem Sainza. Następną rzeczą, jaką pamiętam, był jadący obok mnie Lewis. Mamy szczęście, że nic poważniejszego się nie wydarzyło i najwyraźniej było to duże nieporozumienie ze strony nas wszystkich w zespole. Nie przyczyniło się to jednak do braku tempa i to był dla mnie główny problem. Zaczynamy kilka pozycji niżej niż powinniśmy, ale jestem pewien, że jutro będzie lepszy dzień.
Toto Wolff, szef zespołu & CEO
Myślę, że mamy większy potencjał w samochodzie, którego nie mogliśmy dzisiaj odblokować. Mieliśmy dobry samochód w Q1, przynajmniej z Lewisem, a obaj kierowcy byli zadowoleni w trzecim treningu. Myślę, że mieliśmy dzisiaj wszystko, by walczyć o pierwsze dwa rzędy startowe. Powinniśmy być tuż za Verstappenem i dlatego nasze rozczarowanie jest tak wielkie. Oczywiście, to nie pomaga, gdy masz nieporozumienie między dwoma samochodami. To był brak komunikacji, z którym powinniśmy byli sobie poradzić w garażu. To był intensywny moment pod koniec Q2, więc nie ma kogo winić.
Zobaczymy teraz, co będzie jutro. Myślę, że możemy mieć solidny wyścig; Nasze tempo na długich przejazdach wyglądało w piątek na mocne, więc zobaczymy, co da się zrobić. Budujemy również dobrą bazę do nauki z samochodem, a ten weekend zapewni nam nową linię bazową.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
To był nieco frustrujący dzień, biorąc pod uwagę, że nasze tempo w ostatnich treningach było dobre. George walczył o to, by opony znalazły się w oknie pracy podczas kwalifikacji. Rano radziły sobie dobrze w podobnych warunkach, więc widać, że mamy się czego uczyć. Lewis był w lepszym miejscu, ale bylibyśmy o wiele szczęśliwsi, gdybyśmy byli o jedną dziesiątą szybsi i znaleźli się w pierwszym rzędzie. To zawsze irytujące, gdy jesteś po złej stronie ciasnej grupy samochodów, ale byliśmy w walce o P2 i to jest zachęcające. Niestety, nie udało nam się dobrze skoordynować samochodów, więc obaj stracili przejazdy pod koniec drugiej sesji, a my złamaliśmy przednie skrzydło. Miejmy nadzieję, że jutro będzie lepszy dzień. W piątek mieliśmy przyzwoite tempo na długich przejazdach i powinien to być tor, na którym możemy coś z tym zrobić. Nadal istnieje ryzyko deszczu, ale nawet jeśli będzie sucho, mamy wszelkie szanse, aby jutro wyjechać z kilkoma dobrymi punktami.
Niedzielne popołudnie w Barcelonie zaowocowało mocnym wynikiem dla zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team – podwójnym podium.
Kierowca | Poz. startowa | Poz. końcowa | Najszybsze okrążenie | |
Lewis Hamilton | P4 | P2 | 1:16.676 | |
George Russell | P12 | P3 | 1:17.875 |
Strategia | Start | Stop 1 | Stop 2 | |
Hamilton #44 | Miękkie | Pośrednie (24 okr.) | Miękkie (50 okr.) | |
Russell #63 | Miękkie | Pośrednie (25 okr.) | Miękkie (46 okr.) |
Lewis Hamilton
Jestem bardzo zadowolony po dzisiejszym dniu. Nie spodziewałem się, że przyjedziemy tutaj w ten weekend i zajmiemy drugie miejsce. Udało mi się dzisiaj mieć wszystko pod kontrolą. Nie mogliśmy nadążyć za Red Bullem Maxa (Verstappena), ponieważ są w innej lidze, ale to wciąż bardzo pozytywny wynik. Dla George’a przejście z P12 na P3 jest również spektakularne. Czuję niewiarygodną wdzięczność całemu zespołowi, wszystkim w fabryce, teamowi LH na całym świecie, który zawsze mnie wspiera.
Dowiadujemy się coraz więcej o samochodzie. Mam nadzieję, że samochód nadal będzie się zachowywał tak, jak w ten weekend. Mam nadzieję, że od teraz jesteśmy w dobrym miejscu. Na pewno będzie kilka torów, na których samochód nie będzie w odpowiednim oknie, ale miejmy nadzieję, że kilka następnych wyścigów powinno nam odpowiadać.
George Russell
To był całkiem niezły wyścig dzisiaj! Dziś rano miałem dużo pewności, że mogę przejść do przodu z P12 i pomyślałem, że pozycje P5 lub P6 są osiągalne. Po dobrym starcie nasze tempo było na odpowiednim poziomie od samego początku. Po piątku wiedzieliśmy, że mamy dobre tempo wyścigowe, ale nigdy nie można być w stu procentach pewnym, czy przełoży się to na Grand Prix. Byłem bardzo zadowolony, że tak się stało, udało mi się wykonać kilka dobrych wyprzedzeń i wrócić na podium.
Ten wynik podkreśla całą ciężką pracę i wysiłki włożone w fabryce w celu wprowadzenia tych ulepszeń. W zeszłym roku mieliśmy tutaj mocny wyścig, więc kilka następnych wyścigów będzie kluczem do sprawdzenia, czy możemy konsekwentnie osiągać takie wyniki i zmniejszać dystans do Red Bulla.
Toto Wolff, szef zespołu & CEO
Jestem naprawdę zadowolony z ciężkiej pracy wykonanej w Brackley i Brixworth i cieszę się z powodu wszystkich członków zespołu. To dobry wynik, ale musimy też być realistami. Niższe temperatury dzisiaj i w sobotę bardzo nam odpowiadały; było przyjemnie i świeżo, nie za gorąco ani za zimno, a auto było w świetnym oknie pracy.
Na początku sezonu podjęliśmy decyzję o pójściu w innym kierunku; było to ryzykowne posunięcie, ale wszyscy poszli naprzód i mamy dobry samochód wyścigowy. Teraz musimy po prostu dalej odłupywać niechiane elementy tego dzieła sztuki. Jesteśmy dobrym zespołem w szlifowaniu; kiedy jest jasny kierunek, po prostu go realizujemy. Zachowajmy jednak nasze oczekiwania. Przed nami długa droga, by dogonić Red Bulla, ale dobrze widzieć, że zmierzamy we właściwym kierunku.
Andrew Shovlin, dyrektor ds. inżynierii przytorowej
Wspaniale jest widzieć oba samochody ponownie na podium. Minęło trochę czasu! Oczywiście jesteśmy zadowoleni z wyniku, ale bardziej satysfakcjonujące jest obserwowanie postępów w samochodzie. Od czasu testów w Bahrajnie zespół pracował na pełnych obrotach, aby wprowadzić ulepszenia do samochodu i miło jest widzieć, że ostatnie aktualizacje przyniosły poprawę osiągów.
Kierowcy wykonali świetną robotę, równoważąc dzisiejszą potrzebę wyprzedzania z wymaganiami dotyczącymi zarządzania oponami. Zespół bardzo dobrze spisał się również w optymalizacji wyścigu. Z pewnością ten tor pasuje do samochodu, zwłaszcza na dłuższą metę, więc realistycznie oceniamy nasze szanse w Montrealu. Wydaje się jednak, że zmierzamy w dobrym kierunku i to jest najważniejsze. Zrobiliśmy duże postępy w mistrzostwach; Max jest w tej chwili poza naszym zasięgiem, ale dobrze się dzisiaj bawiliśmy i nie możemy się doczekać kolejnych wyścigów.
Po siedmiu wyścigach w sezonie F1 2023 zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team wspiął się na drugie miejsce w klasyfikcji generalnej konstruktorów. Zespół ma w swoim dorobku 152 punkty i 18-punktową przewagę nad rrzecim obecnie Astonem Martinem. Na cele tabeli bez zmian dominuje Red Bull, mający 287 punktów. Następnym wyścigiem, na jaki uda się zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team jest Grand Prix Kanady, które odbędzie się na torze Circuit Gilles Villeneuve w Montrealu, w terminie od 16-18 czerwca 2023.